Jag har varit inne i ett flertal Älvsbyhus och några SMV-hus. Jag har läst om grunden som Älsvbyhus har och den som SMV har. Det är mycket som skiljer.

Älvsbyhusgrunden ställs direkt på singel och sedan plastas det in? du får alltså krypa omkring och täta själv? SMV har en grund som är isolerad med fläkt som blåser ut luft = undertryck. En sjujä*** skillnad.

Men det är ju lite olyckligt att mäta kvaliteten mellan husen tycker jag. Betalar du de ca 300kkr extra i tillval i ett Älvsbyhus kommer du ju upp lite i standard och närmar dig SMVs standard. Jämför du standard mot standard förlorar Älvsbyhus stort.

Jag tror att man blir nöjd oavsett vad vi här tycker om kvalitet. Har man siktat in sig på en tillverkare så är man väl nöjd med det man sett.

Bla bla, lördagstrött.. ;)
 
Ja, som nån skrev: SMV har ett sk Stjärnnät i husen. Bredbandsanslutningar kopplade till en central som finns i "pannrummet" - Klockrent
 
orstigsnybro skrev:
Betalar du de ca 300kkr extra i tillval i ett Älvsbyhus kommer du ju upp lite i standard och närmar dig SMVs standard.
orstigsnybro skrev:
Jämför du standard mot standard förlorar Älvsbyhus stort.
Det där är inte helt sant, i smålandsvillan ingår inte ens alla fönster eller invändig trapp... Alltså blir det svårt att göra en rättvis jämförelse utan att lägga tillval till båda tillverkarna.

Vilket trådskaparen inte var intresserad av...
 
Redigerat:
magnuse74 skrev:
Det där är inte helt sant, i smålandsvillan ingår inte ens alla fönster eller invändig trapp... Alltså blir det svårt att göra en rättvis jämförelse utan att lägga tillval till båda tillverkarna.

Vilket trådskaparen inte var intresserad av...
Det är ju bra att från början vara överens om att inget av alternativen är skit. ;)

Sen kostar trappan upp till den oinredda övervåningen 20kkr hos SMV men vi fick den i ett erbjudande tillsammans med rostfria vitvaror - Inbyggnadsugn och inbyggnadsmikro, kyl & frys, diskmaskin och spishäll från Bosch för 19999kr. Så för vår del och för alla andra som köpt SMV när de hade sin "vårflirt/sommarflirt" så ingick ju trappan. ;)

Varför fönstren ska ingå på en övervåning som inte själv ingår i priset förstår jag inte. En vind behöver inga fönster. Vill du ha fönster får du köpa dem. :)

SMV har annars parkett, fönsterbänkar i marmor, isolerad krypgrund (ingår iofs inte i standardpriset) Snygga hus. ;)

Vi hade med glädje kört ett Torgrim från Älvsbyhus om vi inte fått oförskämt bra betalt för vår lägenhet. Nu kunde vi köra på ett lite dyrare och i våra ögon snyggare hus så på det viset blev det.
 
Cederborg skrev:
Går inte in på vad exakt det är som skiljer tak, fönster och grund, alla är de tillräckligt bra, dock vill man ha det där lilla extra som SMV och Hjaltevadshus erbjuder så självklart är det inte gratis.

Är det värt det då?

Om du kollar på statistiken så säljer Älvsbyhus mest hus i Sverige, alltså är det lilla extra mindre viktigt för majoriteten.
Det TS är ute efter är väl just vad som skiljer tillverkarna åt. Vad är det "lilla extra" som man får när man väljer en SMV eller ett Hjältevadshus. Jag tvivlar inte på det du skriver om att det finns viktiga skillnader men för att kunna göra ett rättvist val så måste man känna till dessa och kunna väga de mot varandra. En del tillverkare lägger en komplett beskrivning av deras huskonstruktion vilket gör det lite lättare att jämföra skillnader men av någon anledning så är det inte så i alla fall.
 
varför bara kolla på dessa lågbudget,köp ett billigt standard hus från myresjö,lb hus,eksjöhus,götene eller värsås m,m då slipper ni köpa till en massa från början för att få vetig standard.
samt ni slipper tjaffsa om hur dåliga torpargrunderna är.
köp riktigt hus från början,priskillnaden är inte så stor som ni tror.
 
nybyggd skrev:
varför bara kolla på dessa lågbudget,köp ett billigt standard hus från myresjö,lb hus,eksjöhus,götene eller värsås m,m då slipper ni köpa till en massa från början för att få vetig standard.
samt ni slipper tjaffsa om hur dåliga torpargrunderna är.
köp riktigt hus från början,priskillnaden är inte så stor som ni tror.
Vad menar du? Det är väl ingen som tjaffsat om hur dåliga torpargrunderna är. Vad menar du med ett riktigt hus? Varför är inte hjältevads, smv eller älvsbyhus ett riktigt hus. Om du har sådan insyn så kan du väl delge oss om varför dessa tre är så dåliga hus, varför torpargrunder är dåliga och hur mkt de hustillverkare du listar tar för likvärdiga hus. Att bara slänga ur sig saker utan att specificera eller komma med några andra argument blir lätt löjligt.
Ser fram emot en förklaring från dig.
 
