jenfor skrev:
Att man inte sparar på totalentreprenad är självklart. Frågan gäller väl snarare om det är värt att lägga ner kanske ett halvår av sin tid (då arbetet oftast utförs på kvällar/helger) för att i slutänden kanske spara 100 000 kr? En ytterst liten del gör dessutom allt själva. Även duktiga hantverkare anställer ofta en firma för t ex våtrumsarbeten (av bl a försäkringsskäl) och då drar kostnaden iväg.

Jag vet inte hur det är med er andra, men jag värdesätter inte min egen tid till 0 kr. Då tjänar jag mer genom att lägga dessa timmar på mitt ordinarie arbete och sedan anställa någon som gör jobbet på en tredjedel av tiden.

Vi har som sagt byggt garaget själva, dels för att hela släkten är byggarbetare men främst för att det är kul att vara med och lära sig saker. Jag tror man lurar sig själv om man bygger på egen hand i tron att spara mycket pengar. Lärorikt - javisst! Lönsamt? Nja...
Det kan vara bra att missförstå mig rätt. Jag menade inte att jag skulle välja stomrest och ersätta entrepenörer med eget arbete. Jag menar att jag som några fler redan skrivit, att jag ska jaga bästa pris/prestanda (enrtepenörer) och se till att de gör sitt jobb och på så sätt spara 100.000 till 200.000. Att man sedan kan välja att "spara" ytterligare genom att lägga ner eget arbete är också en möjlighet.
 
WeeBe skrev:
Vi väljer "stomrest" som husleverans.

Vi sparar på detta ca 350.000:- om man räknar eget arbete som 0 kronor.
Det mesta av detta sparar du ju dock på att du gör en del av arbetet själv. Det är ju inte den delade entreprenaden i sig som gör att du sparar 350.000 kr. Hade varit intressant att veta vad du beräknat landa på om du valt stomrest och sedan anlitat folk för allt arbete. Min erfarenhet (baserad på de offerter jag fått in) är som sagt att man inte sparar speciellt mycket.
 
Vi köpte stomrest och sparade 500 000 - 600 000 kr på det. Det ända vi la ut så var det vatten/avlopp resten gjorde jag. Byggtiden blev ungenfär detsamma, däremot la jag fler timmar (inget 7 -4 jobb). Det var klart bättre och göra så, då man fick precis som man ville ha det.
 
Att tjäna flera hundra tusen utan egen arbetsinsats (genom att bara vara samordnare) tror jag nog att man kan glömma! Har själv räknat på det då det på förhand såg ut som enkla pengar att tjäna och visst - man kan självklart tjäna några kronor.

Att säga att man tjänar si och så är också svårt, då påslaget skiljer oerhört mycket mellan olika hustillverkare. Ungefär så här såg diffen ut även då vi byggde (LB-hus):

Priser Ugglan 135:

Utförandegrad Nyckelfärdigt 1.499.000:-
" Nästan Nyckelfärdigt 1.377.500:-
" Stommonterat 1.136.100:-

I runda tal diffar det 350 000 kr mellan stomrest och nyckelfärdigt. Det finns säkert branschfolk här som kan säga hur mycket målning, kakelsättning, eldragning, VVS, köksmontering, tapetsering, golvläggning etc. kostar och om man tar nettot efter de kostnaderna så kommer man definitivt inte att spara några stora pengar.

Då måste man göra jobbet själv och, som sagt, värdera sin egen tid till 0 kr.
 
jenfor skrev:
Att tjäna flera hundra tusen utan egen arbetsinsats (genom att bara vara samordnare) tror jag nog att man kan glömma! Har själv räknat på det då det på förhand såg ut som enkla pengar att tjäna och visst - man kan självklart tjäna några kronor.
När det gäller just LB-Hus NF och nästan NF så har de fortfarande totalentrepenaden fram till överlämnande, nästan NF är ett sätt för dem att få kunderna att tro att de kan "spara" lite pengar på att göra vissa delar själv. Iofs är det sant, kunden kan göra en del själv.

Det du kan spara pengar på men samtidigt kanske öka din risk är att välja delad entrepenad. Köpa varje ingående del (byggsats, snickeri, vvs, el osv) var för sig till bästa pris/prestanda. Husleverantörerna säger ju själva att de lägger på mellan 200-300 tusen för en totalentrepenad. Det är de som jag anser att man kan spara, iaf jag är villig att stå den eventuellt ökade risken. Visst kan man kanske tjäna någon krona vid förhandling med elektriker, rörpulare, snickare osv men det är mindre summor. Tillsammans kan de dock ge en trevlig effekt.

I slutändan kommer jag inte göra mycket själv men jag kommer däremot lägga min tid på att jaga bästa pris/prestanda och att samordna alla hantverkare. Vad min timpenning bli i slutändan återstår att se men att jag kommer att tjäna pengar på mitt jobb (spara på alla ingåede delar) är helt klart. Att få semesterersättning OCH eventuell extra timpenning är väl ändå det trevligaste?
 
