Hej!
Vet ej om detta är rätt ställe att fråga men jag gör ett försök :)

Det är så att jag och min sambo har hittat ett hus vi vill ha.
Det är ett 2-familjshus som vi vill göra till ett enda stort hus!
Saken är den att jag är lite skeptisk till driftkostnaden - 60.000:- om år.
Det har kört med el + att de finns värmepump på kåken.

Huset är på 220kvm och mäklaren sa att det bott 2 barnfamiljer + att det är två st som bott i en husvagn på gården med el från huset så det är inte så konstigt att det burit iväg.
Man ska ju aldrig lita fullt på mäklare heller då de vill sälja.
Men vad tror ni ??
Låter det alldeles för mkt ?! Tror ni att man komma ner MYCKET i elkostnaden när man är bara två st och istället eldar med pellets.
Huset ska vara välrenoverat och ser väldigt fint ut!

Tacksam för svar!
 
Frågan är enkel, hur är huset isolerat? Vilket skick är fönstren? Är ventilationen måttlig? (korsdrag kostar)

Byter man till pellets så störtdyker ELkostnaden men då måste man köpa pellets istället.

Protte
 
driftskostnader = vad är det? bara el eller har dom räknat med sopor, vatten mm?
 
Ska inte hus som säljs efter årsskiftet ha en sk. energideklaration? Där borde väl gå att utläsa om energiförbrukningen är onormalt hög och vilka åtgärder som borde tas för att minska den om jag förstått rätt vad den skall innehålla.

En extra familj innebär ju inte högre värmekostnad, men högre varmvattenförbrukning. Schablonmässigt 5000 kWh, vilket med ett elpris på 1,30 gör 6500 kr. Då har huset och husvagnen dragit 41.000 kWh vilket väl inte låter helt orimligt.
 
Jag vet faktiskt inte vad de har räknat med ... men jämförde ett hus på 600kvm som hade samma driftkostnad!
Dock var det inget fler familjshus men antar att uppvärmningen är dyrare än själva hushålls elen.
 
Som andra har sagt innan så kan det ingå alla möjliga och omöjliga kostnader i driftskostnaden ibland. Vilken inomhustemperatur man har är också en stor faktor.

Försök ta reda på vad som ingår i driftskostnaden och var inte rädd för att fråga ut mäklaren. Är det så att ni tycker att driftskostnaden är hög och ni har ett sådant läge att ni kan pruta , så är det ju en utmärkt grund för att få ner priset lite.

Ni kan ju ta dit någon som kan ge tips om vilka åtgärder som ger en snabb besparing. Ibland finns det installationer som bokstavligt eldar för kråkorna..
 
Men låter det ändå inte lite mkt med 60.000:- om år ?
Även om vatten avlopp å allt är med, en luftvärmepump.
Och två familjer + en husvagn....
 
Det är svårt att svara på, men lite mer fakta så kanske en kvalificerad gissning dyka upp.

När är huset byggt?
Enplans, tvåplans, källare, inredd vind? Varm eller kall källlare?
Garage?
Vattenburen värme? Finns det någon gammal panna också med elpatronen i tex?
Är huset tilläggsisolerat?
 
]Byggnadstyp 2-plansvilla
Byggnadsår 1929 Renoverat 1997
Grundläggning Betongplatta
Grundmur Betong
Stomme Trä
Fasad Trä
Fönster 2-glas
Bjälklag Trä
Tak Tegel
Utv. Plåtarbete Lackerad plåt
Uppvärmning KOMBIPANNA,för ved o el

Ingen källare å ingen vind.
Står att huset är välrenoverat men det behöver ju inte betyda att det är välisolerat.
Men fönster å allting ser nytt ut.
 
OK.

Är det ordentligt tilläggsisloerat vid renoveringen så borde huset dra c:a 30.000 kWh, till det kommer då extrafamiljen på 5000kWh(varmvatten) och 6000kWh hushållsel. Totales 41.000 kWh. Räknat på 1,30 kr/kWh så ska då husvagnen ha förbrukat 5000 kWh vilket nog är lågt men det kompenseras av effektiviteten på värmepumpen som inte är medräknad ovan.

Så ja, med de förutsättningarna så stämmer nog 60 tkr/år rätt bra. Men om ni flyttar in själva så hamnar ni ju istället på gissningsvis 30-35 tkr/år, med potential att ni fixar ett bättre uppvärmningssystem kanske och får ner det ytterligare.

Edit: Om kombipannan körs helt på el så kan det vara så att en hel del värme går ut via skorstenen, till kråkornas glädje.
 
Redigerat:
En liten jämförelse. Vårt hus är byggt 1931- 33. Det är totalt renoverat/onbyggt 1960, 76 och nu gör vi en ny större änding.

Vi har elvärme, det var direktverkande takvärme tidigare, men fanns även en elpanna för vattenradiatorer i källare, och en enda på första våningen. Vi konverterar nu till vattenburet, och skall sätta in bergvärme när konverteringen är klar.

Vi har 176 kvm boyta plus 94 kvm delvis uppvärmd källare. Bygger just på 40 kvm ytterligare.

Vi förbrukar ca 38 000 kwh per år.

Huset är byggt med en stomme av massiv stående plank, finns ingen isolering i väggarna överhuvudtaget. men vi har isolerat ca 1/4 av väggarna innifrån (tunnt) i samband med renovering. Löjligt lite vindsisolering. Fönstren är 2 glas fönster, de drar inte. Men i den nya delen (pågående bygge) av huset har vi satt in 3 glas.

En bergvärmefirma har beräknat att vi skall kunna spara in ca 22 000 kwh per år om vi sättter in bergvärme. Nu var det inte aktuellt just då (80% av rummen hade då direktel), så jag undersökte inte sanningshalten i påståendet särskilt noga.

Så nog låter 60 000 kwh mycket.

Har dock kompisar som har en äldre villa på ca 300kvm boyta, de förbrukade över 50 000 kwh innan de satte in bergvärme.
 
Vilket år är pannan ifrån? Drar jag igång elpatronen på min gamla kombipanna från 80-talet så får elmätaren en chock. Fruktansvärt oeffektivt. Att köra en sådan panna på el ser jag som en nödåtgärd.

Dessutom tror jag inte (är inte så väl insatt) att en luftvärmepump gör någon större besparing i ett hus med vattenburen värme. Det beror såklart på en mängd faktorer, men det är vad jag brukar höra.
 
Hempularen: Nu var det 60.000 SEK och inte 60.000 kWH, dessutom med en extra familj och en uppvärmd husvagn. Då är inte 60.000 SEK orealistiskt, dessutom med en, sannolikt, inneffektiv kombipanna som gå på el där värmen kanske går ut genom skorstenen.
 
Nej, jag ifrågasätter inte att huset i nuläget drar den elen. Men jag uppfattade frågan som att de vill försöka bilda sig en uppfattning om vad huset kan komma att dra med en familj, och utan husvagn etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.