Vi ska renovera det mesta i vårt hus (lägga golvvärme i hela huset, dra ny el, nya vattenrör, nya avlopp, ny planlösning) men vet inte riktigt i vilken ände man ska börja.

Klart är i alla fall att vi behöver hjälp med planlösningen, vi har fastnat lite i tankeverksamheten. Det finns både arkitekturella aspekter och tekniska aspekter på vad som är den "optimala" planlösningen.

Så, vart börjar man? Hos en arkitekt? Byggtekniker?
 
man sätter sig ner å verkligen tänker igenom detta. hoppas du är snickare lr skall låta en hantverkare göra detta för det e jobbigt, krävs kunskap, erfarenhet m.m.m
vad jag menar med detta är att man ger sig ej på detta själv.
men planlösning är viktigast, sen kontaktar man snickaren å går igenom detta..
sen börjar man.
ej hela huset på en gång utan dela upp momenten å sätt datum på när det skall vara klart lr mål å försök jobba på det.
ett sånt jobb ni vill göra gör man ej på en helg... det tar många många timmar.


mvh
snickar estwing
 
Nej, nej, jag ska inte göra det här själv. Jag har insett att det här är ett stort jobb.

Vad jag inte är på det klara med är till att börja med hur man egentligen kommer igång. Vi har haft ett kort samtal med en arkitekt (en halvtimme), men då uppkom det tekniska frågor som han inte visste hur man löste, så frågan är om en arkitekt är fel person att börja med?

Det är väl svårt att göra en planlösning klar utan att ha löst de tekniska sakerna (t.ex. bärande väggar, nivåskillnader i avlopp, etc).

Ett aber i det här fallet är att det är flera saker som påverkar stora delar av huset samtidigt, t.ex. golvvärme (eller kanske rättare sagt, distributionen av vattnet i värmesystemet), nya avlopp och vattenrör, delvis även den nya eldragningen och installation av mekanisk ventialtion (FTX).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.