Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag förstår känslan fullt ut.

Iom att din licens är aktiverad någonstans så är den ju så att säga "bränd". Frågan är bara hur den personen kom över licensnyckeln. Har firman klantat sig och kört samma nyckel på alla burkar? Tyvärr inte helt ovanligt eller har den "läkt" ut?

För dig kvittar det ju nu och iom att firman är borta så är den direkt ansvariga det också. Ska vi vara riktigt nogrann så gäller din licens enbart för den skiva som följde med burken och inte någon annan variant så du bryter mot licensavtalet.

Problemet här är ju att den som är ansvarig för röran är ju inte MS utan deras ÅF. Jag är dock ändå lite förvånad över deras reaktion, De brukar erbjuda utbyte mot äkta versioner om man kan visa att man köpte i god tro av något som ser ut som ett seriöst företag. Sen brukar de företagen få en rätt allvarligt formulerad variant på: Vad håller ni på med? :)
 
Det är inte säkert det är en "röra".

Om du köper en dator med förinstallerat Windows så är det vanligt att det inte är samma licensnummer som finns "installerat" som finns på det påklistrade sigillet. Detta skulle kunna förklara hur din licens har kunnat användas utan att det har märkts någonstans. Den som har använt licensen har då låst den till sin dator medan din har körts på den generella tillverkarlicensen.

Dell gör tex så. Även fast man skulle göra en ominstallation med medföljande skiva så efterfrågas aldrig licensen under installation.
 
it-snubben skrev:
Dell gör tex så. Även fast man skulle göra en ominstallation med medföljande skiva så efterfrågas aldrig licensen under installation.
Mja...när jag lämnade tillbaka min förra hemlånelappis installerade jag om den och då hade licensnyckeln gått ut, fick ringa pyttemjuk för att få en ny men det var inga problem.
 
Dell med flera av de större använder normalt en annan aktiveringsvariant. De skivorna kontrollerar att det är en dator av rätt modell från rätt tillverkare. Stämmer det så kräver den ingen inmatad nyckel för att aktivera. Dessa skivor är dock av volymlicenstyp så MS system accepterar flera maskiner med samma nyckel.
 
Jag hade ett liknande problem med en bärbar som jag bytte disk på. Slängde in en olaglig version, den accepterade inte nyckeln. Körde med nyckel som följde med kopian. När den misslyckades på valideringen så kan man då byta nyckel. Och vips en XP installation med rätt nyckel :)
 
Erinrade mej just att när jag hade något problem med Office 2003 för ett antal år sedan så gav Microsoft (i USA) mej en ny nyckel över telefon. Inte för att det löste problemet, men nu har jag två :).
 
mycke_nu skrev:
Erinrade mej just att när jag hade något problem med Office 2003 för ett antal år sedan så gav Microsoft (i USA) mej en ny nyckel över telefon. Inte för att det löste problemet, men nu har jag två :).
Ja office har jag samma problem med (har nyckel + CD - men nyckeln verkar "upptagen") - men jag installerade open-office istället :)

/K
 
Hejsan,

Det är så att tillverkarna av PC datorer köper en så kallad "OEM" variant av operativsystemet. Även supporten för själva operativsystemet har OEM tillverkaren. Allt för att pressa priset på mjukvaran. Så i första hand vänder man sig till tillverkaren av den PC man fick med operativsystem från. Tyvärr snålas det ofta ytterligare och ingen återställnings CD följer med hos vissa tillverkare. Detta tycker jag man bör kräva från dem. Vissa tillverkare har med en mjukvara som man kan skapa återställnings CD skivor.

När det gäller att flytta en OEM licens av operativsystemet så är det begränsat och därav det lägre priset. Däremot kan man byta ut vissa komponenter i sin dator. Det skall finnas en sida där Microsoft beskriver hur det fungerar för olika versioner av Operativsystem som tex XP, Vista etc.

Även om supporten på OEM operativ i praktiken ligger hos hårdvarutillverkaren kan man ofta ringa in till Microsoft och de hjälper till att lösa problemet.

När det gäller operativ som är köpta i full version (typ kartong) så är dessa däremot flyttbara mellan hårdvara. Givetvis får man ju bara ha en burk per licens. Här behöver man ofta kontakta Microsoft support för att låsa upp licensen för att kunna flytta den. För mig att det var enkelt på XP. Vista> har lite hårdare piratskydd. I detta fall ringer man till Microsoft supporten och de hjälper till. För mig att det finns någon websida med info om detta också.

Så sammanfattningen är att OEM licenser har begränsad flyttmöjlighet och full licenser kan flyttas. Samma sak med Office.

Att ladda ned olagliga kopior från fildelningssiter är det absolut bästa sättet att få en Zombie dator som kan kontrolleras av andra. Vanligt med denna typ av malware så förutom att det är olagligt kan man lätt råka illa ut via elak programvara om man har otur. Tänk tanken om någon kan spionera på dina transaktioner på internet, styra din dator för angrepp på siter, kör fildelning etc. Så se till att köra installationer via OK media och licenser, brandvägg på, antivirus program etc etc.

Hoppas det kan hjälpa lite!
 
Totte_S
Det lär bli Ubuntu på den datorn efter allt strul....
 
Ubuntu låter som ett utmärkt val :)
Kör Intrepid på tre burkar här hemma och noll problemas, t o m sambon uppskattar det.
Windows finns men körs under Virtualbox, där kan det inte ställa till något.

/Kent
 
Berätta gärna hur det gick med Ubuntu? Min upplevelse av olika Linux är ännu mer strul. Windows och OS X som fungerar enkelt och bra tycker jag.
 
Hybris>Ubuntu är troligen den mest användarvänliga Linuxdisten som finns idag.
Därmed inte sagt att man inte kan få strul med t ex drivrutiner mm men det finns en del forum där folk är mycket hjälpsamma och när Linux kör så är det oerhört stabilt. Personligen uppskattar jag även att man slipper starta om datorn för att man installerat ett program.

/Kent
 
Varken Windows eller Mac OS kräver omstart vid installation av program. I typ 95% av fallen. Brukar endast vara någon säkerhetsprogramvara som kan kräva omstart då de i vissa fall snurrar ganska djupt i OS. Kommer ihåg hur det var med W95 och NT4. Hua mig omstart hela tiden! Men det var ju ett tag sedan.

Anledningen att jag inte kör Linux har fler anledningar. Dels är det fortfarande struligare och man behöver vara ganska kunnig för att allt skall lira bra eller ha tur med hårdvaran. Men den stora anledningen är att det inte finns speciellt mycket program och spel till de olika Linux distarna. Mac OS är trevligt för surf och annat bas. Windows är det som gäller i övrigt tycker jag.

Dock riktigt kul med alla OS på marknaden idag. Alla väljer det som passar bäst för sina behov. Valfrihet är bra!
 
Totte_S
Det är nog läge att stoppa diskussionen här så det inte blir för OT.
Det är aldrig fel med en linuxdiskussion, men den kan vi ta i en ny tråd.

Min ursprungliga fråga känns genomarbetad, och eftersom Microsoft from i dag börjar stoppa supporten på XP får jag väl ge mig. ;)
 
Får väl hålla med även om jag tyckte att vi fick en bra nivå även på urspårningen.

När det gäller XP:s support så är det ja och nej på det. Funktionell suport är borta. dvs de kommer inte att fixa en funktionell bugg om den inte är säkerhetsrelaterad på något sätt. Man har dock alltid en viss installationssupport efter köp (90 dagar?)

Men vi släcker väl om XP så länge :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.