D
Hej,

Jag har ett extremt litet kök som jag skall göra om, men har svårt (eftersom det är så litet) att få till det med planlösningen. Jag bifogar två exempel, kommentera gärna eller ge andra förslag.

Tanken är att ha en kombinerad ugn/micro, en 55cm kyl/frys med frysen under, samt en standard keramikhäll. Sedan självklart en ho (1 eller 2), gärna plats under hon för en bänkdiskmaskin. Avloppet sitter längst in i köket på kortsidan.

Måtten är 248x136cm och 270 i takhöjd.

Hjälp!! :)

MVH
Daniel




 
S
Kan inte säga något om planlösningen men de där skåpen ovanför spiskåpan måste du ju f*n ha stege för att nå...
 
Är köket så litet tror jag att du kommer vilja ha riktiga överskåp. Var ärlig mot dig själv, prova att rensa ut dig nuvarande kök så att det blir lika liten skåpsvolym, lev lite med det och bestäm sedan. Kolla hur stora den kombinerade mikro och ugnen är, jag planerade in en sådan men upptäckte att de var små.

Extra djupa eller höga underskåp för att få upp volymen?
 
Ett stående tips till alla små kök är denna kombinerade spis/diskmaskin.
Den heter Candy Trio 43
TRIO43.jpg
 
  • Gilla
mixt
  • Laddar…
Tänkte och tipsa om två superhärliga proffsbloggar för inspiration:
apartment therapy
the kitchn Bland all mat finns det många härliga små kök. Klicka på Kitchen tours bl a ..

Och så tänkte jag gå loss me några roliga, annorlunda bilder
 
compact.jpg
image_thumb%5B8%5D
toykitchendes.jpg
tivali_kitchen_4.jpg
wiwat-pitakpongsanit-kitchen2.jpg
 
D
Sad Ant>>
Hehe jo dom skulle kunna sitta lägre.

Hejdukt....ig>>
Sett den tidigare, tyvärr vill jag ju ha Micro och då blir det ju ingen utrymmesvinst i slutändan om man har en micro/ugn som alternativ.

/D
 
daniel_se skrev:
Hejdukt....ig>>
Sett den tidigare, tyvärr vill jag ju ha Micro och då blir det ju ingen utrymmesvinst i slutändan om man har en micro/ugn som alternativ.
Har du sett den kombinerade fläkten o micron?
65078_PE202098_S3.jpg
 
D
Hejduk..tig skrev:
Har du sett den kombinerade fläkten o micron?
Den var ju lite lustig.

Är nog inte så sugen på den där Candy spisen, jag vill ha inbyggnadsugn och separat häll då jag tycker det är snyggare och lättare att hålla rent. Tycker Micro/Varmlufsugn är oerhört smart, får väl försöka lösa diskmaskinen på något sätt.

Som ni säger, jag måste vara ärlig mot mig själv med förvaringsutrymmen. Blir väldrigt belamrat om man har fullt med överskåp, men det kanske är enda sättet.

Frågan är om man skall göra ett helt rakt kök (enkelt, missar en del yta) eller ett där jag använder hörnet (måste modifiera IKEA stommarna rätt rejält, men utnyttjar ytan bättre)


Svårt detta ;)
 
Har du kollat in mina två länkar jag skickade?
Där finns så mycket häftigt att man nästa bågnar. Där om någonstans på nätet hitta man fiffiga idéer.
Bara för att nämna några:
http://www.apartmenttherapy.com/ny/kitchen/katies-tiny-kitchen-remodel--080293
http://www.apartmenttherapy.com/ny/slinks/small-cool-kitchen-2007-the-winners-023272
http://contests.apartmenttherapy.com/2009/small-cool/
http://www.thekitchn.com/thekitchn/kitchen-design/five-small-kitchens-from-this-old-house-076359
Det finns hundratals med artiklar
 
Och så en viktig fråga om ditt kök. Är det en stor öppning längs ena långsidan, eller finns det en dörr? Fönster?
 
