Hej
Grannen har byggt en gäststuga modell större mot min tomtgräns.
Bygglovet säger 4,5 meter ifrån gränsen, men här kommer dilemmat.

Tomtpinnarna är borttagna (lämpligt nog...) och jag är ytterst tveksam till att
det är 4,5 meter ifrån tomtgränsen, känns som om det är alldeles intill.
Grannen har inte tagit dit lantmäteriet för ny mätning, allt är godtyckligt uppsatt.
Jag är inte petig och har inte yttrat mig ang själva bygget, men en "lada" precis
vid tomtgränsen och uteplatsen gör att varje meter är viktig. Hur tänkte grannen
när han bara satte upp huset utan att ha koll på exakt var tomtgränsen går?

Hur gör jag? Ska jag kontakta kommunen för kontroll? Vet någon om förfarandet
vid denna typ av dilemma?

Här inne verkar det finnas många kunniga i området! Tacksam för svar!
Vänligaste hälsningar
/Skärgårdspinglan
 
  • Stugan utomhus_före.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Man kan ju börja med att försöka fastställa var tomtgränsen går. Det kan kommunen hjälpa till med i många fall. Utifrån det har man ett rätt så bra underlag för fortsatta diskussioner.
 
M
Lantmäteriet har kartor: http://www.lantmateriet.se/ Dom kan även se om din granne byggt "fel", med hjälp av GPS..., om jag inte minns fel..

magentis
 
Om han har bygglov, så borde han väl också begärt utsättning ( av kommunen). Hur skall han annars kunna garantera att gäststugan är rätt placerad?

Har du tagit del av ritningen ( bygglov fordrar godkänd plan- ritning)? Kolla där om stugan verkligen skall ligga 4,5 meter från din tomtgräns (som du antar). Kanske inte alls är så....... Om grannen vägrar visa ritningen så åk till byggnadsnämnden och be att få se ritningen.

Dessutom; tillhör det inte vanligt hyfs(?) att grannar informerar varandra om man tänker bygga något....
 
Hej!
Tack så hjärtligt för snabba svar!
Grannen informerade mig före bygget och så långt så gott... en begärd utsättning
som nämndes är inte gjord. Den möjligheten visste jag inte ens om, var precis det
jag funderade på. Verkade så märkligt förfarande att bara sätta upp stugan sådär.
Kanoninformation, tack för det!

Så om jag förstått er rätt bör jag ta kontakt med kommunen i första hand och
begära en sk utsättning av tomtgränsen, egentligen å grannens vägnar trots att
stugan redan står klar. Lantmäteriet ska väl ha en jädrans massa pengar för
att fastställa en tomtgräns antar jag...

Inte hjälper det att grannen har goda kontakter på Stadsbyggnadsnämnden heller...
blir så förbannad. Jaja, bara fortsätta kolla upp.

Tack ska ni ha!!
 
Är det något problem med att byggnaden står där den står?

Det är en vanlig missuppfattning att man inte får bygga närmre än 4,5m ifrån tomtgränsen men så är det inte alls. Enda skillnaden är att nämnden rutinmässigt tar in grannars åsikter och i ibland vägs detta material in i beslutet om bygglov (och ibland har det ingen som helst betydelse vad grannarna tycker).
 
I det här fallet så säger väl bygglovet 4.5m så..
Mitt garage är närmare tomtgränsen än 4.5m men med grannens medgivande.
 
Jo, ljusinsläppet är minskat och inte minst för brandspridningsriskens skull.
Se bifogad bild tagen från min altan. Enligt bygglovet ska det vara 4,5 meter,
men i verkligheten ser det annorlunda ut. Nu önskar grannen bygga ut gäststugan
ytterligare nedåt mot vattnet och all sjöutsikt försvinner men det är en annan femma...
:)
 
Äsch, lyckades inte ladda upp någon bild... men - tror ni förstått dilemmat ändå!
Tack för alla svar, de hjälpte verkligen!
 
om mindre än 10m2 behövs ej bygglöv.... ???
 
Jo om det ligger nära gränsen.
 
Jag tycker du ska låta det vara om du inte vill skapa grannosämja. Jag tror inte du kommer lyckas att rättsligt få honom att flytta på byggnaden om den står klar.

Du säger att du inte är petig men jag kan inte tolka det på annat sätt att du är en klassisk gnällspik som drabbats av jantelagsjukan. Du kan ju inte på något sätt missat när han började bygga och då sett ett det enligt dig står för nära gränsen som ni inte vet. Att du inte tar upp frågan med grannen då innan bygget kommer igång för att han ska ha en möjlighet att ändra placeringen innan det är försent tycker jag är ett tyst godkännande.
Att sedan när byggnaden är klar springa till kommunen och lipa tycker jag är så ryggradlöst och fegt att jag mår illa av att höra.
Men jag har förstått att det finns många sådana som du i samhället så du kommer säkert finna sympati, men inte från mig i alla fall.
 
skärgårdspinglan, stå på dig! grannens uppträdande är buffligt och inte civiliserat! ta till de formella möjligheterna som står till buds och presentera fakta
 
kjell a skrev:
skärgårdspinglan, stå på dig! grannens uppträdande är buffligt och inte civiliserat! ta till de formella möjligheterna som står till buds och presentera fakta
Och skärgårdpinglans uppträdande är exemplariskt då hon inte vågat väcka frågan förens det är färdigbyggt:confused:
Skulle jag vara grannen skulle jag då kolla genom deklarationer, bygglovsritningar och eventuella svartjobb som du anlitat och anmäla omgående. Även om du såklart kommer säga att du är helt prickfri så tror jag att det finns något som inte skötts helt enligt reglerna som någon kan anmärka på.

Men jag är jättenyfiken på hur du tänkt då det kanske skulle ge mig förståelse för andra som gnäller på allt i tid och otid. Så beskriv gärna hela förloppet och dina tankar kring det hela så kanske jag kan få förståelse för det hela
 
Oj, oj... nu kommer vi ifrån kärnfrågan. Vi tar det från början.

1. En gäststuga på 35 m2 är uppförd hos grannen, utan diskussioner.
Den ska enligt bygglovet ligga 4,5 meter från tomtgränsen och såg så
ut när grannen själv ställde ut hörnpinnar. Det tog vi bilder på och kan
jämföras med i efterhand, vilket såklart föranlett funderingarna.
Det visar sig att Ingen utsättning är begärd av honom till
kommunen vid uppförandet (enl. samtal med kommunen igår med
tips av er...). Det var ju konstigt, är inte det standardförfarande?

2. Det handlar om fastighetens värde, brand- och rassäkerhet samt förstås
ren trivselfaktor. Inte gnäll. Det gör en j-vla skillnad på ett par meter kan jag
lova. Ska inte jävlas alls, bara skydda det som är mitt.

3 Jag "kommer på" detta nu i efterhand (byggnaden ställdes upp aug -08)
för att jag helt enkelt inte var med under själva bygget. Valde att arbeta ist
för att stå och glo på grannen. Nu är det uppfört och jag får en stark känsla
av att han "råkat" putta hörnpinnarna någon meter mot mig.

4. Apropå "grannsämjan", borde inte grannen tänka på den som börjat
härja med en gäststuga 9 meter från min stuga?! Vi har trots allt 4000 m2
tomt vardera att bygga på, liiiite onödig placering kan jag tycka.

Äsch, inte tänker jag skapa några rabalder för det här inte.
Tänkte bara undra... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.