Vi är på väg att köpa en bostadsrätt i vilken vi vill ta ner väggen mellan kök och vardagsrum. Det vi undrar är: Hur avgör man om en vägg är bärande? Och är det omöjligt att ta ner en vägg som är bärande eller kan man göra det ändå på något sätt? Huset är byggt 1962 och lägenheten ligger på tredje våningen av fyra. Här är en länk till planlösningen

http://bostad.lanshem.se/Planritnin...CMBoLgh&Title=Länshem Beskrivning&from=Hemnet

Det känns som att det blir långt emellan väggarna om man tar ner den väggen betyder det att den borde vara bärande?

Hoppas någon kan hjälpa oss, jättetacksam för alla svar vi kan få!
 
Den väggen är troligen bärande.
 
1. Bostadsrättsföreningen har nog ritningar som kan visa om väggen är bärande eller inte. Troligen är den som sagt det.

2. Det går sannolikt att ta bort väggen och avväxla genom att montera in en eller flera balkar som tar tyngden som väggen i dag bär. Detta kräver dock bygglov och ni behöver konsulter som utarbetar en lösning.

3. Ni behöver sannolikt tillstånd från föreningen för att göra en sådan åtgärd.

4. Ni behöver bygglov för att göra en sådan åtgärd.

5. Väggen kan innehålla el och vattenledningar som betjänar andra lägenheter än eran och som då också behöver dras om. Detta borde framgå av ritningar.

6. Åtgärden innebär kanske en del störningar för grannar. Buller, vissa ingrepp från deras lägenheter etc.
 
Ok, tack för svaren. Hur ser ni att den är bärande? Och vad är balkar för något? Kan inget om sådant här..
 
Jag svarade pga av det jag såg på ritningen och mina kunskaper om byggande från den tiden.
Det var normalt att ha de tvärgående väggarna som låg på mellan 2,5 och 4 meters avstånd bärande.
Ofta hade man 3,6 m som en största spännvidd. Detta av ekonomiska skäl.
Har själv dimensionerat såna bjälklag en gång i tiden.

Verkade vara ngt i den stilen på din ritning.
 
Ok det låter vettigt. Om vi ni antar att den är bärande, är det då möjligt att ta ner hela den väggen ändå? Förstår att det innebär väldigt mycket mer jobb men är det möjligt och hur gör man då? Vad för yrkesman behöver man anlita? Snickare? Arkitekt? Vilka kan sådant där?
 
sanme skrev:
Ok det låter vettigt. Om vi ni antar att den är bärande, är det då möjligt att ta ner hela den väggen ändå? Förstår att det innebär väldigt mycket mer jobb men är det möjligt och hur gör man då? Vad för yrkesman behöver man anlita? Snickare? Arkitekt? Vilka kan sådant där?
Konstruktör.
Allting går...
Men bered dig på att detta blir MKT DYRT.
100 kkr räcker inte om man ska få det gjort.
 
Men om det skulle vara så att den inte innehåller några el- eller vattenledningar som måste dras om? Blir det fortfarande så dyrt?
 
Kan det finnas el- och vattenledningar i en icke-bärande vägg också? För då får vi ju problem även om vi skulle ha sån tur att den inte är bärande?
 
Ja, vatten och el kan finnas i alla sorters väggar.
 
sanme skrev:
Men om det skulle vara så att den inte innehåller några el- eller vattenledningar som måste dras om? Blir det fortfarande så dyrt?
I min uppskattning av kostnaden hade jag inte tagit med att det kunde finnas ledningar! Finns det sådana så blir det ännu dyrare.

Det är själva rivningen och framförallt avväxlingen med balk som blir dyrt.
 
100kkr tycker jag låter i överkant men det säger jag utan att veta.
 
imported_Anders_S skrev:
100kkr tycker jag låter i överkant men det säger jag utan att veta.
Kanske?
Beror på upphandling.
Men ska man få allting gjort på entreprenad....

Har varit med om några liknande ombyggnader.
 
Mikael_L
Är den bärande så blir det antagligen rejält dyrt att ta bort hela väggen.
En mindre öppning 100-160 cm blir kanske inte så blodigt, och då riskerar man inte lika mycket att stöta på installationer.
Förövrigt ger ju planlösningen vid handen att VA antagligen går i köksväggen åt höger.

sanme, har du möjlighet att titta i lägenheten?
Knacka på väggen och alla andra väggar i lägenheten. Icke bärande väggar är ofta av lättbetong eller hålsten eller liknande. Väggarna som skiljer lägenheterna åt är alltid (nästan) iaf av riktig betong och oftast bärande, men de väggar i lägenheten som har ett annat ljud kan vara de som är icke bärande. Icke bärande väggar är väl också ofta tunnare.

Nu beror ju allt sånt här även på byggnadsår ... :surprised:
 
Är väggen av lättbetongblock är den förmodligen 70 mm tjock. Då är den med största sannolikhet inte bärande. Beroende på hur huskroppen ser ut, kan trapphuset och ytterväggarna vara bärande. Det skulle då innebära att i princip alla innerväggar skulle kunna plockas ner. Dock kan det finnas pelare, oftast rektangulära som hjälper till att hålla upp bjälklagen.
Är väggen bärande kostar det en hel del, precis som anaitis påpekat. Styrelsens godkännande behövs också samt byggnadslov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.