Ska byta ut existerande spis i köket till ugn+häll inbyggnad. Kan inte så mkt om el.

Har ett s k Perilex spisuttag vad jag förstått. Har ett automatsäkrat elskåp och på kopplingsschemat så står det att på spisens grupp så finns det 3x16A med 2,5mm2 kabel. Min spis är direkt kopplat till detta uttag. Spisen som finns verkar va kopplad in på 400V antingen på 2n eller 3n. Spisen stickpropp går direkt in i spisuttaget.

Skickar med info (bild) om hällen och ugnen jag ska köpa och den info jag hittat.
Vad förstår så kan HÄLLEN kopplas på 2fas 400V och UGNEN verkar kräva 1fas 16A.

Frågan är alltså: vad behöver jag be en elektriker göra ? Dela upp 3-fasen till två uttag ? En för att koppla in HÄLLEN på 2-fas och ett uttag för UGNEN PÅ 230V ?

Vet att någon pratade om 0:ans betydelse för att få 230V framdraget? Hur vet man om man har det.

För övrigt så verkar det enligt min el finnas ett 4-vägsuttag på 10A 1,5 och för spisfläkt 10A 15.

//Chrille

 
  • el.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.
Be elektrikern ta med en utanpåliggande koppligs dosa med drag avlastare, 2 meter gummikabel för spis häll 4 x 2,5 eller 5 x 2,5.


Arbete borde kosta ca 1200 - 1500 kr inkl .moms.

/Richard
 
Tack för det! Någon annan som har någoting att tillägga ?
 
Jag har samma kombination och satte ett perilex och ett vanligt jordat uttag till ugnen. Men är det tillåtet att säkra vanliga uttag med 16A i bostäder, och dessutom ligger ju uttaget på en trefasgrupp? Varför har annars ugnen en vanlig stickpropp? Kanske två perilex om man inte vill ha fast?
 
Fotografen. Nu förstod jag inte vad du menade. Ugnen kommer väl att kopplas på 3-fas gruppen antar jag. Ugnen ska enligt info gå på 230V och kräver 16A.
 
Christoffer skrev:
Fotografen. Nu förstod jag inte vad du menade. Ugnen kommer väl att kopplas på 3-fas gruppen antar jag. Ugnen ska enligt info gå på 230V och kräver 16A.

Det är lungt.

Det kommer inte att vara några som helst problen att koppla in ugnen och spishällen, men det finns lite olika sätt att lösa detaljerna.

Jag har satt ett perilex med alla tre faserna + nollla. Där sitter spishällen, som använder två av faserna och nollan. Bredvid sitter ett vanligt vägguttag kopplat till den tredje fasen som hällen inte använder. Där sitter ugnen. Funkar utmärkt. Man skulle även kunna tänka sig två perilex, och då använder hällen fortfarande två faser och ugnen den tredje, den gäller bara att lägga faserna i stickpropparna rätt så att inte en fas blir "tom" och en överbelastad, för då håller inte säkringen om man använder hällen och ugnen samtidigt. Den tredje varianten är att ansluta alltihop fast, utan stickproppar, i en anslutningsdosa med två dragavlastade ingångar för ugn resp häll.

Det jag undrade över var om det är tillåtet att dels säkra ett vanligt enfas vägguttag med 16A i bostadsutrymme, "min" variant blir ju så, och om det tillåtet att lägga samma uttag på en trefasgrupp. I tex verkstäder och kontor är det vanligt.
Inte för att jag är orolig, det kan inte "hända" något, men om jag någon gång ska sälja kåken för jag väl fixa det om det nu inte skulle vara formellt riktigt.

Det enda en elektriker behöver veta när du beställer jobbet är att det finns trefas framme, saknas nolla ser han det och fixar det åt dig.

 
Fotografen skrev:
Det jag undrade över var om det är tillåtet att dels säkra ett vanligt enfas vägguttag med 16A i bostadsutrymme
Det är tillåtet att säkra 16 A om uttagen är märkta med det, vilket de flesta är idag.
 
Fotografen: Tack för en tydlig förklarning!
 
Fotografen skrev:
[quote author=Christoffer link=1146503351/0#4 date=1146509585]Fotografen. Nu förstod jag inte vad du menade. Ugnen kommer väl att kopplas på 3-fas gruppen antar jag. Ugnen ska enligt info gå på 230V och kräver 16A.


Jag har satt ett perilex med alla tre faserna + nollla. Där sitter spishällen, som använder två av faserna och nollan. Bredvid sitter ett vanligt vägguttag kopplat till den tredje fasen som hällen inte använder. Där sitter ugnen. Funkar utmärkt. Man skulle även kunna tänka sig två perilex, och då använder hällen fortfarande två faser och ugnen den tredje, den gäller bara att lägga faserna i stickpropparna rätt så att inte en fas blir "tom" och en överbelastad, för då håller inte säkringen om man använder hällen och ugnen samtidigt. Den tredje varianten är att ansluta alltihop fast, utan stickproppar, i en anslutningsdosa med två dragavlastade ingångar för ugn resp häll.

-----
Vill minnas att det ej är godkänt att göra detta i bostäder, p.g.a det finns risk att en lekman, kommer att byta uttag och därmed kan blanda i hop faserna, så att ett 240 volt uttag kan få 2 faser ( 400) i misstag.

Man får endast dela upp en 3-fas grupp i en kopplings dosa, ej i ett uttag.
Detta får man göra på kontor, industri där brukar oftast rätt yrkesgrupp fixa med elen.

ska leta efter den föreskriften......

Därför bör man koppla detta i en kopplingsdosa, alternativt 2 perilex uttag till en kopplingsdosa.


/Richard

 
Vad är det som ej får göras i bostäder? Att dela upp i kontakten eller att dela upp det överhuvudtaget?
 
hempularen skrev:
Vad är det som ej får göras i bostäder? Att dela upp i kontakten eller att dela upp det överhuvudtaget?
ej koppla in ett vanligt vägguttag 240 volt från ett perilex.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.