Jo, jag är fullständigt medveten om att den inte ligger på Vasagatan. Men om du släpper skygglapparna du har för ögonen för en sekund, kanske du ser att man vill bo mitt i smeten i typ ett år, sen har man tröttnat.

Med tanke på dina krav, bör du nog inte bo i en hyresrätt i ett gammalt hus. Sök nåt nybyggt isåfall. Den lägenheten du har nu, lär ju inte vara nåt problem att hyra ut för hyresvärden, om du skulle tröttna på den menar jag. Han kommer nog att göra så lite som möjligt.
Har du en BR kan du ju göra hur mycket som helst.
 
Redigerat:
Bergsjön ser inte riktigt ut så.
 
Odjuret skrev:
Vad vill du vinna på att ovk inte är gjord? Eftersom du har så mycket småsaker som du vill att hyresvärden skall åtgärda så kanske du skall kontakta hyresgästföreningen. Så kan dom slåss åt dig....
Vill inte vinna något på det, men jag tycker att sådant ska skötas när man betalar för det. Jag är medlem i HF och hyresvärden samarbetar med dem via en klausul i hyreskontraktet.
 
5.2 racing skrev:
Jo, jag är fullständigt medveten om att den inte ligger på Vasagatan. Men om du släpper skygglapparna du har för ögonen för en sekund, kanske du ser att man vill bo mitt i smeten i typ ett år, sen har man tröttnat.

Med tanke på dina krav, bör du nog inte bo i en hyresrätt i ett gammalt hus. Sök nåt nybyggt isåfall. Den lägenheten du har nu, lär ju inte vara nåt problem att hyra ut för hyresvärden, om du skulle tröttna på den menar jag. Han kommer nog att göra så lite som möjligt.
Har du en BR kan du ju göra hur mycket som helst.


Jag har bott i stan nästan hela mitt liv, innan när jag var 5-6 bodde jag i en kungsbacka :eek:
Jag tröttnar då inte på att bo inne i stan, saken var bara att för ett par år sedan hade min familj en stor 4 mitt i stan som vi bytte till små mindre eftersom alla barn va över 18 å ingen kände väll direkt för att bo hemma. Jag fick en lgh vid Ullevi och den renovera jag upp och bytte till denna eftersom jag vill bo mitt i vasa och ingen annanstan.


Nu har jag iaf vart på stadsbyggnadskontoret och kollat på gamla ritningar, mitt kök var en gång i tiden en servic rum. Inte konstigt att det går en massa asbest där och mitt vardagsrum var ett kök. Aja skrev ut skiten iaf. Får se va fastighetsskötarensäger
 
Om du har ett standardhyresavtal är utgångspunkten "lägenheten uthyrs i befintligt skick". Att du vill bygga om brukar oftast innebära att du får ombesörja och bekostar rubbet själv, om inte annat överenskommits.

Jag skulle tro att möjligheterna är mycket små att få hyresvärden och bekosta något.
 
Ja, men här hadlar det om dålda fel som förmodligen inte fastighetsägaren känner till eller om denna gör detta, är det dennes plikt att upplysa om att det finns asbest i lägenheten som inte fyller någon funktion. Röret är som sagt kabat en bit ovan golv och en bit under tak.

Befintligt skick och befintlikt skick, jag har fått tillåtelse av både fastighetsägaren och fastighetsskötaren att bygga in ett kök på egen bekostnad. Att dem sen inte gjort en OVK på 11 år är deras fel och inte mitt, att det sitter mkt tvivelaktik kabeldragning och att innertaket svikar är inget man ser på en visning. Detta bör således dem stå för. Inte betalar man full hyra för en lägenhet som ser ut såhär.

Bäst gör jag förmodligen i att ringa hyresgästföreningen och be en besiktningsman komma förbi, då vi i hyresavtalet har en förhandlingklausul med dessa.
 
Dolda fel i en hyresrätt? Skulle inte tro det. :)
Med tanke på hur illa man kan bete sig som fastighetsförvaltare innan det tas beslut om tvångsförvaltning tror jag inte du kommer att komma någon vart om inte fastighetsägaren själv tycker att sakerna ska fixas till.
 
O
Jaja.. ja ska inte hindra dig från att förlora pengar.... för att kasta pengar i sjön är precis det du gör!

Och var inte säker på att hyresvärden fixar allt du vill! det ska som sagt var gå långt innan en hus tvångsförvaltas.

Det känns som om du gör allt för att jävlas med din hyresvärd... det lönar sig aldrig....
Som sagt var... dolda fel, existerar inte i hyresrättens värld!

Men varför skaffar du inte en BR?
Då tjänar du på att bygga om...

Jag har en känsla av att om du tjatar för mycket om dina asbest rör så kan han riva dessa för att sedan topp renovera din lägenhet med en fördubbling av avgiften som följd....
Även om ditt kök är nytt.
 
Redigerat:
Det jag reflekterar över är just detta att du har fått tillåtelse att bygga om På egen bekostnad, vilket just betyder det. Om du nu har aspest på rören så får du själv se till att sanera på egen bekostnad. vilket lätt kan hamna på 20-30000 kr
Hur vida elinstallationen är korrekt eller ej är svårt att säga men rent spontant ger jag inte mycket för elektriken som inte vet att Röd var jordledare förr i tiden. Med andra ord du vill ha frihet men ändå inte utan du vill att vissa saker skall "fixas" även om det igentligen inte handlar om fel utan mer om sämre underhåll.
 
1. Lägenheten uthyres i befintligt skick. Hyran är satt utifrån denna premiss.

2.Du har fått tillåtelse att utföra ändringar mot att du själv svarar för alla kostnader.

På vilken grund kan du då hävda att fastighetsägaren skall ta kostnader för att lägenheten är "i befintligt skick". Att du har räknat fel på projektet innebär inte att fastighetsägaren har fel i sak.

Fastighetsägaren har knappast lagstadgad upplysningsplikt mot en hyresgäst kring hur en fastighet eller lokal är uppbygd. Jag har förvaltat många fastigheter och aldrig stött på någon sådan bestämmelse. Att det finns asbest i en fastighet är inget konstigt, och inget farligt heller så länge det inte rörs.

Att fastighetsägaren inte gjort OVK har inget med ombyggnaden att göra. Det är en sak mellan fastighetsägare och myndighet. Under vissa omständigheter skulle det kunna innebära att du som hyresgäst skulle kunna få exempelvis nedsättning av hyran, men jag kan inte se hur det borde påverka er överenskommesle om ombyggnad.

Min bedömning som professionell fastighetsförvaltare, utan att ha sett avtalsvillkoren i detalj, är att du förmodligen har högre förväntningar på hyresvärdens ansvar än vad avtal och lag säger.
 
Ovk ?? :confused:
 
Obligatorisk ventilationskontroll.
 
Immobil skrev:
Jo, det må så vara, men jag förstår inte vitsen med att renovera en lägenhet som inte är ens egen?
För att man vill trivas i sin bostad?

:cool:
 
Sen kan man ifrågasätta OVK's vara eller icke vara då man rent krasst ställer till med mer onytta än nytta genom att röra upp allt fint damm som sedan länge lagt sig till rätt och inte far runt. Finns vad jag har förstått rapporter som antyder att många allergiproblem har förvärrats efter att OVK infördes som en trevlig pappersprodukt
 
MrWhatever: Den hyresgäst som själv bekostar standardhöjing i sin hyresrätt riskerar att tvingas betala TVÅ gånger. Först betalar man hantverkarnas fakturor. Sedan begär hyresvärden högre hyra, därför att lägenheten nu fått högre standard.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.