Hej på er.
Skriver här på övriga diskussioner då jag inte hittade nån annan lämplig forumavd.
Moderator får gärna flytta.

Min fråga är:;
När är det ok att börja såga ner sina 30 kubik ved med motorsåg, jag tänker klockslag på vardagar.
Vill inte reta upp mina grannar i onödan.
Jag har tänkt att köra från 10:00 till ca 15:30.
Finns det bestämmelser på sånt här eller får man bara köra på känslan?

vh Simon
 
Vardagar tycker ja det är ok att börja 0700.På helger kanske man kan vänta till efter 0900.:)
 
räkna inte med att alla grannar är lika förstående som knekten ;-) kan finnas grannar som blir vansinniga bara du tar fram motorsågen, oavsett när.
 
Jag ska ut nu och börja dra igång, återkommer med rapport om eventuellt ilskna nattjobbsgrannar
 
Hej.

de tider som du har angivit tycker jag är mycket snälla, främförallt på vardagar. Under helger kan det vara smidigt att "känna av" läget lite. Om man inte har bråttom...

Såga på.

Henrik
 
Mikael_L
Köp elkedjesåg ! :)

Ärligt talat, de tider du anger är väl snälla, och som sagt, på vardagar måste det vara helt OK under vanliga arbetstider, dvs 7-8 till 17.

Har du fungerande kontakt med grannarna kan du också berätta för dom att du tänkt köra av ditt vedlass imorgon klockan si och så, bara för att förbereda.


För nåt år sen så började grannen under borra hål i betongväggarna mitt på dan, men olyckligtvis när jag precis sövt dottern. Jag rusade ner och frågade om det gick bra att vänta en eller två timmar. Visste dock med mig att om dom inte ville avbryta så var det bara för mig att acceptera, för det var ju ingen vansinnig tid.
Men det gick bra att vänta, och som tack för smidigheten fick dom låna min borrhammare, som lämnades igen med ett brett leende. :)
 
Är ju värre ljud på en sån där förbannad vedkap..... ssssssssss,, wiiiiiiiiiiingt.... sssssssssssssss wiiiiiinnnnnnnniiinnnngt,,, urk
 
För egen del tycker jag det är bäst om man planerar sin kapning till så få tillfällen som möjligt, då 1-2 timmars kapande varje kväll i veckor nog är det som kan irritera.
 
Håller med tidigare talare, köp dig en vettig elsåg!

Till fällning tämligen värdelösa, men till kapning underbara, du slipper ljudet, avgaserna och tyngden!
Kostar inte mycket heller OCH suveräna inomhus den dagen stor renoveringen kräver lite hårdare tag!
 
7 verkar lite tufft även för att vara vardag, efter 8-8.30 tycker jag inte någon skulle behöva klaga.
 
Har efter mycket trixande med sågen kapat 7 kubik mellan 12 och 15:30.
Sågen ville inte gå på höga varv, så dagen ägnades mest åt service.
luftfilter antivibrationsbussningar(de var helt slut och gjorde att gasstången inte öppnade förgasaren helt)justering av förgasare och rengöring av den samma.
Tycker dock inte att "klippet" i motorn infinner sig riktigt men nu går den iallafall rätt ok.

Sågen är en 242 xpg så den skall väl vara lämpad för jobbet.
Kommer att bli klar med kapningen denna vecka iallafall.
Ingen granne har klagat idag, vi får se på fred eftermiddag om nån har fått nog
Sen skall det klyvas.
Det går mycket tystare
 
oopps , det är ju påskhelg nu kom jag på , vimsig som jag är hade jag glömt det.
Då kommer jag inte bli klar denna vecka eftersom jag inte tänker såga på långfredan.
Skärtorstagen kommer nog sågen att gå lite iallafall.
 
templar skrev:
Har efter mycket trixande med sågen kapat 7 kubik mellan 12 och 15:30.
Sågen ville inte gå på höga varv, så dagen ägnades mest åt service.
luftfilter antivibrationsbussningar(de var helt slut och gjorde att gasstången inte öppnade förgasaren helt)justering av förgasare och rengöring av den samma.
Tycker dock inte att "klippet" i motorn infinner sig riktigt men nu går den iallafall rätt ok.

Sågen är en 242 xpg så den skall väl vara lämpad för jobbet.
Kommer att bli klar med kapningen denna vecka iallafall.
Ingen granne har klagat idag, vi får se på fred eftermiddag om nån har fått nog
Sen skall det klyvas.
Det går mycket tystare
30 kubik. Du måste bo på landet eller med få grannar. Tidpunkten mellan 12 och 15,30 verkar ok. Bara en sådan sak att du frågar här innan, pekar på att du kommer att ta rätt hänsyn.:)

Har du testat med stålull i avgasröret?
 
Staffans2000
bonnier skrev:
7 verkar lite tufft även för att vara vardag, efter 8-8.30 tycker jag inte någon skulle behöva klaga.
Helt klart är att den gode bonnier inte jobbar natt.
Inte helt ovanligt så somnar jag samtidigt som det anses lagom för templar att dra igång sitt pass enligt er "kontorsnissar"!

Själv sågar jag upp min ved med en elsåg. Jag skulle bli heligt förbannad ifall en granne skulle ha så dåligt folkvett att han inte brydde sig om grannarna när det så lätt fixat med en elsåg = mindre oljud. Och som bonus får man en såg som alltid startar.

Vänliga hälsningar: vedeldaren i villakvarteret.
 
Staffan2000 skrev:
Helt klart är att den gode bonnier inte jobbar natt.
Inte helt ovanligt så somnar jag samtidigt som det anses lagom för templar att dra igång sitt pass enligt er "kontorsnissar"!

Själv sågar jag upp min ved med en elsåg. Jag skulle bli heligt förbannad ifall en granne skulle ha så dåligt folkvett att han inte brydde sig om grannarna när det så lätt fixat med en elsåg = mindre oljud. Och som bonus får man en såg som alltid startar.

Vänliga hälsningar: vedeldaren i villakvarteret.
Nej det är klart man skall ta hänsyn till er med udda arbetstider om man vet om att sådana finns i grannskapet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.