En fråga till er som vet mer än mig ;)

Om man har en källare, med oisolerad platta och vill isolera på "ovansidan" innan man lägger in det golvmaterial man nu vill ha.. hur gör man det på bästa sätt? Jag vet principen.. dvs när vi gjorde om själva.. så använde vi motsvarande plantonmatta under.. sedan "flytande konstruktion" med 5 cm cellplast (för golv då.. eller ja högre bärighet) och så spånskiva + ytskick)

Men min fundering går snarare på om man vill ha ett ännu stabilare golv för tunga saker.. hur kan man göra det? om man nu nödvändigtvis vill ha isolering uppepå... kan man regla på nått vis?

Jag funderade på om man skulle kunna lösa konstruktionen på samma sätt som man ibland gör i väggar i källare.. dvs stålreglar med träreglar i (dvs de kommer inte i kontakt med fukten).. kan det funka i omvänd ordning i golv? dvs man lägger en stålregel i botten och en träregel i den... och så isolera med cellplast och spånskiva + ytskick?

Eller är det en big "no no"...

Tips? idér`?

Tack på förhand
MVH Sandra
 
I
Det viktiga är att du får en luftspalt mellan btg.plattan och det som ska vara ovanpå den. Du kan t.ex. använda vanliga träreglar i kombination med Knutsonkilar (av plast) som inte för upp fukten till reglarna.

Hur du sen gör golvet är en annan sak. Du får sannolikt (för att kunna bära upp isoleringen) lägga någon typ av skiva (8 mm oljeimpregnerad hård träfiber om du kör med cellplastisolering, eller dubbel 12 mm asfaboard om du kör med vanlig MU) i botten under reglarna (blir en del pill för att få det att funka) eller spika på en bräda på flatan under dem med utstick p.b.s. om reglarna som upplag och lägg skivan mellan dem (är att rekommendera eftersom du då kan jobba uppeifrån hela tiden). På skivan isoleringen upp till ö.k reglar och sen skiva igen (22 mm golvspån) men då får du beakta att den varma rumsluften kan ta sig ner i soleringen om du inte lägger en plastfolie under golvspånet.

Sen får du se till att sätta luftspalten under golvet i förbindelse med den luft som finns i rummet. Enklast genom att släppa golvpspånet 5-7 mm från vägg och täcka springan med en Syninge ventilerad golvsockel.
__________________________
Byggaren
 
Platon med cellplast & spånskiva borde väl gå bra, vill du ha stabilare golv öka tjockleken på spånet.

Ett alternativ är också Granab med tex 38mm spån om det ska vara extra stabilt, bra alternativ om inte plattan är spikrak (slipper flytspackla).

Luftad sockel eller ventilerat.
 
Korrina:

Granab är det motsvarande Nivells system eller? När vi la våran form av flytande golv kändes det som om det skulle svika i golvet om vi ställde typ pianot där eller liknande..vi vill inte ha sviktande golv på något vis (därav funderingen på regling..som hjälper till att stötta upp)

MVH Sandra
 
imported_Byggaren:

Så man kan inte göra på samma sätt som de flytande golvet.. dvs lägga cellplasten direkt på platon typ.. och så bygga på över det.. och så använda ventilerade socklar? *funderar på om jag missade något i din text*

MVH Sandra
 
I
Eftersom du ville ha ett stumt golv som bär lite mer än de flytande golven gör och därför ville ha ett uppreglat golv, svarade jag på den frågan som gällde uppreglat golv.

Det går givetvis lika bra att lägga ett flytande golv om du väljer Platon i botten mot btg.en för att få luftspalten, sen en bättre kvalitet cellplast av något slag med hög densitet (som isolerar sämre), en plastfolie (för att slippa gnisslet mellan cellplasten och undersida 22 mm spånskivegolv och samtidigt tjäna som fuktspärr). Men du får räkna med att det sviktar mer i ett flytande golv än i ett uppreglat golv eftersom det oundvikligen blir kompression i både Platon och cellplasten vid tung belastning.
___________________
Byggaren
 
imported_Byggaren:

Du svarade på helt rätt fråga innan hehe (tack!).. alltså angående just uppreglat golv! Det var ju den delen av det hela som jag ville utforska lite (flytande golv har vi lagt innan.. och jag uppfattade det som hm "klenare".. om man ska ha väldigt mycket vikt på vissa ställen - men det är ju en personlig åsikt bara).

