Köpte mig en MEEC röjsåg från Jula. Inte är det en Stiga, Partner eller Husqvarna men den fungerar! Har kört med den igår och den gjorde sitt jobb. Återkommer med fler utlåtanden efter en tids användning. Klingan kommer att behöva vässas ofta har jag redan märkt men så kör jag också i oländig strandterräng med den. ;-)

Kunde inte länka till den men artikelnumret, för den som är intresserad, är 723019.
 
Nu har jag kört den en tid och kan inte rekommendera den, tyvärr.

Konstrukten av trådkassetten gör att det hela tiden fastnar gräs i den, vilket bla sätter igen hålet för "skruvspärren". Motorn eller kraftöverföringen är såpass vek att det blir till att kör fullvarv för att den ska fungera någotsånär effektivt. Kåpan för trådkassetten är inte heller heltäckande så det stänker till obehagligt mycket ibland.

Röjklingan som följer med är så liten så den är inte särskilt effektiv så jag har kört mest med tråd, vilket fungerar så när som på ovanstående anmärkning. Det som är bra med maskinen är dock att det är delbart riggrör, vilket gör transporten av den riktigt smidig.

Totalt blir det ett lågt betyg för denna, visserligen kostade den "inte mer" än 1495:- men jag skulle idag lägga på ett par, tre tusen för att få en bättre maskin.
 
  • Gilla
kattlucka och 2 till
  • Laddar…
Kul med ett utlåtande om en lågprismaskin, och det var väl som man befarade. Jag törs aldrig köpa nåt billigt okänt märke, för det blir dels kostnaden för den plus den "riktiga" maskinen man får köpa efter man lagt ut dessa lärpengar.
Kul att du skrev ändå!
 
köper jag ofta ett billigare märke vilket ibland innebär en viss besvikelse men oftast för mig helt OK prestanda.
Jag köpte en röjsåg på Silvan Bygg i Kungens Kurva av märket "Texas" för hela 1695 riksdaler.
Jag har bara använt den som röjsåg så har inte testat med trimmersatsen eller klingan som medföljde utan investerade i en riktig röjsågsklinga och tog bort all sly som kommit upp på min åker på landet.
Fungerade utmärkt även om jag inte har den minsta förhoppning om att den skall hålla samma kvalitet som en Husqvarna.
Men å andra sidan jobbar jag inte med skogsröjning utan bara några timmar varje år.
 
P
TS borde ha ett pris för att berätta hur Julas röjsåg funkar. Vi borde berätta mer om dessa lågpris verktyg. Detta hjälpte i alla fall mig att inte köpa den.. Får se vad det blir...
 
En rekommendation kan vara Stiga ST210. Enligt säljaren (vilken jag för övrigt har stort förtroende för pga diverse relationer) så är den klart bättre än Texas, Partner m.fl. De senare får han in i dussintal under en säsong som oftast inte går att reparera pga undermåliga komponenter rakt igenom. Enligt honom klart i klass med Husqvarna, Stihl m.fl. dock med avseende på "klenare röjning". En fördel för den som har att hålla diken rena är att riggen (som är delbar) kan vinklas 45gr år höger och vänster.

Jag har haft ovanstående i 4 år nu och är fullt nöjd. Har haft ett dike att röja vilket har varit väldigt bekvämt med tanke på ovanstående.
 
P
Kan bara tillägga att det blev en Husqvarna 327RDx
Första testet gick bra men jag måste skaffa en sågklinga till den.
Trodde att slyklingor skulle ta lite tjockare stammar än vad den gjorde.
OK sele för våra behov medföljde
Sen måste jag också trimma tomgången då den är lite väl låg så den stannar ibland men det är en enkel sak. Enkla små skuvar...
Frun tyckte nog också att den var enkel då hon försvann ett tag och röjde diket. :D
 
Köpte en "Homelite" på Bauhaus för några år sedan, kostade 2300:- och är den största besvikelsen i verktygsväg jag har upplevt.

Inte nog med att den var dålig bortom all logik, den var dyr också.
Har aldrig funkat som den ska.
 
Vi borde kanske sätta upp en lista över dessa lågprismodeller så man vet att dessa är inte bra att ha.
Tack för info om Homelite, tallmillan, den provkörde jag idag på bauhaus och hade kommit till samma slutsats.
 
traktor05 skrev:
Konstrukten av trådkassetten gör att det hela tiden fastnar gräs i den, vilket bla sätter igen hålet för "skruvspärren".
Vill inte på något sätt försvara lågprisröjsågar då jag bara provat proffssågar, men...kan ske lite tröst?

