Vi bor i ett 60-talshus med papptak, det är inte så mycket lutning på taket.
Nu tänkte vi byta stuprännorna och upptäckte att brädan längst ut mot rännan är genomrutten. Det verkar inte som om något annat är ruttet men hur gör vi för att byta den? Måste vi ta bort hela takpappen och lägga om den (den är fin i övrigt) eller kan man få bort den ruttna takbiten på något annat sätt?
 
Ligger det ingen takfotsplåt, eller menar du att råsponten under plåten är dålig? Om pappen verkar gammal kanske det är lika bra att lägga om hela taket. Har den aldrig varit bytt kan det vara dags nu då man räknar med ca 30 års livslängd på papptak.
 
[znipp]

Jag läste för snabbt och missade att det rörde sig om ett tak med papp även som ytbeläggning. Tips borrtaget.
 
Redigerat:
Se i så fall upp så du inte skär upp även underpappen, eller försök åtminstone att få skarva förskjutna.
 
Det kan mycket väl gå att bara byta takfoten men ett såpass gammalt tak är det nog läge att lägga om i alla fall.
 
själva taket är omlagt 1994 men det är råsponten under plåten som är dålig. Det jag undrar är om man bara kan byta ut den brädan, eventuellt byta plåten också om den är dålig men hur gör man med pappen? Skär man av en bit och lappar eller hur funkar det?
 
Om råsponten under plåten är dålig är orsaken en av följande.

1) Du har en läcka i pappen
2) När man bytte papp och fotplåt bemödade man sig inte att byta ut den fuktskadade råsponten.

Rent spontant tycker jag du ska kolla upp så du inte har en läcka. Känns inte så troligt att man inte brydde sig om att byta råsponten 1994 om den var skadad redan då. Kommer du åt att se mer av sponten om du kikar in genom takfoten? Kanske är mer än den nedersta brädan som är angripen?
 
kan det ha blivit dåligt om råsponten varit dåligt behandlad underifrån och det har stänkt upp från hängrännan? (taket är nästan platt)

När vi besiktade huset för ett år sedan var vi uppe på taket och det såg jättefint ut enligt besiktningsmannen. hade det varit en läcka borde vi väl ha sett den redan då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.