Är det någon som har någon aning om hur prefab-elementen såg ut under det sovietiska miljonprogrammet under 60-talet?
Jag undrar alltså över sådant som måtten på värmeisolering, betong, fönstertyp/U-värde, ventilations system etc i alla de Khrushchyovka hus som byggdes.
Är de lika som de som användas under svenska miljonprogrammet?
Jag är väldigt tacksam för svar, ge mig gärna källor om ni kan.
Vänliga hälsningar Dileman
 
Redigerat:
Jag har ingen aning, men blir väldigt nyfiken på varför du undrar?
 
Utgå från att det mesta var klart mycket sämre än det svenska miljonprogrammet.
 
... och varför skulle det vara det ?


(kanske armerade med mikrofoner)
 
mexitegel skrev:
Jag har ingen aning, men blir väldigt nyfiken på varför du undrar?
Jo eftersom i forna Sovjetunionen finns det kvar miljontals byggnader som jämfört med dagens standard är dåligt isolerade och kräver höga uppvärmningskostnader.
I rika områden så har de oftast råd med en fullrenovering eller att helt enkelt riva dessa och ersätta de med nya hus, men de fattigare områdena har inte råd med detta, såsom mongoliet etc.
Är igång med att försöka beräkna vad det skulle kosta att renovera dessa till en rimlig nivå men saknar uppgifter att beräkna på.
Jag har faktiskt ingen aning var man kan hitta sån information, har letat i flera dagar men till ingen nytta... :(
Det här är typ min sista chans, hoppas det finns någon här som vet vart man kan vända sig.
 
En chansing kanske är ryska amabassaden som kan ge dig tips så du kan komma i kontakt med något byggbolag eller liknande? <- vild chansning...
 
Det finns ju massor med baltiska hantverkare här i landet som rimligtvis var sovjetiska hantverkare fram till murar och unioner föll. Kanske kan du söka på något företag som hur ut baltiska hantverkare och fråga om de har någon riktig senior som var med under det kalla krigets dagar. För jag utgår ifrån att Rigas ytterområden byggdes ungefär som Moskvas?
 
yens skrev:
För jag utgår ifrån att Rigas ytterområden byggdes ungefär som Moskvas?
Utvändigt är det bra likt i alla fall
 
Mexitegel och Yens och alla ni som har försökt att hjälpa till, tack så hemskt mycket för tipsen, det hjälpte, att jag inte ens tänkte på det :)
Vänliga hälsningar Dileman
 
Jag har rotat i ett hyreshus i Ukraina byggt 1980. Husen i den staden är generellt i mycket dåligt skick. Det har antagligen inte skett något underhåll senan 1991. Huset är också mycket slarvigt byggt.
Ytterväggar och bärande väggar är uppmurade av tegel. Väggarna är cirka 50 cm tjocka. Inifrån finns ett lager sten sedan luft utan isolering. Utanpå det vet jag inte hur många lager sten det är. Över dörrar och fönster har man murat in betongbalk.
Icke bärande innerväggar är murade av cirka 50 x 100 cm stora gipsblock, cirka 10 cm tjocka. Alla väggar är invändigt putsade med 1-3 cm mjuk puts av "glina".
Bjälklaget består av prefabricerade ihåliga betongelement. I den lägenhet jag varit har man slarvat vi utläggningingen av betongelementen så att två intilliggande skiljer 4-5 cm i höjdledd. Innergolven är uppreglade trägolv.
Ventilationen är självdrag. Alla lägenheter har en egen pipa i köket. Tilluftsventiler saknas. I alla rum kan man öppna en mindre del av fönstret för vädring.
Elen är dragen i putsen utan rör.
 
Jag har tillbringat en hel del tid i ett par lägenheter i ett ungerskt "miljonprogramshus" från sextiotalet (vet inte byggår men min släkting genom ingifte som bor i en av lägenheterna har gjort så sedan sent sextiotal).
Huset förefaller bestå av prefab betongelement, åtminstone bjälklag och ytterväggar.
Lägenheterna har mestadels parkettgolv, knarriga och lite sviktande men tydligen slitstarka, eftersom de verkar vara original.
Mycket fönsteryta - större delen av ytterväggen består av fönster varav många går att öppna.
Uppvärmingen sköts med vattenburna radiatorer från en central värmekälla av okänt slag. Men det kan vara rätt kallt på vintern.
Varmvattnet är likaledes centralt producerat (till skillnad från i äldre hus i centrala Budapest, där det vanliga verkar vara en liten gasdriven VVB i varje lägenhet, placerad i badrummet).
Gasspis.
VVS-installationerna är respektingivande, eller skräckinjagande, beroende på hur man ser det...väldigt mycket synliga rör och i trapphuset kan man se enormt kraftiga metallrör (gjutjärn?) med stora bultar i skarvarna. Ser mer ut som något från ett gammalt fraktfartyg än i ett hus. Kräver nog rätt mycket underhåll - varmvattnet stängs av för service rätt ofta, har jag fått intryck av.

Lägenheterna är rätt trånga. Den ena, som jag har varit mest i, är en tvåa vars totalyta är mindre än hos mången svensk etta: Ett rum om c:a 12 kvm...ett om 5-6 kvm...en fönsterlös kokvrå, vars golvyta räcker precis till ståplats åt den som lagar maten...ett badrum med ett rätt litet badkar, wc, handfat, liten toppmatad tvättmaskin och därutöver lika mycket golvyta som i kokvrån. Väldigt lite garderober, lösa klädskåp är ett måste.

Jag kommer förmodligen att besöka det där huset i sommar, så jag kan kolla mer detaljer då!
 
Tusen tack manose och farzan, uppskattar verkligen er hjälp, är just nu i full gång med arbetet och det blev genast lite enklare nu .)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.