Där vi bor är det lermark, det står t o m i den geologiska undersökningen att man bara rekommenderar platta på mark pga fukten. Men ändå byggs det mest Älvsbyhus här...
Skickliga försäljare på Älvsbyhus eller inte medvetna kunder? ( undersökningen ingår i tomtpriset)

Vad våra grannar haft problem med är inte fukt nerifrån utan att det blåst in snö på vinden under plasten och det har smält= fukt på vinden. Minst hälften av våra grannar har haft det... Nu blåser det extremt mycket där vi bor, men ändå vi har inte haft sådana problem och inte heller hus av andra fabrikat än Älvsbyhus.
 
Skillnaden från t.ex Smålandsvillans grund, vi kan kalla den en Varmgrund och en platta på mark av typ Supergrund är mindre än vad man tror. Det som skiljer sig är att platta på mark har ingjuten golvvärme, och krypgrunden har ett luftutrymme, som i och med isoleringen blir ett varmt utrymme och därav får namnet Varmgrund allt oftare.

Båda grunderna bygger på att man lägger ut en grusbädd, en rejäl sådan, packad i flera lager. Sen placerar man ut kantelement. Fyller grunden med ett lager cellplastisolering, sen ett lager PE-folie, och slutligen ett lager cellplastisolering till.

Nästa steg är vad som skiljer dem åt. Med krypgrunden gjuter du betongen i kantelementen, som då bär upp huset. Vilket ger ett luftutrymme.
Med platta på mark fyller du hela grunden med betong och gjuter också in golvvärmen.

Om man vill ha vattenbruen golvvärme ska man absolut välja platta på mark.

Vill man inte ha vattenburengolvvärme utan radiatorer skall man absolut välja varmgrund.

Skiter man i vilket så tar man nog kanske det mest prisvärda alternativet.
 
Redigerat:
Men du måste ändå ha en fläkt i grunden. Om inte skillnaden innebär en bättre energiekonomi och luftfuktigheten ändå hålls låg kan det omöjligt spela någon roll.
 
maggan9 skrev:
Där vi bor är det lermark, det står t o m i den geologiska undersökningen att man bara rekommenderar platta på mark pga fukten. Men ändå byggs det mest Älvsbyhus här...
Skickliga försäljare på Älvsbyhus eller inte medvetna kunder? ( undersökningen ingår i tomtpriset)

Vad våra grannar haft problem med är inte fukt nerifrån utan att det blåst in snö på vinden under plasten och det har smält= fukt på vinden. Minst hälften av våra grannar har haft det... Nu blåser det extremt mycket där vi bor, men ändå vi har inte haft sådana problem och inte heller hus av andra fabrikat än Älvsbyhus.
Det är ju taket och inte grunden isåfall.

Bygger de på lermark får de fasen skylla sig själva. Lite undersökningsplikt måste man väl ändå ha som köpare.

Jag skulle aldrig bygga krypgrund (oavsett typ) på lerig eller fuktig mark. Hade vi haft andra förutsättningar med tomten hade vi byggt ett mindre skidstahus istället!

/M
 
Redigerat:
Men du måste ändå ha en fläkt i grunden. Om inte skillnaden innebär en bättre energiekonomi och luftfuktigheten ändå hålls låg kan det omöjligt spela någon roll.
Du måste inte alls ha någon fläkt. Man kan sätta in en fläkt som skapar ett undertryck i grunden, vilket gör att radon aldrig kan komma upp genom huset. I mark med normalvärden kan du lika gärna skita i fläkten.

Samma metod, dock mycket krångligare används till platta på mark. Är inte helt 100% på hur man gör detta, men ungefär såhär:

Det man gör är att lägga en dränerings slang (ca. 50-75mm) i slingor under hela grunden med mellan 1 - 1,5m mellan slingorna, och låter dessa mynna ut på baksidan av huset för att sedan koppla dessa till en fläkt som suger ut radonen under grunden.

Krypgrunden har som sagt den stora fördelen att du alltid kan reparera eller åtgärda fel i den. Går ett rör eller en slang av, eller tränger det in fukt från någon spricka, kan du alltid åtgärda det relativt enkelt.

Vad händer om något spricker i din platta, eller vad händer när de ingjutna vattenrören, som har en livslängd på 40-50 år, måste bytas?
Golvvärmens livslängd

Rören till vattenburen golvvärme håller cirka 40-50 år. Elslingor har en kortare livslängd men minst 20-25 år. Om golvvämen behöver repareras eller bytas måste du avlägsna golvet. Om slingorna är ingjutna i grunden måste både grunden och golvet brytas upp när det är dags för reparation.
Läs mer på:
http://www.energimyndigheten.se/sv/...Varmedistribution-och-reglersystem/Golvvarme/
 
Redigerat:
Men håller grunden varmgrader hela året och fuktnivåerna under 65% (72% är gränsen för mögeltillväxt) så spelar det med andra ord alltså ingen som helst roll!
 
Z
perso: hur mkt betalade ni för ert Västangården? Hur pass mkt jobb gjorde Hjältevadshus åt er och hur mkt gjorde ni själva?
 
Jag tror i alla fall att pltta på mark är bättre. Anticimex skriver: 56 procent av alla villor byggda mellan 1990 och 2003 har krypgrund. Av dessa har redan 34 procent fel och åtgärder som måste åtgärdas.
Se länk:
http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=3838
 
magnuse74 skrev:
Huvudsaken med torpargrunder (oavsett konstruktion) är väl att man inte ska få fukt med påföljande mögel i trossbotten.

