Hej ;D
Vårt hus är 12x7.7 meter, enplans utan källare.
Funderar på att bygga ut det till ungefär 12x11.7 meter.
Tycker det vore fräckt att behålla takformen, idag fackverkstakstolar med lutning ca 30 grader. Vill ej ha platt tak på utbyggnaden, det ser så "påhängt" ut.

Är det vettigt att "förlänga" befintliga takstolar för att uppnå önskad bredd på taket?

Idag är endast ytterväggar bärande, ca 50% av väggen på den sidan som byggs ut skall vara kvar.

MVH
 
Jag förstår inte riktigt åt vilket håll takstolarna ligger idag.

En bild kanske? ???
 
Det låter som om det blir cirka 1,5m takhöjd i utbyggnaden?
 
Låter som du då får lov att lyfta taket oxå.
Och vips så har du en övervåning. ;D
 
Jag kände på mig att min fråga var lite luddigt formulerad... (försökte få in en bild men misslyckades, hur gör man det förresten?).

Jag menade:
När 7.7 m blir 11.7 m flyttas takåsen 2 meter åt det håll huset byggs ut, och takåsen hamnar ca 2 m * 30% = 60 cm högre än tidigare, takåsen ligger i centrum av huset som tidigare.

Takstolarna ligger på tvären, från långsida till långsida, är alltså idag 7.7 m långa.

För att snåla på pengarna (och jobbet) skulle befintliga takstolar förlängas 4 m och höjas ca 60 cm åt det håll som utbyggnaden sker.

Förstår ni?
 
Totte_S
Oj, oj ;)
Jag förstår hur du menar, men kan inte tänka mig att du verkligen vill göra så.
Vad jag menar är att du måste ju i princip riva ner och bygga upp hela det befintliga taket en gång samtidigt som du förskjuter det. Det kan säkert bli bra och se kanon ut, men frågan är om det är kostnadseffektivt för dig? Du lär inte få ett budgetalternativ.
Hur har du tänkt att själva lyften av det befintliga taket skulle gå till? Det är inget litet tak. Det är ju inte precis att sätta en kran i en lyftögla. Även om det skulle gå måste du plocka ner alla pannor på taket för att lägga om dem igen.
Nix, jag tror inte att det är en bra idé om det skall vara billigt. Och har du verkligen tänkt rätt när det gäller höjden, % och grader är ju inte riktigt samma sak ;) Jag tror snarare det handlar om ca 1,5 m i höjdskillnad om vinkeln behålls, rita lite får du se.

 
Så har du en övervåning. ;)
 
Går det inte att bygga ut huset åt andra hållet d.v.s på längden?
 
Nejjjjjjj
Inte lyfta några tak eller nåt liknande. Istället the easy way. Jag mäste visa på bild uppenbarligen.
Därför:
HUR SÄTTER MAN IN EN BILD I FORUMET?????

MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.