Om det är så att du har en stor öppning längs ena långsidan, så skulle du kunna ställa ut köket en bit från originalväggen och ha jalusiskåp mellan bänskåp och ev överskåp. Då skapas det en massa förvaring baktill, men känns ändå inte så belamrat med skåp.

Typ som den här bilden, men den mörkgrå väggen mellan bänkskiva och hyllplan skulle vara jalusiskåp.
4_03.24.09_Kitchen_rect540.jpg
 
För min del blev det ett linjekök när jag renoverade mitt 240x130cm lilla kök, ungefär som i ditt första förslag. Hade nog gärna velat ha mer bänkyta, som i ditt andra förslag: men ett fönster, två dörröppningar och en trumma för ventilation och stammar – satte stopp.

Tänkte i alla fall dela med mig av de detaljer jag är mest nöjd med:

* Bänkdiskmaskin under diskhon (ventilationshålen ovanför diskmaskinen är skrovgenomföringar från en båtaffär)

* Satte spishällen i hörnet för att få fast ett rejält fläktskåp ovanför som sväljer en hel del tungt (sågade om djupet på ett bänkskåp)

* En djup kastrullåda under kombiugnen, som ju bara är 45cm hög (i vänster hörn skymtar en soptunna modell pedalhink, eftersom soptunna inte fick plats under diskbänken)

* En 60cm bred kyl/frys som till viss del även fungerar som skafferi – skåpet ovanför sväljer resten (fler modeller 60-skåp än 55-skåp att välja från, ville ha ett i rostfritt och Gram-skåpet jag valde kan stå nästan dikt an mot väggen till höger utan att påverka hur kylskåpsdörren öppnas/fryslådorna dras ut)

* Med 270cm i takhöjd fungerar IKEAs 121cm höga jalusiskåp utmärkt som väggskåp (det man använder sällan högst upp, och ofta längst ner, men eftersom de egentligen inte är gjorda för att hängas på väggen gäller det att ta till både hängslen och livrem)
http://www.byggahus.se/forum/682438-post6.html
 
  • diskmaskin.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • flaktskap.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kastrullada.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kylfrys.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vaggskap.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
7310070025302,

du har fått till industrilooken också! Snyggt (och jäkligt praktiskt) med gummimattan!
 
Hejduk..tig skrev:
Har du sett den kombinerade fläkten o micron?
[bild]
En sådan har vi installerat i vårt minimala kök på ca 6m2. Den är helt ok estetiskt och funkar alldeles utmärkt. Vi bor permanent i ett torp på ca 60+30 kvm, så hos oss är den stora utmaningen att utnyttja ytorna maximalt.
Vi tog upp hål in mot köket från utrymmet under trappan och klämde in kombinerad kyl och frys samt en diskmaskin där , vilket vi är mycket glada för. De ser nu bara ut att vara inbyggda i väggen.
Vi har upphöjd varmluftsugn med pyrolys, induktionshäll. Funktion före estetik är ett måste. Satsa på smarta vitvaror! Diskbänk framför fönstret med dubbla hoar, en stor och en liten. Vi har inte särskilt många bänkskåp men är förärade med torr och fräsch matkällare som rymmer extra frys, skafferivaror och diverse som öl, vin, läsk och vatten. Planer för en ismaskin. Rör draget upp i köket för att kunna ha en öltapp där (fatet i källaren). :)
Matplatsen rymmer en skänk med mer porslin, glas och annat. Samt en kamin. Vi har öppna hyllplan ända upp till tak i köket . Det gör det luftigt och rymmer precis lagom det porslin du verkligen använder varje dag. Och inte det du samlat på dig för att du tycker det är roligt.
Att önska sig ett särskilt assistentskåp, inbyggd kaffemaskin eller ismaskin i kylen är inte att tänka på. Men allt vi behöver får plats. d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.