Just det där prispåslaget på 15% blir ju en hel del i slutänden.
Lek med tanken att entreprenaden ligger på 500.000:- och så najsiga 15% på det.
Är entrepranden 1.000.000:-.......*ryyyys*
Bara i extra påslag.
Nej tack...

Eftersom bygglov mm tar ett tag så sprar man massor på att under den tiden ta in offerter, jämföra priser, jaga referenser mm

Vem vill betala mer för samma jobb?
Så mycket inkomst förlorar inte vi på att ringa några samtal, posta lite ritningar mm.

Kul att ta lån på de där 15% extra och betala ränta på dem :(
Gör hellre nåt vettigt med de pengarna.

Altan eller carport, eller en snygg flatscreen ;D
 
Konsulten skrev:
[quote author=WeeBe link=1137682478/0#11 date=1138270461]Vi väljer "stomrest" som husleverans.

Vi sparar på detta ca 350.000:- om man räknar eget arbete som 0 kronor.
Det mesta av detta sparar du ju dock på att du gör en del av arbetet själv. Det är ju inte den delade entreprenaden i sig som gör att du sparar 350.000 kr. Hade varit intressant att veta vad du beräknat landa på om du valt stomrest och sedan anlitat folk för allt arbete. Min erfarenhet (baserad på de offerter jag fått in) är som sagt att man inte sparar speciellt mycket.
[/quote]

I alla dessa resonemang ingår en del gissningar/antaganden givetvis. Men det arbete som vi gör själva kan aldrig uppgå i så stor summa som 350.000:-.

Läggning taktegel 2 man två dagarss arbete á 375:- = 12.000:-
Golvsockel samt golvläggning gissar jag tar en vecka 40h á 375:- = 15.000:-
Mellanvägg garage 2 man 1 dag á 375:- = 6000:-
Montera kök och garderober gissar jag 2 man 2 dagar = 12.000:-
Kakla badrum, toa och kök endast arbete gissar jag 50m2 á 200:-/m2 = 10.000:-
Utvändig målning brukar alla skriva att man gör själv = 0:-

Summa 55.000:- så avrundar vi uppåt så jag inte får skit för att jag varit för snål

Säg 100.000:-

Ändå återstår 250.000:-

En del av detta kan räknas till att vi valt ett mycket prisvärt lokalt företag som gör hus i sektioner. De gör endast ca 10 hus/år och är mycket konkurrenskraftiga då man ritat hus själv. De tar inte på sig totalentreprenad utan väljer bara att leverera stommonterat. Skillnaden på deras hus stommonterat jämfört billigaste lösvirkesbyggare var 50.000:- och jämfört billigaste "kända" hustillverkare ca 150.000:-. Då har vi tagit hänsyn till de olika leveransbeskrivningarna.

Min slutsats är fortfarande att man kan spara 5-20% av totalentreprenadspriset genom att välja stommonterat och anlita egna hantverkare och göra utvalda jobb själv. Det stämmer också relativt bra om man lyssnar på "branschen" som pratar om ett påslag på ca 10% på entreprenadpriser för att gardera sig för oförutsedda händelser och få en inkomst på nedlagd tid. Däremot så är det knappast värt besväret då det handlar om typhus då hustillverkaren har pressat priset så en eventuell besparing kan handla om ca 50.000:-.
 
Robert_Maria skrev:
Det du kan spara pengar på men samtidigt kanske öka din risk är att välja delad entrepenad. Köpa varje ingående del (byggsats, snickeri, vvs, el osv) var för sig till bästa pris/prestanda. Husleverantörerna säger ju själva att de lägger på mellan 200-300 tusen för en totalentrepenad. Det är de som jag anser att man kan spara, iaf jag är villig att stå den eventuellt ökade risken. Visst kan man kanske tjäna någon krona vid förhandling med elektriker, rörpulare, snickare osv men det är mindre summor. Tillsammans kan de dock ge en trevlig effekt.
Det var just det vi räknade på och kom fram till att vi inte skulle spara speciellt mycket. Visst har husleverantören påslag. Men det påslaget lägger ju denne på sina inköpspriser. För att du skall tjäna några pengar så måste du ju för det första fixa avtal som är minst lika bra som de husleverantören kan ordna.

Har du tagit in offerter och räknat på det? Vet du att ni kommer spara pengar eller gissar du bara?

Det du eventuellt sparar får du ju dessutom sätta i relation till den ökade risken (om det blir förseningar p.g.a. bristande samordning så är det ditt ansvar), den ökade arbetsinsatsen (som kan bli betydligt större) och strulandet med färdigställandeförsäkringen.

Vi kom fram till att vi skulle sparat minimalt med pengar. Arbetsinsatsen skulle öka betydligt, och bygget skulle ta längre tid att färdigställa (p.g.a. att vi ansåg oss behöva öka marginalerna för att inte riskera att betongbilen står där och väntar när bara halva schaktarbetet är gjort, o.s.v.).

Därmed inte sagt att det inte finns dem som sparat pengar på att välja delad entreprenad. Man bör dock inte ta det för givet utan att räkna på det.
 