Om då denna fyller sin funktion med låg luftfuktighet förstår jag inte varför det återkommande är ett argument att man ska betala en jäkla massa pengar EXTRA för att få en "bättre" krypgrund???

På väl dränerad mark spelar det nog ingen större roll vilket fabrikat man har på grunden. Det är ju inte så att alla torpargrunder i tidigare modulhus garanterar mögelskador utan det tråkigt nog förekommit vid olika tillfällen. Ingen kan väl vara så dum att tro att flertalet av ex Ä-hus 30 000 eller SMV 10 000 byggda hus har möglat?

Är det blötmark bygger man helt enkelt inte torpargrund utan bekostar platta på mark istället!
Men som Gudni Johannesson, professor i byggteknik vid KTH i Stockholm, skriver här på forumet så är det oftast inte markfukten som är oftast det stora problemet här, det är luften utifrån som ställer till det för hus med torpargrund.

Se länk: https://www.byggahus.se/bygga/krypgrund
 
Jag tror i alla fall att pltta på mark är bättre. Anticimex skriver: 56 procent av alla villor byggda mellan 1990 och 2003 har krypgrund. Av dessa har redan 34 procent fel och åtgärder som måste åtgärdas.
Jag tror 90% av alla grunder byggda med platta på mark från 70talet - 80talet har/har haft fuktproblem. Därför gick man över till krypgrunder under en längre tid.

Plattorna utvecklades under tiden och på 90-talet hade man kommit på vad som orsakade alla problem och började bygga "säkrare" plattor. Utvecklingen för krypgrunder stod stilla under lång tid. Nu har sedan ett par år utvecklingen av krypgrunder tagit fart, men det finns fortfarande en stor okunskap hos vissa enterpenörer, hustillverkare, eller hemmafixare som tror sig vara uppdaterade.
 
Redigerat:
Cederborg skrev:
Jag TROR 90% av alla grunder byggda med platta på mark från 70talet - 80talet har/har haft fuktproblem. Därför gick man över till krypgrunder under en längre tid.


Cederborg, jag tycker att du ska hålla dig till fakta som bengan1978 gör och inte bara skriva vad du tror.

Med de fakta som bengan1978 presenterar skulle jag ialafall inte bygga med krypgrund, kanske en sommarstuga men absolut inte mitt permanenta boende.
 
Cederborg, jag tycker att du ska hålla dig till fakta som bengan1978 gör och inte bara skriva vad du tror.
http://www.viivilla.se/sakerhet-och-skador/forsta-hjalpen-for-fukt-i-huset.aspx

Ska jag citera?

Hus på platta värst
Man bör vara extra uppmärksam på om huset är grundlagt med betongmatta på mark, huset har krypgrund eller torpargrund som ventileras med utomhusluft eller har inredd källare. Statistiken visar att dessa konstruktioner oftare än andra leder till problem med fukt och mögel. I synnerhet konstruktionen platta på mark vilken var vanlig under början av 70-talet.
- Nio av tio hus byggda under 70-talet med platta på mark och där isoleringen ligger över plattan har sannolikt någon form av fuktskada i husets konstruktion. Alla är dock inte så besvärande att de måste åtgärdas säger Johan Hedström på Småhusskadenämnden.
Men mögel kan också var ett resultat av en vattenskada, små läckage genom tätskikt eller inbyggd fukt.
Räcker det som källa för dig? Malmöbyggaren.
 
Annars kan du läsa liknande fakta här:

http://www.byggahus.se/node/41

Om jag ska vara mer tydlig. Båda typer av grunder har haft problem. De har båda utvecklats. Bygger man dessa grunder enligt de nya riktlinjer som finns idag så får man säkra, stabila och problemfria grunder, oavsett krypgrund eller platta.

För att kommentera fakta som denne Gudni skrivit (vem vet när han skrev detta? förmodligen länge sen): Alla hustillverkare vet, de flesta sedan ett par år tillbaka, att det är uteluften som är problemet, varav de inte använder sig av uteluftsventilation längre.
Precis som alla hustillverkare med platta på mark vet att isoleringen skall ligga under plattan, inte över.
 
Redigerat:
Cederborg skrev:
Annars kan du läsa liknande fakta här:

[länk]

Om jag ska vara mer tydlig. Båda typer av grunder har haft problem. De har båda utvecklats. Bygger man dessa grunder enligt de nya riktlinjer som finns idag så får man säkra, stabila och problemfria grunder, oavsett krypgrund eller platta.

För att kommentera fakta som denne Gudni skrivit (vem vet när han skrev detta? förmodligen länge sen): Alla hustillverkare vet, de flesta sedan ett par år tillbaka, att det är uteluften som är problemet, varav de inte använder sig av uteluftsventilation längre.
Precis som alla hustillverkare med platta på mark vet att isoleringen skall ligga under plattan, inte över.
ursäktar mitt påhopp,men du argumenterar precis som dom hussäljare jag varit hos.
jag tycker du är väldigt kunnig för att vara en vanlig konsument???jag lär mig mycket av dina trådar,men som sagt du snackar som dom säljare jag varit hos,hoppas jag har fel.
 
Bengan1978 skrev:
Men som Gudni Johannesson, professor i byggteknik vid KTH i Stockholm, skriver här på forumet så är det oftast inte markfukten som är oftast det stora problemet här, det är luften utifrån som ställer till det för hus med torpargrund.

Se länk: [länk]
JA!

och eftersom INGEN av dessa nämnda hustillverkare har utomhusventilerade grunder BORDE det inte spela någon som helst roll...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.