Skulle hjälpa en kompis som hade en grön Bosch, vred och vred för att hitta slagläget. Insåg snart att det redan var i. Då längtade jag efter min hilti te5.
Men och andra sidan är jag rätt nöjd med med biltema hammare som jag bilat en del med även om man får ta lte då och då.
 
NyfikenVit skrev:
Med "billiga" maskiner, menar du sådana som finns på Jula, Biltema, Harald Nyborg etc för ca 250-500 kr? Eller menar du att det även är skillnad i detta avseendet på en maskin för 1000 kr (tex grön Bosch) och en för 2000-3000 kr (tex blå Bosch)?
Problemet gäller närmast maskiner som slår hårt, dvs maskiner med bilningfunktion.
Med billiga avser jag billiga kinamärken. Anledningen är att kända "hobby" maskiner typ Skil, grön Bosch, Black & Deckker inte tillverkar några bilningsmaskiner vad jag vet.

Frågan om man ska bila blir således - Köpa Proffs skitdyrt eller Kines snorbilligt.
Finns inget mittemellan här tyvärr, troligen för att det är tuffa påfrestningar på grejerna när det slår så det måste byggat riktigt från början och då blir det för dyrt för "hobbyproffsmärken".

Mvh
 
somelvis skrev:
Problemet gäller närmast maskiner som slår hårt, dvs maskiner med bilningfunktion.
Med billiga avser jag billiga kinamärken. Anledningen är att kända "hobby" maskiner typ Skil, grön Bosch, Black & Deckker inte tillverkar några bilningsmaskiner vad jag vet.

Frågan om man ska bila blir således - Köpa Proffs skitdyrt eller Kines snorbilligt.
Finns inget mittemellan här tyvärr, troligen för att det är tuffa påfrestningar på grejerna när det slår så det måste byggat riktigt från början och då blir det för dyrt för "hobbyproffsmärken".

Mvh
Grön bosch tillverkar åtminstone borrhammare, vilket svaret jag gav i inlägg #30 handlade om. Mycket möjligt att de ej har bilhammare.

Sen har jag för mig att boschs gröna borrhammare ofta har mindre kraft än de kraftigare kinamaskinerna, kanske just för att boschen ska hålla längre, och vibrera mindre.
 
  • Gilla
Ih956xl
  • Laddar…
Kollade just på Bosch gröna borrhammare, de hade 1,5 Joule på de mindre och 2,5 på den största maskinen.

2,5 joule är inte mycket att bila med, men det är faktiskt mycket bra till att borra med.
Det duger nog till att plocka ner väggkakel med, mindre putsborttagning och rent av snygga till tegelstenar med om man inte har för bråttom.
Men riktig betong står den mest och studsar mot med så låg slagkraft.

Mvh
 
Redigerat:
Om man ska göra mindre bilningsarbeten (tex att bila ut hål för apparatdosor i betong) funkar det med ~2J då eller måste man upp i 4-5J eller mer?

Och när folk skriver att en borrhammare på ~2J "går igenom väggen som om det vore smör" när de borrar 6-8 mm hål, hur ska man tolka det? Jag har bara provat att borra med en borrhammare (på ~2J) i ordentlig betong en gång tidigare och då tog det ändå ca 1 sekund per centimeter som man kom in i väggen med ett 6-8 mm borr. Tyckte ju inte direkt det var som att "borra i smör", men det kan kanske anses vara normalt för en 2J maskin?
 
Mikael_L
NyfikenVit skrev:
Och när folk skriver att en borrhammare på ~2J "går igenom väggen som om det vore smör" när de borrar 6-8 mm hål, hur ska man tolka det? Jag har bara provat att borra med en borrhammare (på ~2J) i ordentlig betong en gång tidigare och då tog det ändå ca 1 sekund per centimeter som man kom in i väggen med ett 6-8 mm borr. Tyckte ju inte direkt det var som att "borra i smör", men det kan kanske anses vara normalt för en 2J maskin?
Det kan vara i jämförelse med slagborrmaskin. :)
 
NyfikenVit skrev:
Om man ska göra mindre bilningsarbeten (tex att bila ut hål för apparatdosor i betong) funkar det med ~2J då eller måste man upp i 4-5J eller mer?
Allt beror på hur bråttom du har, men viss går det med 2J. En rimlig styrka är nog 4-5J om du är rädd om det som är kring apparatdosan, man vill ju ha kontroll liksom .

NyfikenVit skrev:
Och när folk skriver att en borrhammare på ~2J "går igenom väggen som om det vore smör" när de borrar 6-8 mm hål, hur ska man tolka det?
Bra borr och en hammare som slår effektivt, inte bara hårt. Jag har en blå Bosch GBH 2-22RE, den hamrar annorlunda än en billig maskin. Det går snabbare trots samma slagstyrka. 1cm / sekund låter ok för ett 8mm borr i riktigt hård betong.
 
somelvis skrev:
Kollade just på Bosch gröna borrhammare, de hade 1,5 Joule på de mindre och 2,5 på den största maskinen.

2,5 joule är inte mycket att bila med, men det är faktiskt mycket bra till att borra med.
Det duger nog till att plocka ner väggkakel med, mindre putsborttagning och rent av snygga till tegelstenar med om man inte har för bråttom.
Men riktig betong står den mest och studsar mot med så låg slagkraft.

Mvh
Har en liten dewalt på 2.5 Joule. tycker vi skall skilja lite mellan "kan" bila i riktig betong, och är "lämplig att bila mycket i riktig betong". Den räcker faktiskt för att bila riktig betong om man inte har för bråttom. Det är faktiskt inte att bila bort som är svårt, den skär rätt så ok, problemet är att det är en liten maskin, så även om den kan göra jobbet, kommer den med tiden att gå varm och behöver vila.