Danne12345 skrev:
Vad menar du? Det är väl ingen som tjaffsat om hur dåliga torpargrunderna är. Vad menar du med ett riktigt hus? Varför är inte hjältevads, smv eller älvsbyhus ett riktigt hus. Om du har sådan insyn så kan du väl delge oss om varför dessa tre är så dåliga hus, varför torpargrunder är dåliga och hur mkt de hustillverkare du listar tar för likvärdiga hus. Att bara slänga ur sig saker utan att specificera eller komma med några andra argument blir lätt löjligt.
Ser fram emot en förklaring från dig.
Jag tror att ''nybyggd" menar att hus som är byggda med krypgrund har en sämre konstruktion, och det är faktiskt ett faktum att krypgrund är en risk-konstruktion. Anledningen att det är klassat som en risk-konstruktion är för att risken för fukt är väldigt hög.

Jämför du Hjältevadshus, Smålandsvillan och Älvsbyhus med billiigare hustillverkare som bygger med platta på mark behöver det faktiskt inte skilja någonting prismässigt. Modulhusen som är byggda med krypgrund ser billigare ut från början då allt grundarbete tillkommer. jämför slutkostnaden med t.ex Björklidenhus "favorit" så kommer du se att det blir samma pengar i slutändan. Fast du får ett hus med betydligt högre standard och kvalitet.
 
Malmöbyggaren skrev:
Jag tror att ''nybyggd" menar att hus som är byggda med krypgrund har en sämre konstruktion, och det är faktiskt ett faktum att krypgrund är en risk-konstruktion. Anledningen att det är klassat som en risk-konstruktion är för att risken för fukt är väldigt hög.

Jämför du Hjältevadshus, Smålandsvillan och Älvsbyhus med billiigare hustillverkare som bygger med platta på mark behöver det faktiskt inte skilja någonting prismässigt. Modulhusen som är byggda med krypgrund ser billigare ut från början då allt grundarbete tillkommer. jämför slutkostnaden med t.ex Björklidenhus "favorit" så kommer du se att det blir samma pengar i slutändan. Fast du får ett hus med betydligt högre standard och kvalitet.
Nu tycker jag inte att du, jag eller någon annan ska tala för "nybyggd" utan jag hoppas att han/hon kan tala för sig själv.
Varför har hus med krypgrund en sämre konstruktion? På vilket sätt är de sämre? Vem klassar det som en risk-konstruktion och menar du alla krypgrunder eller skiljer det sig något mellan de rubricerade tillverkarna? Eftersom du och nybyggd säger att de är sämre så utgår jag ifrån att ni vet skillnaden och kan förklara för oss andra vilken som är sämst och på vilket sätt. De bygger ju trots allt på olika sätt, där SMV har en cellplastgrund vilket Älvsbyhus inte har.
De jämförelser jag har gjort så har jag kommit fram till att det inte alls blir samma slutkostnad. Det som nybyggd skrev om att eksjöhus och värsåsvillan har hus i samma prissegment ställer jag mig mycket frågande till. Deras hus har i de offerter jag fått legat ganska mycket över i pris.
 
Redigerat:
det jag syftar på modulhus standarden och deras grund så är det som jag skriver,
avsevärt sämre std hos dessa.
men ändå håller köparna av dessa hus en sammstämmig röst om att kvalitet och grund är minst lika bra som trivsel och sävsjö t,e,x.
och väldigt ofta göres jämförelser om hur mycket ett smartare köp av ett sådant är kontrat mot dom normala i branschen.
och grunden anser jag är rena skiten,vem 17 tror att torpargrunderna håller lika hög kvalite som en betongplatta med golvvärme??
flera rön säger ju att det är rena dårskapen med t-p.
nu har jag nog startat ett fullkomligt krig mot köpare och fanatiker av modulhusen.
 
nu har jag nog startat ett fullkomligt krig mot köpare och fanatiker av modulhusen.
Lilla gubben. Puss på dig. Jag är i alla fall inte arg på dig.
 
