Hej!

Har kollat runt lite´men ej kunnat hitta någon,därav denna tråd.
Finns det 35 W spotlight som bara kräver ca 50 mm inbyggnadsdjup lägsta jag hittat är 85 mm.Blir annars 20 W men är lite rädd att det inte kommer lysa tillräckligt,är tänkt i vardagsrum,

Tack på förhand!
 
...dyra är de också :)
 
Jag skulle ALDRIG montera den armaturen i brännbart mtr. och 50 mm tomrum över lampan. Det måste vara rysk roulett, i en aluminium burk ca: 80 mm djup rekommenderar tillverkaren MAX 35 W att ALU lampa och 12 volt. Men eftersom man i armaturen KAN montera en starkare lampa blir det rent farligt om nån ovetandes i framtiden tycker att man behöver öka på ljusstyrkan och klämmer i en 50 Wattare. Sätter du nytt tak kan du ju såga upp hål i det gamla och sätta rejäla "pottor" och använda vilken armatur du vill, utan att riskera nått.
 
Ta 12volt om det är möjligt. 20w-12volt har ungefär samma ljusstyrka som 50w-230volt Hälsningar Stefan57
 
Det är därför man måste märka om armaturen om man dimmensionerar anläggningen för en lägre effekt än vad armaturen är märkt med från början.

Till Lumiance, röda, infällnadsboxar följer det med märkettiketter som man ska använda om man dimensionerar på ett annat sätt.. (det är alltid ok att dimmensionera ned - men inte upp)
 
Har man isolerat bjälklag man tänkt fälla in i så att man måste montera boxar, så får man ju tänka till en extra gång på var man lägger trafon(arna), för de kan inte ligga i en burk.
230V spottar för 50mm djup finns garanterat inte.
 
Transformatorerna kan ligga i samma "burk" om man följer tillverkarens anvisningar.. Det finns idag minst ett fabrikat som garanterar att deras transformator passar i deras box, med en "spotlight" om man följer installationsanvisningen..
 
jonas_loof skrev:
Transformatorerna kan ligga i samma "burk" om man följer tillverkarens anvisningar.. Det finns idag minst ett fabrikat som garanterar att deras transformator passar i deras box, med en "spotlight" om man följer installationsanvisningen..
Den trafotillverkaren känner sig nog jääääädrigt ensam med sin åsikt och fel ute.

Det blir varmt som fasen i en burk, värme förkortar livstiden radikalt på elektroniska trafos, det är fakta.
 
Maxel har burkar där både trafo och spot monteras. Den är dock mycket större än burkarna där bara spottarna ska sitta.
 
Sylvania Lumiance som är en av världens största tillverkare, lämnar garanti på att deras transformator passar i deras box, om man följer monteringsanvisningen.

Har själv gjort flera installationer med deras boxar och trafos. Det har hållt i 5 år utan några problem. Men som sagt.. det gäller att följa monteringsanvisningen och då uppfyller man alla kraven. Tror inte att någon tillverkare lämnar garantier, om de vet att det blir problem.. verkar bli dyrt för tillverkaren..
 
Jag tror ni pratar strunt rent ut sagt.

För mindre än 2 veckor sedan spenderade jag och kollegan 2 timmar hos 2 grossister och i telefon med olika leverantörer för att försöka få garantier på att det funkar bra att sätta 12V med trafo i varje bytta.

EN enda burk-leverantör sa att det funkar hur bra som helst.
INGEN trafo leverantör rekommenderar att man gör det.

Samtliga trafo tillverkare vi pratade med garanterade att livstiden på deras trafos i bästa fall halveras om den sitter i samma bytta som en ljuskälla.
Vi hade dessutom monterat en bytta modell större, 20*50cm eller vad den nu är.
 
Jag var på kurs hos Solar, där denna problematik togs upp. K

ursen hölls av en kille från Sylvania (lumiance) och vi fick papper på att om man använda deras box, armatur och trafo så var det inga problem.. Deras transformator tål värmen som blir i boxen. De lämnar fulla garantier! Så där har du EN transformator tillverkare som garanterar att det fungerar.

Sedan är de ju en TRAFO tillvekare, en BOX tillverkare, en LJUSKÄLLE tillverkare och ARMATUR tillverkare.. alla komponenter med andra ord.. så jag litar på vad de säger.
 
Läste på pappret jag fick på kursen:

"Vid installation i isolerade undertak kan placeringen
av transformatorn vara ett problem eftersom
transformatorn inte får installeras direkt i isoleringen.
Använder du dig av Lumiance infällnadsbox, armatur
och transformator kan transformatorn placeras i
infällnadsboxen. På så vis blir installationen enkel och
driftsäker.
Från
transformatorn
kan man sedan
koppla vidare till
flera boxar som
bara innehåller en
armatur och ingen
transformator."
 
Danne031 skrev:
Jag tror ni pratar strunt rent ut sagt.

För mindre än 2 veckor sedan spenderade jag och kollegan 2 timmar hos 2 grossister och i telefon med olika leverantörer för att försöka få garantier på att det funkar bra att sätta 12V med trafo i varje bytta.

EN enda burk-leverantör sa att det funkar hur bra som helst.
INGEN trafo leverantör rekommenderar att man gör det.

Samtliga trafo tillverkare vi pratade med garanterade att livstiden på deras trafos i bästa fall halveras om den sitter i samma bytta som en ljuskälla.
Vi hade dessutom monterat en bytta modell större, 20*50cm eller vad den nu är.

Luminance

Dom på malmbergs kan inte så mycket, så använd er av en mer marknadsanpassad grossist...:D:D:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.