--- Mats ---
 
Jag har precis lånat en mellanpris-borrhammare (Black & Decker för strax över 1000 kr) av en bekant för att testa. Maskinen är specificerad till strax över 2J och jag använde spets- och flatmejslar från Bosch och Hilti.

I lättare material funkar allt bra. Men när jag försöker bila i ren betong så står mejseln mest och hoppar mot väggen. Enormt frustrerande. Frågan är nu om det är maskinen, tillbehören, väggen eller användaren (Gud förbjude!) som det är troligast att det är fel på?
 
NyfikenVit skrev:
.../Frågan är nu om det är maskinen, tillbehören, väggen eller användaren (Gud förbjude!) som det är troligast att det är fel på?
Eftersom det är en B&D så är det väl troligast att det är den det är fel på.

Det är som somelvis säger, det är skillnad på en billig maskin på 2J och en proffsmaskin på 2J
 
Ja, om det stämmer så innebär det ju att den specificerade slagstyrkan (antal Joule) egentligen inte säger så mycket om vad maskinen går för! Det konstiga är ju bara att den del på forumet skrivit att t.o.m. kinesmaskiner för 250-500 kr på ca 2J fungerar helt ok för mindre bilningsjobb (även om de har en massa andra negativa egenskaper som hög vikt, mycket vibrationer etc).

Men om jag ska lägga 2000-3000 kr på en proffsmaskin som tex Bosch GBH 2-26 DFR eller Hitachi 24PC3, så vill jag gärna veta att den säkert klarar av arbeten av den typen som det jag försökte mig på med B&D:n (dvs att bila upp utrymme för apparatdosor i betong). Annars får man väl kliva upp ytterligare en nivå och köpa en "monstermaskin" som Bosch GBH 5-40 DCE, men ska det verkligen behövas för den här typen av bilningsjobb!?
 
Redigerat:
NyfikenVit skrev:
Ja, om det stämmer så innebär det ju att den specificerade slagstyrkan (antal Joule) egentligen inte säger så mycket om vad maskinen går för! Det konstiga är ju bara att den del på forumet skrivit att t.o.m. kinesmaskiner för 250-500 kr på ca 2J fungerar helt ok för mindre bilningsjobb (även om de har en massa andra negativa egenskaper som hög vikt, mycket vibrationer etc).

Men om jag ska lägga 2000-3000 kr på en proffsmaskin som tex Bosch GBH 2-26 DFR eller Hitachi 24PC3, så vill jag gärna veta att den säkert klarar av arbeten av den typen som det jag försökte mig på med B&D:n (dvs att bila upp utrymme för apparatdosor i betong). Annars får man väl kliva upp ytterligare en nivå och köpa en "monstermaskin" som Bosch GBH 5-40 DCE, men ska det verkligen behövas för den här typen av bilningsjobb!?
Prova en hyrfirma. Ramirent till exempel hyr ut bra saker. Försök hyra sämsta möjliga proffsmaskin, så kanske du har tur och hittar något typ blå bosch/dewalt/... runt 2.5 joule eller lite mer. Funkar de, så vet du att det räcker att köpa i den klassen.

Men sedan skall man också tänka på att ju mindre maskin, och ännu värre ju mindre bilningsvekrtyg, ju mindre egenvikt, dess viktigare att användaren själv lägger lite mothåll bakom maskinen. Slagkraften framåt, när verktyget träffar underlaget, kommer att driva spettet ner genom materialet, och samtidigt spettet och maskinen bakåt mot användaren. Om maskinen är liten och lätt kommer slagets effekt att på mycket kortare tid översättas till att maskinen flyttar sig bakåt och slaget ger mindre effekt. Håller du emot så går en större del av slagets effekt in i underlaget.

--- Mats ---
 
Bra idé att hyra en maskin och testa. Jag kollade på Ramirents hemsida (och en del liknande firmor) och alla verkar köra i princip uteslutande med Hilti när det gäller borrhammare!

Är det någon som vet vilken av de Hilti-maskiner som Ramirent har som är någorlunda jämförbar med en Bosch GBH 2-26 DFR eller Hitachi 24PC3? Ramirent har följande maskiner att välja på:

http://www.ramirent.se/Templates/ProductCategory____122.aspx

Själv skulle jag gissa på en HILTI TE2M eller TE7C? Alternativt kan man prova en HITACHI DH36DAL36VLI-ION men den är ju batteridriven så det kanske inte är helt jämförbart?
 
NyfikenVit skrev:
Bra idé att hyra en maskin och testa. Jag kollade på Ramirents hemsida (och en del liknande firmor) och alla verkar köra i princip uteslutande med Hilti när det gäller borrhammare!

Är det någon som vet vilken av de Hilti-maskiner som Ramirent har som är någorlunda jämförbar med en Bosch GBH 2-26 DFR eller Hitachi 24PC3? Ramirent har följande maskiner att välja på:

[länk]

Själv skulle jag gissa på en HILTI TE2M eller TE7C? Alternativt kan man prova en HITACHI DH36DAL36VLI-ION men den är ju batteridriven så det kanske inte är helt jämförbart?
Kan inget om dessa maskiner, men kan kort säga att det är orättvist på ungefär alla nivåer att jämföra batterimaskiner med 230V maskiner.
 
Ok, tänkte väl det. Då finns det i praktiken bara Hilti-maskiner att välja på (eftersom Hitachi-maskinerna är batteridrivna). Någon som vet vilken av Hilti-maskinerna som Ramirent har som är mest lik tex Bosch GBH 2-26 DFR?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.