Hej,

Har ett hus från 1959 med självdrag (tilluftsventiler i sovrum och vardagsrum och frånluftsfläkt i badrum och kök)

I det nyligen renoverade badrummet är badkaret placerat längs ytterväggen och på väggen ovanför bakaret sitter det fönster. Innanför (=längre från fönster) är i turordning dusch, vask och toalett placerad. Frånluftsfläkt sitter i taket mellan dusch och badkar.

Mitt problem är när duschen har använts så bildas det rejält med kondens mot ytterfönstret ovanför badkaret. Denna kondens har dessutom svårt att försvinna, jag får ofta helt enkelt toka bort det eller öppna fönstret rejält. Spegeln i rummet (ovanför vasken) är det dock inget problem med, ev. imma försvinner snabbt.

Det blir något bättre om man låter badrumsdörren vara helt öppen vid dusch.

Min fundering är om man kan sätta en luftventil mot ett angränsande rum i närheten av badkaret/fönstret. Det angränsade rummet är vårt fall vån2 i trapphuset. Min tanke är man på detta sätt skall få bättre lutfcirkulation vid fönstret.

Är jag ute och cycklar?

Tacksam för svar på frågan eller om ni har andra tips hur man kan minimera kondensen.

/Dan
 
fönsterrutan är kallast och där ångan kondenserar. Finns det inget radiator som värmer under fönstret så har vatten svårt att försvinna. Har du golvvärmen så skärmas den av badkaret och rutan värms kanske för sparsamt.

Du kan höja temp i badrummet och/eller sätta in rutan som isolerar bättre så att insidan av fönsterglaset blir något varmare och samlar inte kondens.

Kan du öka badrumsfläktens kapacitet så hjälper det också. Ska luften ut så måste ny luft komma in .Badrumsdörren bör inte vara tätt . Man brukar ha en luftspringa så luften kan komma in och ersätta den fuktiga uften som ventileras ut.

En luftventil som du tänkt är inte det bästa lösning, tycker jag.
gaia
 
Helt rätt tänk av ovanstående du måste höja tempen på fönsterglaset /innsidan/ enklast men dyrast är att byta till treglas energifönster du kommer dels att minska på kondensen på fönster dels sparar du på värmen i badrummer 24 timmar/dygn
Jag utgår från att du har ett gamalt tvåglasfönster idag original alltså
 
Tack för svaren. Fönstret är <10 år gammalt så det är inte läge att byta. Säkert är det så att badkaret (inbyggt) hindrar golvvärmen från att nå fram till fönstret.
Tror jag skall prova med en kraftigare fläkt. Tar gärna emot fler tips!
/Dan
 
Inbyggd badkar isolerar golvärmen effektivt :)

du behöver inte byta fönster - bytt enbart fönsterruta/kasset till mer isolerande. Kraftigare fläkt är inte gratis och kommer att ventilera bort mer värme än normalt ... som inte heller är grattis. Ny ruta är mest ekonomisk i längden :).
gaia
 
Det är rätt rejäla fönster. Täcker hela väggbredden ovanför badkaret. Ett stort fast och ett mindre öppningsbart. Så byta ruta/kasset blir inte gratis. Dessutom fina fönster, extra ljudisolerande, tror det är elit-fönster.

Har en Pax 101 fläkt idag, känner inget direkt drag när den går igång, men vet inte om det skall kännas något mer iheller? Funderar på att byta till en PAX231 istället, tror ni detta kommer ge något resultat (om inte så är säkert Pax 231 tystare ivarje fall)?

/Dan
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.