Hej!

Ska snart börja med vår gräsmatta och jag undrar om man behöver mullförbättring, i mitt fall blir det i sådana fall kompost material (eftersom det finns en sådan anläggning i närheten), tyvärr så är detta dyrt och gräsmattan stor (1000 m2).

Tomten är en gammal åkermark men på vissa delar är det nära till kalkstensberget ca 20 cm vilket gör att vissa delar kan bli mycket fuktiga. Tänkte fräsa ner ett 5 cm lager med 0-8 mm grus för att förbättra det ngt.

Som dom flesta så blir det nog Weibulls extra green

Har en golfbana i närheten, tror ni man kan ta med sig lite jord för att höra med dom eller vad/hur ska jag göra.
 
Hej!

Är det ingen som vet hur man kollar om det är en lerjord eller om det är en bra jord med tillräckligt mycket mull :confused:.

Mvh Alexandersson_1
 
Hej,

Jo, det vet jag. Kan tyvärr inte ge referens men det verkar ju synnerligen seriöst för "hemkrattaren". Här får du reda på allt om din jord. Undra hur många 100lappar man kan spara på att behandla rätt?

http://www.analycen.se/markkform.asp
 
Redigerat:
om det är lerjord går det att i fuktigt tillstånd rulla små korvar av den.
om det är sandjord går det inte.

alla jordar behöver mycket mull om man vill att det ska växa bra. det är aldrig fel att förbättra mullhalten i en gräsmattejord innan sådd. behöver du inga dyra tester för att konstatera. Det kan helt enkelt inte bli för mycket av det goda.

Här hittar du beskrivning på hur du själv kan göra en mera detaljerad jordtest.
http://www-mv.slu.se/MSI/Markstrukturtest i fältA5.pdf
 
Redigerat:
Intressant artikel. Den ska jag läsa närmare under kvällen.

En gräsmattejord har ett väldrenerat ytskikt. Överdrivs halten mull får man hög fuktighet vilket mossan kommer frodas i. Det KAN med andra ord bli för mycket av det goda. Blanda därför ut mull med sand.
 
Hej!

Testade att göra en "korv" mellan händerna men den smulades sönder så det verkar inte vara någon lerjord.

Måste man fräsa ner gruset eller kan man harva ner det (med traktor och harv).?

mvh Alexandersson_1
 
2 viktiga tips. varning för allt för fin sand eftersom det blir som cement av detta. Grus 1-5 mm ca är idealiskt. 0-8 kanske är ok om andelen under 1 mm inte är för stor.

Tänk även på att det är maskar mm som skapar bra och väldränerade jordar. Användning av kemiska gödningsmedel kan riskera att minska den biologiska aktiviteten.

Rejält med kompost så behöver du inte heller göda på flera år.
 
Hej
Jag har möjligheten att plöja ner kogödsel blandat med halm är det lämpligt i en gräsmatta och sedan häva på ca 5 cm med 0-8 grus. Därefter harva sedan så och köra med gallervält eller ringvält.
Har en del annan mark runt om som ska göras i årdning därför så använder jag traktor och jordbruksredskap.

Tacksam för all info.

Glad påsk på er!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.