Vi bygger nytt och vill självklart få vårat hus så bra som möjligt :)
Går det ljusisolera en yttervägg? Det är sovrumsväggen jag tänker på.. Är det någon special isolering man behöver då? och är det dyrt? Är det samma tjocklek som vanlig isolering??
 
Allt går. Ljudisolering är dock lite klurigt att få till om kraven är totaltyst. Det är ju inte bara genom väggen ljudet kommer utan kanske främst genom fönster, dörrar och ventilation.

Så det är en fråga om isolering och tjocklek, ja. Men även sådana saker som stomljud, ljudtätning av skarvar i väggar och skivor med speciell akustikmassa, vilken typ av fönster och dörrar man har, ljudfällor i ventilation m.m.m.m.

Vill du nå "hela vägen" behöver du sannolikt en akustikkonsult.
 
Mikael_L
Jag tror det är viktigast att välja tysta fönster.
Fråga hos glasmästaren, men treglas och lite tjockare glas (säg 4mm istället för 3, typ) är nog receptet. Sen ska ni undvika ventilation med spalt i fönstrets ram eller någon annan uteluftsventil. FTX-ventilation är bättre ur denna synpunkt, ingen direktkontakt med utomhus. Däremot gäller det att dimensionera ventilationen rätt, så det inte uppstår ljud där istället.

Sen kan ni sätta dubbelgips eller trippelgips på insidan av själva väggen för nå ytterligare lite tystare.
Sen vet jag inte, finns säkert mer att göra, men då börjar det nog bli mer avancerat.

Tja, det är vad jag tror iaf.
 
Förutom tipsen ovan kan tilläggas att du kan bygga väggen med sk dubbelstomme. Det innebär i princip att du bygger två väggar 15-20 mm från varandra. Denna typ av vägg används nästan alltid som lägenhetsskiljande vägg.

aa_33_75_75_nr.gif
 
pratar vi yttervägg så är det trafik som stör. Då är fönster och ventilation som redan påpekats viktigast. En dubbel regelkonstruktion funkar det med. Dock så lägger man krutet på fönster då en yttervägg redan är tjock och har en relativt låg egenfrekvens. Är det putsfasad är det ännu bättre. Eller tom tegel vilket är föredömligt. Allra bäst är givetvis betong....Men rätt ovanligt i enfamiljshus....

Ett ordentligt ljudreducerande fönster är det klart bästa. Ventilation kan du ta in och ut på den mindre ljudaktiva sidan av huset för en sådan torde finnas om man nu inte bor i en rondell...

Nu var det iofs prisbilden du ville ha svar på.... Och ett väl ljudisolerat fönster är dyrt... Du kan komplettera befintliga bågar med ytterbåge.. Samt peta in orentligt med dreb mellan karm och regel...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.