Vet inte om tråden hamnar på rätt plats men lets go!

Söker ideer och kanske nån ritning till en arbetsbänk/snickarbänk...

Lite småkriterier och förhållanden,

den ska vara placerad så man kan arbeta runt hela bänken.
man ska kunna tvinga fast arbetsstycken, såga slipa m.m
som en normal bänk alltså:)

Nu till ideerna,

höj och sänkbar måste den ju vara, kan ju variera lite i storlek på det man bygger och jobbigt att sträck på sig:surprised:

Kanske ett "sågspår" så man kan köra "över" bänken med tex cirkelsåg utan att få nån del på golvet. En ställbar springa kanske...

det var några ideer det, nu tänkte jag lämna över bollen till er:D

Så vad har ni för tokbra lösningar eller vad saknar ni i just er bänk?

Ha det gott!
 
Det bästa arbetsbänken har du här.:)
 
ja inte fy skam det där eller!
Men inte riktigt min prisklass då eller snarare inte nog med hempul:)

Men visst kan man väl ha två arbetsbänkar ett hemmabygt och ett från festool:D?
 
Hmmm.... mera hempul var det. Den här då?:)
 
galen värld vi lever i egentligen, det finns fasen böcker om allt.
Bara man vet var man ska söka:D
Tack för dessa ideer!
 
bengtn skrev:
Den här: [länk] är ännu bättre.
/B
Den verkade trevlig. Nu ligger den på min "wish list" på www.amazon.co.uk. Jag beställer den när jag ändå skall ha något annat.
Tro nu inte att jag har några intressen att framföra just den boksiten. Det finns många bra svenska nätbokhandlare. När det gäller engelskspråkigt speciallitteratur så finns den inte alltid på lager på de svenska sidorna. Jag har beställt från bokus.com och adlibris.se och cdon.com också, och det har fungerat bra. Någon gång letade jag efter en liknande bok på de svenska siterna och det skulle ta flera veckor att få grejorna. Då kollade jag på Amazon.co.uk och de hade boken hemma, och dessutom billigare.
 
Jag har en liten verkstad och går och funderar på hur jag skall kunna göra det bättre för få plats med maskiner å samtidigt få bra arbetsbänkar. Nu gäller det bara att hitta ett hål mellan projekten för att ta tag i verkstadsprojektet. Tog ett par minuter igår och bildgooglade på "workbench" och lite olika tillägg och det finns mång som har lagt ut lite smarta lösningar. Man får sno lite här å lite där å sedan passa ihop det till något som passar en själv. Mitt tips: bildgoogla!
 
u95hw skrev:
Tog ett par minuter igår och bildgooglade på "workbench" och lite olika tillägg och det finns mång som har lagt ut lite smarta lösningar. Man får sno lite här å lite där å sedan passa ihop det till något som passar en själv. Mitt tips: bildgoogla!
Geeezz! "..when I built my third workbench.." stod det på en av dom dära sidorna.

Här ligger man efter:surprised:
 
bildgoogling lär man sig mkt utav:)

Skummar just nu på nån vettig ellösning då man skull nog velat haft ström i närheten utan att släpa på nån skarvsladd till var verktyg:D
 
Du kan få se min lösning bara jag får fart på datan där hemma.
Det blir efter påsken.
 
låter finemang bax alltid kul att se andras alster:)
 
Nu är det efter påsken... ;)
 
Hä, jo :surprised:
Datan där hemma håller på att dö, så jag törs inte hålla på med den så mycket, och definitivt inte lägga upp bilder på den.
Och slyngeln jag brukar leja att kolla upp min dator tog en sista-minuten-resa till värmen.
Ni får ge er till tåls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.