magnuse74 skrev:
Fibernätet kan väl inte "ingå" bara sådär...
Det ingår som standard, dvs man betalar inte någonting extra för det som man gör hos hjältevadshus till exempel.
 
Fiber till och från huset eller LAN inom huset?
 
Z
perso skrev:
Vi har byggt ett Hjältevads Västangården, flyttade in i oktober 2007. Har fungerat mycket bra, från offert till inflyttning. Ca 6 månader från att vi fick offerten tills att vi fick nyckeln!

I vårt urval hade vi med (bl.a.) Hjältevads och Älvsbyhus. Efter att ha varit inne i ett Älvsbyhus så konstaterade vi att det inte var något alternativ för oss. Vi upplevde det som allt för "spartanskt" och "billigt".

Ang. tak så har Hjältevads inte råspont (inte på vårt som har vind i alla fall). Det ligger oljehärdad masonitboard med 2x3"-regel som teglet ligger på. Ang. Älvsbyhus är jag inte säker, men jag har hört att de bara har plast under reglarna/teglet(?).

Älvsbyhus har så vitt jag vet en annan typ av grund än Hjältevads. De Älvsbygrunder jag sett verkar vara uppbyggd på plintar och någon typ av betong-balkar(?). Vår grund är murad av leca-block och har isolering mot marken.

Hjältevads erbjuder LAN, men det är ganska dyrt. Vi kör med WLAN (trådlöst) istället, smidigare och billigare... Det finns dock fördragna rör till alla TV-dosor så man kan dra egna LAN-kablar om man skulle vilja senare.

Ytterväggarna har 200 mm isolering. Fasaden levereras "färdigmålad", men den är bara struken en gång.

Vårt hus gjordes i princip helt färdigt på fabrik (tapeter, golv, tak kök, badrum etc.). Bygglaget satte upp vårt hus (inkl. garage) på sex (6) dagar!!!
jag har kollat på det huset, men deras planlösning som heter IS709. =
 
magnuse74 skrev:
Fiber till och från huset eller LAN inom huset?
Nej fiber till hus är det givetvis inte utan LAN inom huset. "fibernät" som någon skrev tidigare blev nog lite missvisande eller så menar vi olika saker.
Det som ingår är en "multimediacentral" där LAN-kabel är draget till alla rum.

Jag citerar från SMV:
"Med ditt multimediaskåp när du upp till 6 olika platser i hemmet. Tack vare vårt stjärnnät väljer du själv i vilka rum du vill ha TV, telefoni eller datauppkoppling. Givetvis är allt dessutom förberett för framtidens kommunikationsläsningar"

Det är alltså detta som ingår och inget annat. Jag förmodar att det är liknande som andra aktörer tex hjältevadshus har som tillval.

Från Hjältevadshus:
"Som tillval kan vi installera ett s k local area network (LAN) genom hela huset, vilket innebär att du kan koppla upp flera datorer samtidigt som med enkla medel kan anslutas till ADSL/bredband.

När den digitala tekniken och bluetooth-teknologin ger upphov till fler hushållstjänster, är nätverket det minsta bekymret! Ditt Hjältevadshus är då redan förberett. Det finns 9 st anslutningar till såväl telefon som data via husets nätverk (LAN). I tillvalet ingår också 8 st färdigkopplade TV-uttag, som kan anslutas till din antenn på huset eller framdragen kabel-TV till området."
 
Redigerat:
orstigsnybro skrev:
SMV har fibernät som ingår i "paketet". Jag tycker för övrigt att det inte är OK att jämföra SMV med Älvsbyhus. De tillhör inte samma nivå. Grunden är t ex en stor skillnad. Sedan isolering och tak. Vad jag hört. SMV kostar mer för att det är ett mer gediget hus.
Det är väl OK att jämföra alla tillverkare mot varandra. I slutänden så tittar man väl på hur mycket hus man får för pengarna utifrån sina egna behov. Som trådskaparen frågar så är det väl intressant att jämföra vilka skillnader som finns i konstruktionen och det var också så vi jämförde olika tillverkare. Sen är det absolut också viktigt att titta på vad olika tillval som man är intresserade av kostar så man gör en rättvis bedömmning. Om det nu finns stora skillnader mellan de olika tillverkarna så borde det inte vara så svårt att hjälpa trådskaparen att reda ut vad skillnaderna i konstruktionen är istället för att tycka att den ena är bättre än den andra utan att ge några konkreta svar.
 
Danne12345 skrev:
Det som ingår är en "multimediacentral" där LAN-kabel är draget till alla rum.
I vårt Älvsbyhus sitter det LAN kablar till alla teleuttag som går samman i ett "mediaskåp" i tvättstugan.

