postol skrev:
Jag har inget ventilationsaggregat, borde jag ha det? Kan man säga att det borde finnas X ventiler på en viss boyta?
man ska ha utsug i kök och bad och tilluft i andra utrymmen så att det blir luftombyte ( luften byts minst 1 gång /timme?). Jag känner inte till kravet att det ska vara en antal ventiler per yta men det bör väl vara en tilluftsventil per rum (?)

Luftombyte har du ju men luften går ut den lättaste vägen genom vinden eftersom det finns alltid övertryck vid taket om man inte skapar undertrycket med en mekanisk ventilation som går hela tiden.

Öppnar du upp en ventil i taket och tättar mot vinden så tar luften det "rätta " vägen ut.
Du skriver att huset har självdrag så bör det ju finnas en skorsten i huset med ventilationskanaler som sköter detta självdragsventilation. Hur är det med skorstenen?
Jag är ingen profs ... som du säkert märkt... det är bara mina lösa funderingar....inga rekommendationer du ska ta på allvar :)
gaia
 
Det finns en skorsten / öppen spis (insatskassett), den fungerar fint, men den är normalt stängd (glasluckor) . Vet inte om "självdraget" fungerar som det ska i huset, men jag ska nog stoppa in en ventil i det rum som har högt i tak, som du säger, det borde ju vara enklare för värmen att passera ut där än genom taket.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.