Skall till helgen börja bygga ett fundament till vår vedspis i köket. Under trägolvet och träbjälklaget finns en torpargrund och det ser ut som att det tidigare funits ett spisfundament på platsen (golvet lappat och under undergolvet slutar ett betongfundament cirka 10 cm under trossbotten). Min plan är att såga upp golvet och sedan gjuta en armerad betongplatta för att jämna ut den befintliga ytan (tänkte mig cirka 10 cm tjockt). Därefter mura upp med leca-block genom golvet och slutligen gjuta en tunnare platta i nivå med innergolvet. Är detta ett korrekt sätt att göra? Hur tätar jag sedan mellan golvet och fundamentet?
 
Totte_S
För en vedspis så behöver du knappast gjuta ett fundament för bärighetens skull, de flesta järnspisar väger under 100kg. Murar du sedan med leca (eller varför inte lättbetong?) så håller du nere vikten ytterligare.
Jag har liknande lösning som du, fundamentet uppbyggt från torpargrunden. Jag lade syllpapp emellan fundamentet och de reglar jag fäste bjälklaget i runt fundamenntet. I övrigt så tätade jag inte mer än det som blev av isolering och vindpapp. När trägolvet sedan lades lade jag det tätt emot fundamentet över golv. Glipan mellan golv och fundament fyllde jag upp med pust när jag ändå putsade fundamentet.
(blev lite rörigt, fråga om du inte fattar ;-)
 
Ok! Anledningen att jag vill ha ett fundament är att golvet sviktar en del just där jag tänker ha spisen och dessutom vill jag mura delvis med tegel för att få lite värmemagasinering. Skillnaden blir ju att jag redan ar ett golv som ska få vara kvar och plattan kommer gjutas genom hålet jag sågar upp. Men det borde gå att göra på samma sätt.
 
Totte_S
Jo, jag håller med du. Dessutom är det inte fel att göra det stadig. Är det dessutom en gammal torpargrund är det smidigt att slippa riva spisen om du behöver riva golvet och bjälklaget. (Har själv gjort just det).
Hur mycket plats har du i grunden eftersom du behöver mura upp med lecablock?
Eftersom du skall gjuta sista biten kanske du kan göra gjutformen lite prydlig och klä den på insidan med syllpapp, och låta den vara kvar efter gjutningen, då har du alla möjligheter att göra en snygg övergång mellan form och golv.
 
Det var mest för att slippa gjuta så mkt (kommer behöva handblanda betongen). Upskattar att höjden som behöver byggas upp blir cirka 70 cm.
 
Totte_S
Å, I see! Själv hade jag 20 cm att jobba med och behövde inte göra om fundamentet. Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.