Hej!
Jag har ett sutteränghus från 78 som uppvärms med direktel samt en kamin. Var uppe på vinden idag och såg att jag fått mögelprickar på en del ställen på plywoodskivorna. Yttertaket är av plåt och jag har sett att alla skruvar inte sitter som de borde men det finns inga tydliga läckage. Under plåttaket sitter plywooden direkt och det är endast på dessa som man kan se att det är påverkat och det gäller bara de yttre delarna. Under plywooden sitter ytterligare någon typ av skiva 1-2 meter in från långsidorna av taket. Golvet på vinden består av Gullfiberisolering och under den någon typ av plast(fuktspärr?) innan spånskivan. På båda kortsidorna av vinden sitter ventiler och under taket på långsidorna så är det en glipa ut mellan sjävla golvet och taket. Ventilationen sker med självdrag samt att ventiler finns från badrummen och tvättstugan som är ihopkopplade med köksfläkten. På övre bostadsplanet under vinden sitter träskivor (istället för gips) av något slag och dessa är spikade. Spikmärkena har börjat synas i taket så något problem verkar det vara med fukt. Ska man använda mögelmedel för det som syns idag på vinden eller hur går man vidare? Har bara bott i huset i 1,5 år och på besiktningen visade inget om mögel. Bor i norrland så det är oftast snö på taken. Grannen sa att det kan bero på att isoleringen inte sitter ända längst ut överallt och detta kan innebära kallras? Jag har dålig koll på fuktrelaterade saker så frågar er som vet ;-). Bifogar 2 bilder.

Någon som har tips hur man går vidare?
 
  • vind1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vind2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej,

Nu är inte jag någon expert men det ser ut som möglet växer i luftspalten på den första bilden - det kanske tyder på att fuktig luft har ventilerats in. På min vind är det tvärtom, spalterna är fina och gavel ventilerna med men resten är illa. Att spik märken i taket i bostads delen syns kan tyda på att skivan har svällt eller att kanske diffusions spärren är bruten alternativt att byggare bob har varit framme o satt upp en tung skiva med för få spik. Fast det ser inte så illa ut enligt mig på din vind - du har ju inte ens 3 dimensionellt mögel ;)

Hos mig tog jag bort det värsta möglet med biocleen alg o mögel tvätt o en trekantskapa, efter tvätten som följde med samma medel ser sponten ny ut. Jag använde en P3 halfansiktsmask med filter o lade kartong under där jag skrapade för att inte få möglet i isoleringen. Därefter eldade jag upp allt contaminerat material. Nyligen satte jag upp sensorer med larmfunktion - det e faktiskt rätt ballt att hela tiden veta hur källaren o vinden mår i relation till inne/ute temp o känslan av att vilja klättra runt försvinner drastiskt vilket är trevligt.

Grejen är nog mer att du måste lösa orsaken till påväxten annars är allt sanerande i onödan - i mitt fall var det dålig ventilation så en trygghetsvakt var ett av svaren, men fel lösning kan kanske förvärra problemet.

Det har ju varit en väldigt fuktig vinter, om jag hade din vind skulle jag bara pensla på mögel dödare men spara en fläck som jag slipar ett trärent område i o markera konturerna med en penna för att kontollera om det fortsätter att växa, jag skulle även ta ut en bit av taket där spikarna syns o kolla efter byggfusk som en början. Men jag e ingen expert som sagt så ta mig med en nypa salt...
 
jo funderar nog lite som dig. Känns som man skulle vilja veta grundorsaken dock. Tycker att jag har bra ventilation och fuktspärren sitter ju där. Ska kolla att det sitter fuktspärr överallt där problemen har uppstått. Bra tips att rita för att se om det växer det ska jag göra.
 
Grundorsak = Kallvind. Så här är nästan alla hus i Sverige konstruerade. Det är en riskkonstruktion. Den påväxt du visar skulle jag bedöma som normal.

Sen är det förstås så att det inte ska vara så, men det beror på våra inhemska byggnormer.
 
jo har förstått att det är rätt vanligt men vill ju ha ett hus så välskött som det går. Har du tips på vad man kan göra åt saken med den konstruktion som är?
 
Nja, det är är ju lika svårt som att förhindra rimfrost utomhus vintertid.

Ska man inte bygga om till klimatvind så återstår att bomma igen all ventilation och installera en sorptionsavfuktare. Men med den vindskonstruktion du har så ser jag inte riktigt hur det skulle gå till. Du har ju en liten smal "kallvind" ovanför högdelen också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.