Hej,
Jag är ny på forumet och hoppas att jag fick in ämnet i rätt kategori.

Jag babblar på med lite information så ser vi om bilden klarnar under resan:
Jag köpte ett enplans trähus (63m2) från 1960-talet för ca 1,5år sedan, (det finns en kall-vind, som är ca 1,5m hög) i halva huset har jag högt i tak, och jag har satt i en luftvärmepump (panasonic). För ca ett år sedan upptäkte jag att vinden blivit väldigt fuktig, faktiskt så att det nästan rinner längs väggarna. (Jag vet inte om detta har skett tidigare år)

Jag vill tillägga att vi bytte hela yttertaket, papp, läkt och betongpannor det första vi gjorde när vi flyttade in.

Jag har en ventil i ena änden av vinden, och det sitter ventiler i takfoten på ena sidan av huset, de senare ligger det dock isolering över (ska inte vara något problem enl. Anticimex som bes. huset vid inflyttning)

Om jag är på vinden, så ser jag in mellan ytter och innertak i den "höga" delen av huset.
I denna springa känner jag att det kommer varmluft, och gissar att det är pga. att denna varmluft möter kall-luften på vinden som fukten bildas.

Ytterväggen på vinden är helt oisolerad på den delen som inte är högt i tak. (Det är dock isolerat på vindsgolvet)

Jag har gått runt med akrylfog och tätat alla springor jag kunnat hitta innefrån huset. Men problemet kvarstår.

Jag har några idéer om hur jag ska göra, som jag tänkte att ni "proffs" kunde hjälpa mig med att antingen slå hå på eller hålla med om :)

1. Jag stänger helt enkelt till denna "luft-ström" innefrån huset, men vad händer då? kommer jag flytta fukten till "inne i taket" då?

2. Jag isolerar vinden, för att på så sätt flytta där värme och kyla möts till yttre hus-väggen. Kan man göra så?

3. Jag tar bort isoleringen från ventilerna och ser om mer ventilation får bort fukten, eller kommer detta bara skapa en skarpare punkt där kyla och värme möts?

4. Jag gör ett hål i taket och sätter in en ventil "uppåt" så att varmluften kan passera ut där?

Tacksam för idéer och råd.
Dennis
 
Hej, det är svårt att förstå varifrån varmluften kommer upp. En skiss skulle hjälpa.

Det är precis som du säger en mindre katastrof om inomhusluft läcker upp i en kallvind. Kall luft kan bära avsevärt mindre vatten än varm luft, så även om den relativa fuktigheten inomhus upplevs OK så kan den kalla luften på vinden inte bära det vattnet utan det kondenserar mot köldbyggor. Eftersom du har en kallvind så agerar hela undertaket köldbrygga.

Finns det en ångspärr i vindbjälklaget? Det är steg 1. Akrylfog räcker inte. Finns ventilation i bostaden som säkerställer att det råder undertryck i bostadsdelen? Det är steg 2.

Sen måste man förutsätta att det inte har byggts om på fel sätt. Jag har sett hus där man dragit ut ventilationskanaler och låtit dem mynna ut i en kallvind. Då blir det mögeltillväxt på en gång.

Att laborera med ventilationsöppningar är tveksamt, oftast räcker det med ett par gavelventiler. Mer ventilation kyler ner vinden ytterligare och gör att klimatet på vinden alltmer liknar klimatet ute, så det är en svår väg att navigera sig igenom.
 
  • Gilla
Anno1000
  • Laddar…
Hej igen,

Hurvida det finns en ångspärr i huset vet jag inte, men huset har ju stått sedan 60-talet, så helt fel konstruerat kan det ju inte vara (?). När det kommer till ventilation i bo-delen av huset, så är jag faktiskt lite osäker, jag har 2st ventiler i hela huset, (63m2 totalt) så det kan kanske vara läge att sätta in en till? Kan man mäta över/undertryck? Kan jag anta att det är ett övertryck i huset då jag kan känna en luftström i en glipa uppe på vinden?

Jag har nu tagit lite bilder på hur det ser ut, både innefrån och på vinden.
Det som (jag anser) är av intresse är inringat i rött. Lite bilder på den fukt som blivit också. (Det finns spindlar i huset, vilket jag har hört är ett bra tecken på att det inte finns mögel, nån som kan bekräfta?)

Jag har idag tätat en bred glipa i taket, syns på sista kortet.

vind1.JPG
vind2.JPG
vind3.JPG
vind4.JPG
vind5.JPG
vind6.JPG
vind7.JPG
vind8.JPG
vind9.JPG

Tacksam för idéer.
 