Men det jag undrade var om man inte kunde ha samma "botten".. även om man valde att regla.. dvs ha platonmattan i botten (fuktskydd?).. och så isolera med cellplast mellan reglarna så att säga (kanske absolut inte går att göra så pga något.. men det är därför jag undrar.. för jag vet inte :) )

Ledsen att jag komplicerade min fråga.. :)
Tack för svaren!!
MVH Sandra
 
I
Snigla skrev:
---
Men det jag undrade var om man inte kunde ha samma "botten".. även om man valde att regla.. dvs ha platonmattan i botten (fuktskydd?).. och så isolera med cellplast mellan reglarna så att säga (kanske absolut inte går att göra så pga något.. men det är därför jag undrar.. för jag vet inte :) )

---
Du menar att lägga Platon på btg.plattan mellan reglarna? Jo, det går ju också att göra som alternativ till 'trossbotten' med en skiva. Kilarna (om btg.plattan är någotsånär jämn) behöver inte bygga mer än vad nabbarna på Platonmattan är höga.
________________
Byggaren
 
Med risk att idiotförklaras...

Kan någon förklara vad problemet skulle vara att lägga en fukt spärr typ plast längst ner isolering ovanpå och slutligen gjuta färdigt golv längst upp.

Varför krångla med luftspalt?

Är det skillnad om det är betong under isoleringen eller bara mark?!!

Köper att det är fördel med kapillärbrytande underlag,läs singel/leca, men vad jag vet så räknas cellplastisoleringen som just sådan..

Undrar....
 
I
wedge73 skrev:
Med risk att idiotförklaras...

Kan någon förklara vad problemet skulle vara att lägga en fukt spärr typ plast längst ner isolering ovanpå och slutligen gjuta färdigt golv längst upp.

Varför krångla med luftspalt?

Är det skillnad om det är betong under isoleringen eller bara mark?!!

Köper att det är fördel med kapillärbrytande underlag,läs singel/leca, men vad jag vet så räknas cellplastisoleringen som just sådan..

Undrar....

Så här skrev TS i sitt första inlägg:

"Men min fundering går snarare på om man vill ha ett ännu stabilare golv för tunga saker.. hur kan man göra det? om man nu nödvändigtvis vill ha isolering uppepå... kan man regla på nått vis?"

Det är den frågeställningen jag svarat på hela tiden.

Ditt alternativ går givetvis också att utföra. Huvudsaken är att event. markfukt genom nuvarande btg.platta inte föres vidare uppåt i golvet.
_____________
Byggaren
 
imported_Byggaren skrev:
Eftersom du ville ha ett stumt golv som bär lite mer än de flytande golven gör och därför ville ha ett uppreglat golv, svarade jag på den frågan som gällde uppreglat golv.

Det går givetvis lika bra att lägga ett flytande golv om du väljer Platon i botten mot btg.en för att få luftspalten, sen en bättre kvalitet cellplast av något slag med hög densitet (som isolerar sämre), en plastfolie (för att slippa gnisslet mellan cellplasten och undersida 22 mm spånskivegolv och samtidigt tjäna som fuktspärr). Men du får räkna med att det sviktar mer i ett flytande golv än i ett uppreglat golv eftersom det oundvikligen blir kompression i både Platon och cellplasten vid tung belastning.
___________________
Byggaren
Vad jag förstår gäller det en stummare form av golv än flytande...

Min tanke var att det blir en stummare och något mindre komplicerad konstruktion om man utesluter platon mattan och spånet o gjuter istället.

Ett stort frågetecken är vilken nytta platonmattan har möjlighet att göra, det krävs i så fall en ventilerande luftspalt runt om längs väggarna som får sämre funktion ju tjockare isolering som används.

Likaså är det inte så väldigt många m2 som platon mattan klarar att ventilera utan hjälp av elektriska fläktar eller motsv.

Ett problem med gjutning är höjden, men finns det plats för platon, isolering och spån så kanske det går.
 
  • Gilla
Florafix
  • Laddar…
wedge73: skillnaden med betong under isf bara mark, är att betongen i viss mån transporterar fukt. Man riskerar alltså att fukten går upp i väggarna istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.