Men man får skaffa router och koppla kontakterna på egen hand (Ä-hus gör inte detta). Vi har utbytbar bredbandstelefoni/Internetuppkoppling på 4 platser på nedervåningen tack vare dessa fördragna kablar. Får vi levererat TV via vår bredbandsleverantör så kan vi naturligvis ha även detta.

/Magnus
 
Konstruktion Älvsbyhus:

Ytterväggar 215 mm isolering (95+120) och 300 i mellanbjäklag (1,5 planshus)

Innerväggar: Oisolerade cc 60, spånskiva.

Fönster: Treglas lågenergifönster. Pivot finns som tillval men med sämre isoleringsförmåga än standardfönstrena.

Undertak: Fiberarmerad plastväv (som håller att trampa på). Samma både vid pannor och plåt.

Yttertak: Sandat plåttak med pannprofil (norra Sverige) Betongpannor (södra Sverige).

Grund: Tät krypgrund med avfuktare (vissa "får" sorptionsavfuktare). OBS!!! Grunden är ej uteluftsventilerad med ventiler längre (även om själva ventilgallrena finns kvar!)

Går att isolera i efterhand med cellplast.

Ventilation/värme: Frånluftsvärmepump från NIBE 310p är standard i de mindre husen men i norra Sverige är 360p standard i vissa husmodeller. 360p går att få som tillval i hela Sverige.

Vattenburen radiatorkrets i serie. Golvvärme finns ej ens som tillval.

Planlösning: Alla hus går att spegelvända. De flesta hus har mer än en planlösning.

Badrum: Våtrumsmatta, badkar är standard och duschkabin finns som (dyrt) tillval. Vissa säljkontor erbjuder förhöjd standard med bl.a kaklat badrum utfört av lokala hantverkare.

Kök: Lackade MDF luckor som standard. Laminerade bänkskivor. Massiva träluckor i bl.a björk finns som tillval.
 
Redigerat:
magnuse74 skrev:
Konstruktion Älvsbyhus:

Ytterväggar 215 mm isolering (95+120) och 300 i mellanbjäklag (1,5 planshus)

Innerväggar: Oisolerade cc 60, spånskiva.

Undertak: Fiberarmerad plastväv (som håller att trampa på). Samma både vid pannor och plåt.

Yttertak: Sandat plåttak med pannprofil (norra Sverige) Betongpannor (södra Sverige).

Grund: Tät krypgrund med avfuktare (vissa "får" sorptionsavfuktare). OBS!!! Grunden är ej uteluftsventilerad med ventiler längre (även om själva ventilgallrena finns kvar!)

Går att isolera i efterhand med cellplast.

Ventilation/värme: Frånluftsvärmepump från NIBE 310p är standard i de mindre husen men i norra Sverige är 360p standard i vissa husmodeller. 360p går att få som tillval i hela Sverige.

Vattenburen radiatorkrets i serie. Golvvärme finns ej ens som tillval.

Planlösning: Alla hus går att spegelvända. De flesta hus har mer än en planlösning.

Badrum: Våtrumsmatta, badkar är standard och duschkabin finns som (dyrt) tillval. Vissa säljkontor erbjuder förhöjd standard med bl.a kaklat badrum utfört av lokala hantverkare.

Kök: Lackade MDF luckor som standard. Laminerade bänkskivor. Massiva träluckor i bl.a björk finns som tillval.
är det sant det är så låg std ??trodde det var ett fritidshus du beskrev????
då är det väl inte undra på att priset är lågt.det är ju ett fritidshus ingen modern villa.
 
Redigerat:
Standarden är likvärdig inom segmentet. Dvs inom det som efterfrågas (prefab modulhus).

En skillnad mot ex. Smålandsvillan är väl att de senare har (eller hade för något år sedan) endast 170 mm isolering i ytterväggarna.

I ex. smålandsvillan är fönster på gavelspetsarna och invändig trapp!? (1,5 planshus) tillval..

/Magnus
 
Redigerat:
Taket, grunden och fönster är väl det som skiljer mest mellan Älvsbyhus och Smålandsvillan/Hjaltevads. Ett standard 1.5 plan hus från Älvsbyhus ligger ca: 200.000 kr under Smålandsvillan och Hjaltevadshus.
SMV och Hjaltevadshus har också dyrare grund, så man får nog räkna med att i slutändan ligga ca 250.000-300.000 kr högre än ett Älvsbyhus.

Går inte in på vad exakt det är som skiljer tak, fönster och grund, alla är de tillräckligt bra, dock vill man ha det där lilla extra som SMV och Hjaltevadshus erbjuder så självklart är det inte gratis.

Är det värt det då?

Om du kollar på statistiken så säljer Älvsbyhus mest hus i Sverige, alltså är det lilla extra mindre viktigt för majoriteten.
 
Det tål att nämnas att grunden ingår i Älvsbyhus medan den tillkommer som extrakostnad för SMV.
 