Det är en seglivad myt att spindlar och mögel inte trivs ihop så det kan man inte lita på.
Dina problem verkar härstamma från utrymmet mellan ytter och innertak i den "höga" delen av huset. Om fuktig inomhusluft går upp dit så kan det bli allvarliga kondenseringsproblem,
Finns det någon ventilation i den delen av huset?
Kan du ta dig in dit?
 
Instämmer, det är kanske så att högdelen byggts utan ångspärr och därför känner du ett flöde. Notera dock att värmeläckage från bostaden till vinden inte är skadligt, det är när inomhusluften når dit som dess fukt kondenserar på vinden.
 
Återigen: Tack för så snabba svar.

I det rummet som varmluftsfläkten sitter (och som är högt i tak) --finns ingen ventil, tycker ni att jag borde sätta in en sådan? Borde den sitta i huvuhöjd eller så högt upp som möjligt isåfall? (Väggen är ju triangulär och jag skulle kunna sätta en ventil uppe vid nocken, om det finns nån nytta med det?)

Jag kommer inte åt mellan inner och yttertak någonstans -utan att riva taket.

En annan variant är ju att isolera vinden, då borde jag väl komma ifrån dessa problem (Förutsatt att jag ser till att vinden är snustorr innan jag sätter igång) Finns det någon för/nack -del med detta?
 
Isolera vinden, då menar du från utsidan så att du bygger en klimatvind? Det är ett omfattande arbete.

Mer isolering i vindsbjälklag gör saken bara värre.
 
Okej,
Så jag börjar med att sätta in fler ventiler i bo-delen av huset, för att försäkra mig om att det råder undertryck. Och så får jag se vart det leder därefter

Tack allihopa för råden!
 
Fler ventiler skapar inte undertryck. Undertryck fixar du tex med mekanisk frånluft eller en FTX.
 
hmmm, nya temer igen -Det tar aldrig slut när man har hus, hehe.

Utav dessa två, vad är enklast/billigast? Eftersom jag inte är säker på att jag har ett övertryck, kan jag mäta det på något sätt?
 
Hej, jag är osäker. Luftvärmepumpar är inte mitt område, men jag antar att de förändrar tryckbalansen i bostaden. Har du inget annat ventilationsaggregat?

Det är väldigt svårt att mäta tryckbalansen i ett hus med självdrag.
 
postol skrev:
Om jag är på vinden, så ser jag in mellan ytter och innertak i den "höga" delen av huset.
I denna springa känner jag att det kommer varmluft, och gissar att det är pga. att denna varmluft möter kall-luften på vinden som fukten bildas.

Jag har gått runt med akrylfog och tätat alla springor jag kunnat hitta innefrån huset. Men problemet kvarstår.
Om du har tättat draget inifrån nyligen så får du ha tålamod och vänta tills solen bidrar med och torkar fukten.

Gissar att du bytte taket för att den gamla var dålig. Fanns det fuktspår på samma ställen som nu? Du har väl inte bytt den i onödan och fått en massa förändringar / otättheter på köpet??? Hur var det tättat innan?

Har du tillägsisolerat vindsgolvet? Då har du begränsat uppvärmningen av din vind och därför har det blivit fuktigare.
Ser att det ligger ull på lager där uppe - den har en isolerande verkan som kanske kyller vinden ännu mera och framkallar mer kondens?
mer frågor än svar :)
gaia
 
Hej,

Det gamla taket var tätt "som ett melittafilter" enl. anticimex, så därför bytte vi det.
Jag vet inte om det fanns fuktspår på samma ställen, tänkte inte på det när vi flyttade in, men anticimex påpekade inte det i något protokoll så förmodligen var det inte fuktigt då. (Visserligen var det på hösten, och det är inte då fukten visar sig)

Jag har inte tilläggsisolerat någonstans alls (utom att bytt tak-papp, läkt och pannor som tidigare nämnt), den isoleringen som ligger på vinden i förpackning är bara temporärt lagrad där, den kommer att flyttas inom kort.

Jag har inget ventilationsaggregat, borde jag ha det? Kan man säga att det borde finnas X ventiler på en viss boyta?
 
Kanske en dum tanke, men.... Vad händer om man sätter en fläkt som pumpar in ute-luft i vinden? Då borde man ju få övertryck med kall uteluft som pressar tillbaka eventuell fuktig varmluft som kommer från bostadsdelen.
Har forumets experter någon uppfattning om detta.
 
Larsa skrev:
Kanske en dum tanke, men.... Vad händer om man sätter en fläkt som pumpar in ute-luft i vinden? Då borde man ju få övertryck med kall uteluft som pressar tillbaka eventuell fuktig varmluft som kommer från bostadsdelen.
Har forumets experter någon uppfattning om detta.
Sådant finns, fast de måste vara fuktstyrda. Du vill inte forcera in kall fuktig luft i en vind vintertid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.