WeeBe skrev:
En del av detta kan räknas till att vi valt ett mycket prisvärt lokalt företag som gör hus i sektioner.
Men återigen så beror ju inte den besparingen på att du väljer delad entreprenad, utan på att du hittat en billig tillverkare.

När vi jämförde så tog vi in offerter på stomrest respektive totalentreprenad från ett och samma företag (vi hade 3 tillverkare med i offertrundan). Vi jämförde totalentreprenadpriset med priset på det stomresta alternativet + den kostnad vi (delvis baserat på offerter) beräknade skulle komma till för att färdigställa. Och vi såg ingen större besparing, som sagt. Det var t.o.m. så att vi ansåg att det skulle bli svårt att ö.h.t. komma under den bästa offerten på totalentreprenad.

När vi började planera så var jag helt övertygad om att det fanns stora pengar att spara på att hålla i samordningen, och vi var helt inställda på delad entreprenad.
 
Det är svårt att ge några generella råd precis som du skriver.

Det bästa är att undersöka detta själv i varje enskilt fall.

Jag har inte tagit in anbud på totalentreprenad på hela huset nyckelfärdigt. Däremot så har flera av de företag som lämnat anbud lämnat en total produktionskostnadskalkyl baserat på att de gör nyckelfärdigt, därifrån kommer min jämförelse.

Denna visar att det skiljer en hel del pengar på att göra en delad entreprenad. Nu är jag lcykligt lottad och har en svärfar som jobbat med projekt inom bostadsbyggande hela sitt liv och gärna hjälper till med detta, så min nedlagda tid blir inte så stor.

Besparingen som beror på att vi väljer en lokal prsivärd hustillverkare kunde inte uppstått om vi valt nyckelfärdigt för då hade de ej kunnat lämna en offert. Så det tycker jag definitivt är en besparing man gjort eftersom vi valt stomrest.
 
vi sparar ca 500 tkr på att köpa stomrest och den största besparingen ligger i att ta in egna hantverkare. Jag har också lagt 3,5 månad av min egen tid på detta projekt och har en duktig erfaren snickare i familjen.

Som exempel har vi sparat 100 tkr på grund & markarbete, 160 tkr på garage, 50 tkr på egna materialinköp och givetvis mycket pengar på eget arbete.

Varje mellanhand lägger på sina % som i slutändan blir mycket pengar. Ju högre upp i hierarkin du lägger ansvaret för att bygga ditt hus desto mer pengar kostar det.

Det viktigaste som jag ser det är att man får in duktiga hantverkare som utför själva jobbet, kör du totalentreprenad lämnar du bort det ansvaret till någon annan som sitter där med sin pott med pengar som han skall fördela på olika hantverkare. Ju mindre pengar denne person lägger på hantverkarna desto mer får han över i sin egen plånbok. Har sett skrämmande exempel på detta när okunniga hantverkare tar sig an kvalitesmärken av husleverantörer. Det är också många av dom fallen man kan läsa om här på forumet där många känner sig besvikna och lurade.

ta alltid in referenser på dom som skall bygga ditt hus, oavsett om det är totalentreprenad så få med det i kontraktet att du vill prata med husägare som dessa hantverkare byggt åt tidigare.
 
CIHK skrev:
Vi köpte stomrest och sparade 500 000 - 600 000 kr på det. Det ända vi la ut så var det vatten/avlopp resten gjorde jag. Byggtiden blev ungenfär detsamma, däremot la jag fler timmar (inget 7 -4 jobb). Det var klart bättre och göra så, då man fick precis som man ville ha det.
nja, ingen kan väl säga emot Dig, om det är en 5 miljoners villa du talar om ;)

Men vad jag undrar över efter alla inlägg, hur går det med byggfelsförsäkringen??
Jag köpte mitt LB stomrest, men detta var innan den obligatoriska försäkringen.
Då gällde besiktningen/försäkringen endast den stomresta delen av entrepenaden
 
Byggfelsförsäkringen gäller endast de arbeten som är utförda av hantverkare/entreprenörer.

För ditt eget arbete och arbeten utförda av anställda av dig gäller inte denna försäkring. Givetvis något man bör beakta om man ska bygga själv eller anställa snickare.

Man ska betala Byggfelsförsäkringen och det kostar ca 20.000:-, sedan så är självrisken ett halvt basbelopp (om man lyckas få ut något). Vad som är ett avsteg ifrån fackmannamässigt godtagbar standrad lär bli roligt att diskutera  :-/

En grundlig kvalitetsansvarig är troligtvis mer värd än denna försäkring.
 
Som svar till Konsultens citat på mitt inlägg:

Ja, vi har tagit in offerter på det och ja vi har räknat på det. Det är enkelt att se att vi sparar en hel hög med pengar.
 
Robert_Maria skrev:
Som svar till Konsultens citat på mitt inlägg:

Ja, vi har tagit in offerter på det och ja vi har räknat på det. Det är enkelt att se att vi sparar en hel hög med pengar.

Då är det bara att grattulera. Antingen är ni då bättre än oss på att förhandla fram bra offerter, eller så fick vi en bättre deal på totalentreprenaden. :)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.