Hej!

Är nybliven vedeldare och tänkte starta en tråd för lite dumma frågor i ämnet.

1. Går cirkpumpen alltid i systemet? Eller stannar den för att värma upp vattnet som för tillfället är i pannan och när termostatens inställda värme är uppnådd skickar den in vattnet i acktanken?

2. Ska man ändra shuntventilen under uppvärmning?

3. Hur varm ska acktanken vara när den är fulladdad?

Om man nu inte är fullsketen med kontakter, är blocket bästa stället att hitta ved? Jag hittar ved för runt 300kr m3s. Är det riktpriset?

Mycket tacksam för svar
 
larsson1 skrev:
Hej!

Är nybliven vedeldare och tänkte starta en tråd för lite dumma frågor i ämnet.

1. Går cirkpumpen alltid i systemet? Eller stannar den för att värma upp vattnet som för tillfället är i pannan och när termostatens inställda värme är uppnådd skickar den in vattnet i acktanken?

2. Ska man ändra shuntventilen under uppvärmning?

3. Hur varm ska acktanken vara när den är fulladdad?

Om man nu inte är fullsketen med kontakter, är blocket bästa stället att hitta ved? Jag hittar ved för runt 300kr m3s. Är det riktpriset?

Mycket tacksam för svar

Det finns olika cirkpumpar.
EN som cirkulerar vattnet i elementen. Den snurrar jämt.
Den andra pumpen sköter om att det är cirkulation i pannan när den brinner. EN termostat (Ungefär som i en bil.) sköter om att fullvarmt vatten pumpas ut till tanken. Är det rätt kopplat så är det bara 80 gradigt vatten som strömmar över till tanken.

Schunten SKALL vara automatiskt styrd. Är den inte det så ska du investera i en automatik. Viktig investering som betalar tillbaka sig fort. Både i komfort och ekonomi. Tanken är din energikälla till huset. Ju kallare vatten ju mer måste du schunta ut. Mao så varierar det flera gånger per dygn. Alt får du väldigt varierande temp inne i huset.
Inne eller ute givare som styr automatiken. Spelar ingen roll. Båda typerna har fördelar. Sök här på forumet så får du många synpunkter.

Tanken ska vara minst 80 grader när du eldat klar. Efter som att laddomaten gör så att vattnet som strömmar över till tanken har en termostat så kommer vattnet att vara minst 80 grader. Men inte så mycket över 100, det beror lite på hur kokningskänslig pannan är. Höjd/tryck på expansionskärlet. Det måste man prova sig fram till. Mao, man kan elda lite till efter att hela tanken är fylld till 80 grader. MEN, då måste man vara lite försiktig.

Vedpriset får man lite känsla för, efter ett tag. Kom ihåg att det är skillnad på hur man mäter en m3 Väldigt stor skillnad.

Mats
 
Björkved kostar ungefär 350-400kr/m² stjälpt mått, dvs inte staplad och med mycket luft mellan vedträna. Blandved brukar ligga på ca 250-300kr/m².

Detta är i norra Skåne och utan transport.
 
1 m3 själpmått blir bara 0,55-0,6 m3 staplad o ur 1 m3 staplat får man ut ca 1000 kWh så med ett pris på 350-400:-/m3 stjälp mått blir det dyr ved, För dyrt om det är för uppvärmning o inte bara myseldning..
 
2an skrev:
1 m3 själpmått blir bara 0,55-0,6 m3 staplad o ur 1 m3 staplat får man ut ca 1000 kWh så med ett pris på 350-400:-/m3 stjälp mått blir det dyr ved, För dyrt om det är för uppvärmning o inte bara myseldning..
Det är ju det som "sunkar"ner hela biobränsle branschen! En massa olika omräkningstal!När folk börjar att noga räkna så har dom ju bara betalat för luft.:eek:Men men nu hade visst nåt värmeverk börjat ge ersättning efter fastmått så det kanske blir bättre?:)
 
För att vara lite besvärlig så behöver man ju även luft för att elda, och i stjälpt mått får man ju en massa luft på köpet.

höhö
 
Jo höhö ja,bränslet är ju så billigt så man ska väl inte räkna så noga? Utan bara elda på....:)
 
fast, för att vara seriös för en sekund, så köpte jag ett par år i rad färdig ved i löst mått, innan jag insåg den stora skillnaden på hur mycket det egentligen är, och då tog veden slut alldeles för tidigt på säsongen...
Det blev det dyrt när jag var tvungen att gå elpatron från halva februari...

Då köpte jag 18 kubik färdig ved, löst mått.
Nu köper jag 15 kubik långved som jag kapar/klyver själv.
Billigare och räcker längre.
 
Jo långa raka lite halv grova stockar är nog det man får mest ved för pengarna för..:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.