Har byggt nytt hus för ett år sedan. I samband med att vi gjöt plattan så förlängde vi den så vi har en uteplats. Denna uteplats kommer i framtiden att glasas in och golvet klinkas men detta projekt ligger långt fram i tiden. För att vi ska kunna använda denna som uteplats måste något göras åt golvytan som dammar så otroligt mycket. Någon som har tips att ge? Har hört att träolja funkar? Någon som har erfarenhet?
 
Hej, och välkommen..

Rolla med en primer. Den binder damm effektivt.
 
Men blir det inte som en klistrig yta av primer?
 
Späd primern, så tror jag inte det blir så farligt.
Som jag uppfattar det så är väl ytan utomhus för tillfället och kommer få såväl regn som annat på sig?
 
okej...får testa med primer
betongplattan är utomhus med tak över, men fastän taket finns där så kommer regnet åt golvet.
 
Kolla upp med en färgbutik om Oxan-olja kan fungera, har den i förrådet och den funkar kanon. Blir dock lite nyansskillnad på golvet, men ni ska väl måla allt? Kolla dock först med butiken så att det blir rätt.
 
Ett problem som blri med obehandlad betong är ju att det suger upp det mesta... oxanolja är avstötande för de flesta oljor och vätskor. tänk själv när barnen tappar ett saftglas på betongen...
 
vattenglas - sugs in och binder lösa korn till betongen , bildar en yta som är vattentätt men ej ångtätt, ändrar inte betongfärgen när den torkat - perfekt utomhus, tycker jag :). Säljs med namn silikatgrund :).
gaia
 
använd inte oxan olja... du skulle väl lägga klinker på den om några år...
oxan olja kan du inte lägga det på och slipa bort den oljan tar en evighet! den bara klenar. använd en damm binder för betong istället. tex. Lithurin Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.