En såndär trådspole-kassett är värdelös även om den är köpt på en proffsaffär. Förstår inte att dom fortfarande går att sälja när det finns trådlösningar som funkar bättre, är nästan outslitliga och kostar obetydligt mycket mer i inköp (finns en tråd om dessa trimmerhuvuden också)

traktor05 skrev:
Motorn eller kraftöverföringen är såpass vek att det blir till att kör fullvarv för att den ska fungera någotsånär effektivt. .
En röjsåg ska inte köras på annat än fullgas, i synnerhet inte vid grästrimning. Även en proffsåg får gå på fullt ös hela tiden. Tänk på att släppa gasen ibland för att kyla motorn lite så kanske den håller längre. Många röjsågar värmenyper vid grästrimning just pga dom går på fullt spett hela tiden. Se över förgasarinställningen så den inte går för magert.

traktor05 skrev:
Kåpan för trådkassetten är inte heller heltäckande så det stänker till obehagligt mycket ibland.
Skyddsutrustning i form av visir och gärna stövlar måste man ha vid grästrimning. Vem vet när man träffar en färsk hundskit med tråden ;) HEltäckande klädsel är att rekommendera Ett rejält stänkskydd skymmer också sikten effektivt så det är väl en kompromiss hus stort det ska vara. Jag kör helt utan stänkskydd på min proffssåg...

traktor05 skrev:
Röjklingan som följer med är så liten så den är inte särskilt effektiv så jag har kört mest med tråd, vilket fungerar så när som på ovanstående anmärkning.
Det absolut viktigaste, oavsett maskin är att hålla klingan vass om man ska lyckas med jobbet. Att fila en klinga så den blir bra är inte helt lätt, men träning ger färdighet och det finns bra filmallar för några kronor.
Har mer än en gång sett klingor som jag undrat hur f.n någon kunnat använda :eek:
Minsta lilla kontakt med en sten (eller mark) ger direkt skador på klingan som är ganska tidsödande att fila bort. Filar man ofta räcker det med 2-3 drag /tand för att återfå skärpan.
Ofta är det nödvändigt att fila vid varje tankning eller möjligen varje rast.
 
Köpte en Stihl FS130 för svidande 4495:-, kändes och känns fortfarande som lite för mycket pengar för ett verktyg som man änvänder då och då. Nu efter 3 månaders användning kan bara säga att det var rätt val.
Resonemanget innan köpet var så: nu behöver jag röja hela tomten, köper hellre bättre maskin med garanterat hög kvalite, gör jobbet. Om inte jag behöver den längre då säljer och får 75-80% av pengarna tillbaka. Därför satsade jag på en maskin med bättre andrahandsvärde. Kommer troligen sälja den nåstå vår då jag inte kommer att använda den så mycket sen. Köper ett motorsåg istället, också från Stihl :D
 
Redigerat:
Köpte också en meec för 1495:- som ger 1.4kw. Den gick sönder samma dag som jag köpte den. Trimmerhuvudet gick inte att få loss öht och så märkte jag att det var sprickor i metallen där nere där trimmerhuvudet sitter. Motorn funkade dock bra. Lättstartad och stark vid full gas. Någon som har tips om hur man får av ett trimmerhuvud?

När jag åkte till jula trodde jag att jag skulle få tillbaka pengarna (och då tänkte jag lägga ngn tusing till för bättre kvalitet), men nej, dom skulle laga den i 2 veckor. Nu har jag ingen trimmer medan gräset växer och växer.
 
Iof sig hade jag inte möjlighet att köpa Meec röjsåg när jag köpte min röjsåg som jag haft nu i ca 8 år. Men jag köpte en Jonsered för ca 4.000 kronor o den har funkat som en klocka alla år. Startar alltid o är supereffektiv. Har också strandtomt (på Öland) o den gör sitt jobb mycket effektivt. Slår allt ifrån buskar o sly upp till 4 - 5 cm i diameter med gräsklingan utan problem.

Kan återkomma med modellbeteckning om intresse finns liksom bild. ;)
 
Haft samma problem med Meec men den höll precis för att fylla sin uppgift.. mitt alternativ var att hyra och med facit i hand blev det nog lite billigare med en Meec, betraktar den som skrot nu. Den höll för 100 m Berberishäck...
 
Mest effektiva verktyget mot sly är - en spade!

Att kapa sly är att provocera fram mer sly. Man måste angripa eländets rötter. Problemet med röjsågar är inte att de går sönder, utan att de - så att säga - ger sig själva jobb.

Röjsågar är tänkta för skogsbruk. När man röjt bland plantorna hävdar sig de största att på egen hand fram till gallring. De stora träden tar då upp alltmera näring, vilket avlastar marken från sly.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.