Hej!
Nu är ju inte mitt mest akuta husproblem utformningen av uteplatsen, men kanske en av de vid denna årstid mer inspirerande... :surprised:
pic2.jpg
Jag fick ett infall att jag vill bygga ett trädäck på sydsidan av huset som vätter neråt dalgången till. Det finns en farstu i varje kortända av huset och jag tänker att däcket skulle kunna gå från ena farstun runt huskröken, bort till nästa huskrök fram till den andra farstun. Sen är det bara att montera in en dörr i varje farstu så kan man traska rakt ut i gryningsljuset utan att sätta tassarna i daggvått gräs. :)
pic3.jpg
Problem brukar ju få sin lösning förr eller senare men jag har kört fast vid hur jag ska fästa bärlinorna invid väggen. Däcket ska vara så lågt som möjligt, samtidigt som det ska vara möjligt att komma åt jordkällaren under huset som har sin ingång på samma sida.
pic1.jpg
Marken sluttar ganska brant närmast väggen, så jag tror det blir svårt att gräva plintar nära grundmuren utan försvaga marken där. Eller? Jag är inte så förtjust i idén att behöva borra i min finfina stengrundmur. Om jag nån gång skulle vilja ta ner däcket igen... Ett annat alternativ är att montera bort nedersta foderbrädan och fästa bärlinan i stommen där, men räcker det? Det blir en anläggningsbredd på kanske 5-6cm i bästa fall...
Här en idéskiss av vad jag vill åstadkomma...
pic4.JPG

Idéer, tips och glada tillrop vill jag ha! :D
 
Jag skulle satt en delad bärlina så den delar sig över dörren och på så sätt fått trallen precis ovan dörren. Utliggarna eller vad de nu kallas som går utöver sen får man placera så de kommer precis över dörren.

Hur grunden i övrigt får ju avgöra hur man fäster: Expander eller kanske rent av genomgående bultar det där avgör ni bäst själva.

Vet inte om det är rätt men skulle iaf gjort så själv ;)
 
Hej

jag skulle ha dragit fast bärlinan i väggen straxt ovanför grunden, du har förmodligen en syll där (kontrollera!!), vilket gör att golvet i huset ligger något ovanför grundmuren.. källardörren blir då fri samt att trallen kommer i samma höjd som innergolvet..

du slipper borra i gråsten :), kolla om du har en syll/balk liggandes på grunden.

Mvh Axelzons
 
Ok, tack för tipsen! Är som sagt inte så sugen på att gå loss på stenen men det verkar vara massivt trä bakom droppbrädan mot grunden så det löser sig nog. Ett gäng franskskruv borde väl duga. Tänker att jag drar in plintarna en bit också så att dom får bära den största lasten...
Tack igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.