Magnus, bra att du är nöjd med ditt hus, det skulle jag också varit ifall jag byggt med Älvsby. Våra grannar har jättefina villor från Älvsby. Men om du tror att den enda väsentliga skillnaden mellan Älvsby och SMV är att SMV har mindre isolering i väggarna men kostar 300.000 kr mer så kan jag bara säga att du är ute och cyklar.

SMV har 240 mm i väggar. Nu har vi klargjort det, så behöver vi inte spekulera i det något mer.

SMV blev för 2 år sedan uppköpta av Myresjöhuskoncernen. Sedan dess har man gjort om mycket i husen, och därav har priset blivit högre. SMV är inte längre det billigaste alternativet, jämnsides med Älvsbyhus, och jag börjar förstå att många Älvsbyhusägare tycker detta är jobbigt, att plötsligt blivit lite ensamma.
Jag skiter i vilket hus folk bygger. Men de som bygger med t.ex Hjaltevadshus och SMV betalar mer för högre kvalitet, och de som bygger Älvsby kommer undan med lägre pris och kvalitet. Det är fakta. Sen vilket hus som är mest prisvärt kan man ju diskutera.
 
Redigerat:
Cederborg skrev:
Magnus, bra att du är nöjd med ditt hus, det skulle jag också varit ifall jag byggt med Älvsby. Våra grannar har jättefina villor från Älvsby. Men om du tror att den enda väsentliga skillnaden mellan Älvsby och SMV är att SMV har mindre isolering i väggarna men kostar 300.000 kr mer så kan jag bara säga att du är ute och cyklar.

SMV har 240 mm i väggar. Nu har vi klargjort det, så behöver vi inte spekulera i det något mer.

SMV blev för 2 år sedan uppköpta av Myresjöhuskoncernen. Sedan dess har man gjort om mycket i husen, och därav har priset blivit högre. SMV är inte längre det billigaste alternativet, jämnsides med Älvsbyhus, och jag börjar förstå att många Älvsbyhusägare tycker detta är jobbigt, att plötsligt blivit lite ensamma.
Jag skiter i vilket hus folk bygger. Men de som bygger med t.ex Hjaltevadshus och SMV betalar mer för högre kvalitet, och de som bygger Älvsby kommer undan med lägre pris och kvalitet. Det är fakta. Sen vilket hus som är mest prisvärt kan man ju diskutera.
Jag tror inte att den enda väsentliga skillanden är isoleringen. Däremot vet jag att de hade 170 mm när valde hustillverkare för snart 3 år sedan (vilket jag även skrev i inlägget).

Den väsentliga kvalitén i konstruktionen mellan dessa två nämnda företag ser jag väl snarast i takkonstruktionen där SMV erbjuder pannor över hela landet och har skivor (eller råspont !?)som undertak.

Jmf .Älvsbyhus som snålar in på takstolar i norra Sverige och erbjuder plåttak för att klara Snözonen. Plast under pannor känns inte heller seröst i längden (hur fan byter man den om det behövs)!

I övrigt är de mer eller mindre likvärdiga... Båda erbjuder samma form av värme/ventilationssystem från NIBE (SMV kanske har tvåkrets, det vet jag inte), liknande grund och fönster. SMV har snyggare fasad (enl mig) med liggande panel under fönsterna. I övrigt är det mestadels ytskikt som skiljer.

Skulle jag valt ett dyrare alternativ skulle jag valt LB-hus eftersom det känns att det är först där skillnaderna är värt pengarna...

Men det är ju jag!

Ps. Att jag inte har kollat upp Hjältevadhus är att Finndomo inte byggde såhär långt norrut när det var aktuellt för oss. Ds.
 
Redigerat:
Magnuse74, kan du berätta lite runt er el-förbrukning(har ni en 360P?).
Vi bor i Skellefteå och ska bygga ett Björken från Hjältevadshus och funderar lite på ifall vi ska ta en Nibe 640P eller om vi ska gå på ett bergvärmealternativ.
Jag vill ju gärna ha golvvärme i garaget och med dagens energideklaration kanske det blir lättare ifall man tar bergvärme.

Kan nämna att vi var inne på Älvsbyhus ett tag då vi läste er blogg. Ert hus blev kanonfint med jättesnygg färg!
Det förhöjda vägglivet gör enormt mycket!
 
Vårt hus har dragit (kopplades in på elnätet v.16 2008) ganska precis 14 300 Kwh varav 7400 Kwh är uppvärmning.

Vi var inne på att byta till bergvärme iom rotavdraget men fick veta att det inte gick att tillämpa på hus nyare än 5 år.

Payofftiden känns lång att byta värmesystem nu så vi har tänkt göra det på lång sikt (Läs när NIBEn rasar).

Hjältevadhus har väl tjockare isolering så har ni möjlighet sätt in "rätt" värmesystem med en gång! (det hade nog vi gjort om vi fått den valmöjligheten).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.