Mitt hus står på en grund som jag förstår kallas Ytong varmgrund och ventileras med luft inifrån huset. Nu funderar jag på att byta ut det gamla ventialtionssystemet (utan värmeväxlare) och att använda ett aggregat med värmeåtervinning. Kommer detta ha negativ inverkan på grunden med tanke på att den luft som då kommer cirkulera i grunden kommer vara mycket kallare än den som idag passerar?
 
Jag vet inget om en sådan grund, men...
Istället för att köra ner varm luft (ca 20 grader) i grunden, så kommer du ibland att köra ner minus grader. Kanske ner mot minus 15 grader. Kan detta vara bra... nej, tror inte det.
...och fortfarande kör du ner fukt från duschen m.m., men väldigt kall !
 
Mich skrev:
Kanske ner mot minus 15 grader. (...)
...och fortfarande kör du ner fukt från duschen m.m., men väldigt kall !
Snökanon i källaren? Tufft!
 
vill du fortfarande ha en varmgrund måste frånluften först ner i grunden och sedan gå till din FTX ... finns en del ställe man löst det så.
Blir en extra fläkt att driva men man ändrar inte förhållande eller funktionen i grunden.
 
FrittDrag_II skrev:
vill du fortfarande ha en varmgrund måste frånluften först ner i grunden och sedan gå till din FTX ... finns en del ställe man löst det så.
Blir en extra fläkt att driva men man ändrar inte förhållande eller funktionen i grunden.
Det var ingen dum tanke, enda haken är ju att värmeåtervinningen blir lite lidande men det är troligtvis något man får räkna med. Risken med att blåsa ner kall luft känns ju inte helt bra då man lär få kallare golv inne.
//G
 
Frånluften som komme till FTX'en kommer helt klart bli lite kallare, samtidigt har du haft en form av "värmeåtervinning" när du kört luften genom grunden (uppvärmning av golvet).
Gäller bara se upp när man väljer fläkt och aggregat m.m. att man inte får övertryck i grunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.