Hur mycket kan man spara om man själv skulle gjuta bjälklagret mot att köpa från celcon?
Är det svårt att gjuta bjälklag? Vad bör man tänka på? För och nackdelar!
 
Du spar några spänn det gör du... Och svårt e det inte heller... Det förutsätter dock att du kan läsa en armeringsritning osv... Själva gjutning klarar nästan en Schimpans med lite hjälp från rätt folk...
 
Celcon ville ha 600kr/kvm. Gjuter man själv och räknar på materialkostnaden hamnar man på ca 200-300kr/kvm. I mitt fall skulle det innebära en besparing på ca 30000kr, men samtidigt förlänga byggnationstiden.
 
moas skrev:
Är det svårt att gjuta bjälklag? Vad bör man tänka på? För och nackdelar!
Ett platsgjutet bjälklag är tyngre än ett prefab i lättbetong.- Därför kan det behövas förstärkning i stommen.
Att gjuta ett bjälklag är tyngre och besvärligare än att gjuta en platta på mark eftersom det krävs mer formning. Dessutom måste du ha någon som dimensionerar form och stämp år dig så att det inte rasar under gjutningen.
Tänk på att du måste ha flera starka personer till din hjälp. Dessutom bör minst en ha vana från gjutning så att ni inte gjuter snett eller dåligt. Du måste även ta i beaktan att du måste hyra en hel massa utustning för att klara av jobbet.

Som jag ser  det så måste det bli smidigast och troligen lika billigt att köpa prefab.
Ni kan ju bland annat flytta in tidigare och slipper någon månads boendekostnad.
En gjutning kan ju misslyckas om man inte är van........och då kan pengarna börja rulla iväg.
 
Tack Volvo!

Dina råd har gett oss klarhet i mycket. Det blir prefab helt klart.
Nu måste vi bara bestämma vilket material vi skall bygga vårt stenhus i.
Celcon, Lammi eller Finja.
 
Bygger just nu ett hus med soutterrängdel i Finja leca. Mellanbjälklaget gjuts imorgon på Plannjaprofiler. Funkar hur bra som helst. Skicka ett PM om du vill ha lite bilder! :)
 
Nu är gjutningen klar! Bifogar tre bilder på mellanbjälklaget underifrån, ovanifrån och färdigt resultat!
 
  • mellanbjlklag_underifrn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild ovanifrån. Alla rörgenomföringar och kanter är tätade!!
 
  • mellanbjlklag_ovanifrn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det färdiga resultatet. På tisdag kommer resten av huset från Hultagård! Håll tummarna för att allt går Ok då!!

Om det finns fler frågor så skicka gärna ett PM så ska jag försöka svara så gott jag kan!
 
  • frdiggjutet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad kostade de där profilerna från Plannja? Vilka spännvidder klarar man utan bärande väggar eller pelare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.