Danne12345 skrev:
Nu tycker jag inte att du, jag eller någon annan ska tala för "nybyggd" utan jag hoppas att han/hon kan tala för sig själv.
Varför har hus med krypgrund en sämre konstruktion? På vilket sätt är de sämre? Vem klassar det som en risk-konstruktion och menar du alla krypgrunder eller skiljer det sig något mellan de rubricerade tillverkarna? Eftersom du och nybyggd säger att de är sämre så utgår jag ifrån att ni vet skillnaden och kan förklara för oss andra vilken som är sämst och på vilket sätt. De bygger ju trots allt på olika sätt, där SMV har en cellplastgrund vilket Älvsbyhus inte har.
De jämförelser jag har gjort så har jag kommit fram till att det inte alls blir samma slutkostnad. Det som nybyggd skrev om att eksjöhus och värsåsvillan har hus i samma prissegment ställer jag mig mycket frågande till. Deras hus har i de offerter jag fått legat ganska mycket över i pris.

Vid en eventuell försäljning kommer troligtvis en besiktning att göras och då kommer besiktningsmannen klassa krypgrunden som en risk konstruktion. Precis som en fasad med puts direkt på cellplast klassas också som en riskkonstruktion.

Smv:s krypgrund med cellplast är ju helt ny så om den är bra eller inte tar ju ett tag att utvärdera. Men anledningen att vissa hustillverkare väljer att bygga hus med modulsysem är enbart för att det är ett billigare sätt att producera husen på. Tror du mig inte så råder jag dig att ta kontakt med en besiktningsman som kan styrka vad jag precis skrivit.

Hjältevadshus och Smv har ju gått ifrån vanlig krypgrund som Älvsbyhus fortfarande har. Varför skulle Hjältevadshus och Smv byta om deras grund vore bra?
 
nybyggd skrev:
varför bara kolla på dessa lågbudget,köp ett billigt standard hus från myresjö,lb hus,eksjöhus,götene eller värsås m,m då slipper ni köpa till en massa från början för att få vetig standard.
samt ni slipper tjaffsa om hur dåliga torpargrunderna är.
köp riktigt hus från början,priskillnaden är inte så stor som ni tror.

Ok, vi betalar ca 3 miljoner för vårt SMV Nybro med tomt och allt sånt. Det är tamejfan inte lågbudget. Det är inte dyrt heller om du ser till de arkitektritade hus som dyker upp mellan alla Älvsbyhus m fl men att kalla ett hus som exklusive grund och allt annat kostar 1.3mkr för lågbudget är lågintelligent.

Att torpargrund/krypgrund historiskt sett varit (och i t ex Älvsbyhus fortfarande är) en fuktriskkonstruktion måste ju utvärderas iom de nya konstruktioner som arbetas fram. Det är ett jävla trams när de kategoriskt dömer ut krypgrunden för att den har varit dålig. Gör den rätt så är den bra.

Näe, jag säger bara att vårt Nybro känns kanon. Grunden känns stabil.
 
Lågbudget handlar väl vad huset kostar i standarduförande och vilka material som används ( ex älvsbyhus har plast under betongplattorna på taket eller en spis med järnplattor). För fortfarande är väl en spis med järnplattor standard hos smålandsvillan?

Men visst kan man uppgradera sina hus till högre standard, men det kostar då lite mer och vips är det inget riktigt budget hus längre. Men det är nu det är intressant att börja jämföra ex smålandsvillan med andra husfirmor som ex LB som har platta på mark , totalentreprenad och golvvärme. Skillnaden är inte så stor som man tror

Det är uppgraderingar som kostar, ex vår granne betalade 2,1 milj kronor exkl tomt för sitt Älvsbyhus och då är inte övervåningen på Tyr inredd. (1½ år sedan de flyttade in och har carport). Jag tycker fortfarande det är ett budgethus fastän det kostade så mycket, i och med att parketten bara är 7mm, man har ett eluppvärmt kaklat badrum och man är tvungen att ha avfuktare för att hålla koll på grunden. Jag tror nog att man kan få flera hus för 2,1milj om man tänker på att övervåningen inte ens är inredd.

Jag har inte något emot Älvsbyhus, eller smålandsvillan, det är bra hus till ett bra priser i standardutförandet, men jag förstår inte vitsen med att uppgradera det till tänderna om du kan få andra hus med högre standard för samma pris. ( ex golvvärme kan du väl fortfarande inte få i Älvsbyhus/ smålandsvillan ?).
 
Redigerat:
Huvudsaken med torpargrunder (oavsett konstruktion) är väl att man inte ska få fukt med påföljande mögel i trossbotten.

Om då denna fyller sin funktion med låg luftfuktighet förstår jag inte varför det återkommande är ett argument att man ska betala en jäkla massa pengar EXTRA för att få en "bättre" krypgrund???

På väl dränerad mark spelar det nog ingen större roll vilket fabrikat man har på grunden. Det är ju inte så att alla torpargrunder i tidigare modulhus garanterar mögelskador utan det tråkigt nog förekommit vid olika tillfällen. Ingen kan väl vara så dum att tro att flertalet av ex Ä-hus 30 000 eller SMV 10 000 byggda hus har möglat?

Är det blötmark bygger man helt enkelt inte torpargrund utan bekostar platta på mark istället!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.