Hej alla! Jag är ny medlem här på Byggahus.se! mycket trevligt ställe :)

Det är så att jag bor i en lite äldre lägenhet, och har nu tänkt att skaffa en bänkdiskmaskin.
Vad jag undrar är.. Går det att koppla in den direkt på kranen:confused:? ( med någon extra koppling på kallvattnet :confused:) ?. Och var ska man göra av slangen som tömmer ut vattnen ur diskmaskinen?:confused:

Här är en bild på kranen!:cool:


Med Vänliga hälsningar
Tim
 
  • DSC00498.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man byter ut kallvattenkranen till en annan grej som har ett uttag för diskmaskin. snyggt blir det inte men det fungerar. Slangen från utloppet lägger man bara i vasken. med en böj upp först så det inte blir som en hävert.
 
--------------------------------------------------------------------------------
Extra vattenuttag (15X15)
Med två nyckeldelar, rak och vinkel
Rattar oliv/svart
För tvätt- och diskmaskin
Monteras på blandare och tappkranar
 
Tack för snabba svar! :)

Någon av er som vet var man kan hitta en såddan häran ''grej'' som man sätter på kranen istället för kallvatten? :D .. någon länk til någon vvs firma som säljer det eller? :) tack på förhand
Cirka pris?

MVH
 
Redigerat:
Det billigaste sättet att koppla in den på är att ta bort silen på pipen och skruva dit en adapter till slangen.

Nackdelen är att du inte kan använda kranen när du diskar...
 
Är inte det ganska riskabelt att den lossnar och det blir övertryck ?

Försäkringen borde ej gälla om det händer en olycka om den är kopplad så?

MVH
 
Tror ni att något sådanthär skulle funka på min kran ?

TxKfZWFXY.jpg
 
Den funkar nog.

Men lossnar slangen blir det väl samma sak?
 
Tiger79 skrev:
Det billigaste sättet att koppla in den på är att ta bort silen på pipen och skruva dit en adapter till slangen.

Nackdelen är att du inte kan använda kranen när du diskar...

Så körde jag hemma i ca 4år innan värden fick se det.
Utskällningen jag fick då var inte rolig, tydligen kan varm/kallvattnet vandra och grannarna klagar på kallt varmvatten alt. varmt kallvatten. Tydligen hade de letat ett bra tag efter vad som orsakde problemet.

Och packningarna i kranen är inte gjorda för att stå under tryck under längre tid.
 
Precis, inte alls bra att ha det kopplat direkt till kranen.
Därför tror jag att denna omkopplare jag visade skulle bli kanon, jag vet inte vad ni tycker?

MVH
 
Det är en sån du ska ha. inga fulkopplingar direkt på kranen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.