Har fundrat på pelletseldning på prov i en annan tråd, och jag undrar om en viking bio från -07 är ett bra alternativ till en CTC 265 B -73.Har annars funderat på pellex .
 
H
Nu är det ju redan varmt ute. Avvakta så du får tag i något bättre. Varför skaffa den mest problematiska och reservdelskrävande brännaren på marknaden när du kan slippa. För att få till inställningarna blir du dessutom troligen tvingad att ta hem en installatör och det blir inte billigt. Brännaren är känslig för dålig pellets och dåliga inställningar. Sättet att ställa in är mycket konstigt. Man kan inte ställa in både fläkt och pelletsmatning samtidigt. Många som eldat med den brännaren i flera år begriper sig fortfarande inte på inställningarna.

I CTC265 bör man inte elda hårdare än omkring 11 kW för att inte rökgastemperaturen ska bli för hög. Både Viking Bio och Pellx gillar inte riktigt den effekten utan trivs bäst med ett effektuttag på 15-20 kW

Närmaste tiden är det många som stänger av sina pelletsbrännare. En del kommer att köpa ny panna eller installera värmepump och då blir deras brännare till salu. Bra köpläge och bra valfrihet.

Pellx är väl klart bättre och hållbarare men fortfarande en mycket gammal konstruktion. Den stora startdosen ska man ha respekt för hos Pellx. Är ibland problem att få startdosen att tända. När den då matar in en ny startdos och tänder igen så kan det bli en rejäl smäll. Har du ett brandsäkert pannrum och dörren noggrannt stängd så gör det kanske inte så mycket men sot och aska blir det i stora mängder. Pellx har väl sålts väldigt få de senaste åren utan det är KMP PX21 som stått för volymen. Är brännaren äldre än 2006 så måste den ha uppgraderats till varmluftständning för att den ska gå att använda.
 
Tack för tippset.Känns lite långt att åka för mig, får hoppas att det kommer nån närmare .Är den uppåt eller framåt brinnande,och skull e den passa till en Calmar V33 med brännaruttag i luckan fram? Jag är immpad av din kunskap om pelletseldning. Hur räknar man ut efekten för 265 B till 11 kW eller är det av erfarenhet?
 
H
Bequem brännare är uppåtbrinnande. Passar nog inte i en Calmar V33. Till Calmar rekommenderas en framåtbrinnande brännare i övre luckan.
Om CTC 265 är det min erfarenhet att går man över 11-12 kW på brännaren så får man riktigt hög rökgastemperatur. Kanske inte gör något men känns som att det inte är särskilt ekonomiskt. Hur skorstenen mår av den höga temperaturen vet jag inte riktigt men 250 grader borde den tåla.

Att elda pellets i Calmar V33 ger motsatt problem. Pannan är gjord för 30kW effekt och kör man med en 20 kW brännare så kan rökgastemeraturen blir rätt låg. Till Calmar vore det allra bäst med en 30 kW brännare så finns det lite marginal för olika inställningar. Visst finns de folk som kör med 20 kW brännare i Calmar V33 men det ligger lite på gränsen. Beror också på hur låg rökgastemperatur man kan ha utan att det blir kondens i skorstenen.
KMP PX21 brännaren brukar klara av bra att gå på högsta effekt hela tiden.
 
Redigerat:
Hur är en TB mini? Såg en på Blocket; den gick tydligen att välja många olika effektinställningar på.Är den typ Roslagsbrännaren? Jag vet inte vad den har för vekningsgrad heller,men effekten var max 24,5kW.Om man går ner på effekten till ett steg på11kW tappar man verkningsgrad då?
 
H
TB Mini brukar fungera utan några större problem. Tidiga modeller förbrukade tändelement men omkring 2005 bytte man till varmluftständning och tändfunktionen blev bättre. Brukar fungera bra också vid lägre effekter som 9 och 12 kW.
Ska man köra i vedpanna behövs ju köpas till grejor som acktanksstyrning av brännaren.
Finns utförlig handbok på http://www.torsbyugnen.se/file/InstrTBMini.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.