En lite olustig sits ni hamnat i men det ska nog lösa sig.

Tror att sommar och vinter är de sämsta månaderna att sälja på. Försök sälja ganska
omgående alt vänta till sept/okt kanske kan riksbankens sänkning med 0,5% idag
(men det vet vi inte än) göra så att värdet på nuvarande boende ökar något.

En sänkning gör då även att ni borde kunna få låna något mer så länge man har en
anställning, vill säga.

Anpassa ekonomin per omgående och ät gröt och sätt undan så mycket pengar ni kan
tillsvidare.

Om ni säljer nu så kan ni försöka villkora försäljningen med ett utflyttningsdatum, det är
inte troligt att det skulle funka men har ni en jä**la röta så sitter någon i en liknande situation.

Har ni någon förälder/landställe ni kan bo hos under en "överbryggningstid"?

Någon föreslog att ta upp problemet med banken men jag vet inte om det är en sådär
jättebra idé. I dessa tider så tror inte jag att banken är en så bra samtalspartner när de
märker en osäkerhet. Gå till en annan bank och berätta om er situation men berätta inte
att ni redan har en bankkontakt. Hur resonerar dom? Kan dom ställa upp med lån/säkerhet
då har ni en trygghet och kan ta upp diskussionen med nuvarande bank. Ger dom samma
villkor, behåll banken men be om att få det skriftligt.

Kommer inte på något mer.
 
Redigerat:
Låt säga att ni får 400000 mindre an vad ni förväntat er. Om man räknar med en ränta på 3,5 % så är det 700 kr i månaden efter skattereduktion. Precis som Swetrot nämde så är räntorna mycket lägre nu. Det borde gå att deala till sig ett större lån även om det inte är så himla kul. Ni får inte stirra er blinda på att det skulle bli just 1,2 i insatts. Det är lite surt men det borde ändå fungera. Börja säljprocessen NU! Vi byggde ett hus som var klart i januari 2008, vi sålde det i början av april och flyttade ut ett halvår senare till vårt andra nybyggda hus. Spelar ingen roll om ni tycker det är bökigt. Bara rent mentalt så kommer ni älta ihäl er om ni väntar för länge.

Spana in den här länken också: http://www.e24.se/pengar24/bostad/artikel_1076593.e24
 
Redigerat:
Knivig sits - och ni är inte ensamma verkar det som :(

Jag håller inte med loffes dock: Banken har ju ett gemensamt intresse att lösa det med er... Det duger ju i vilket fall som helst inte att hemlighålla det - när det väl är dags för inflyttning så är ju läget som det är då . .


Som sagt - det som är bra för er är lägre räntor. Som många har sagt har ni också bäst chans till försäljning nu - Maj, sedan får ni vänta till hösten - så det kanske är läge att reka marknaden nu, med ev. tillfälligt boende om inflyttnnig/utflyttning inte stämmer...

/K
 
Jag vidhåller att ni måste kontakta banken med öppna kort. Jag själv råkar ibland ut för kunder som slirar med betalningen. Givetvis blir man i detta läget inte ett dugg förvånad ifall slirandet slutar med kreditförlust. Så mycket mer positivt överraskad blir man när en kund öppet berättar precis som det är. Att driva en sådan kund till utmätning känns fel.

Varje bank medveten om att branschen i sin helhet bara förlorar på tvångsförsäljningar och panik. Ibland blir en sådan manöver ändå nödvändig, och det lär inte låntagaren kunna "finta bort" med vilseledande uppgifter.
 
Jag säger inte att man ska "mörka" i tid och evigheter utan bara under den tiden
man behöver för att få en annan banks åsikter.
Nu är det ändå gott om tid och det finns tid för handling och kanske en lösning.
Jag tror att EllaBella med familj behöver en Second opinon (stavning?) från en
bank och under den tiden kan man mörka.

Självklart går det inte att dölja speciellt när man har kommit fram till betalningsdagen.


EDIT:

billy_baver skrev:
...Att driva en sådan kund till utmätning känns fel.....
Det är väl det här jag vill i det aktuella fallet undvika för även om det känns fel så måste
banken i vissa fall ändå göra tex en utmätning, tvångsförsäljning.
Kan man då gå till en annan bank och höra hur dom resonerar så har man mer kött på
benen och kan ha lösningar på de frågor som man då vet att den egna banken kommer ställa.
Sen när man sitter hos sin bank känner man sig säkrare eftersom man vet mer och har
hunnit undersökt sina möjligheter. Man kommer också kunna ha konkreta svar på
bankens frågor. Sådant inger förtroende hos bankmannen/kvinnan.
 
Redigerat:
Förr i tiden när det inte ens fanns svartvit teve var journalister ökänt bohemiska, och erkänt dåliga privatekonomer. In till kvällstidningens administrative ch.redaktör klev en dag stjärnreporten X. Han ville ha ut sin lön lite i förskott. Chefen himlade med ögonen -

- Varför det? Vad ska du göra med pengarna NU, tre och en halv vecka i förväg?!?

Reportern jagade blick avslöjade att hans hjärna i blixtfart letade efter det "politiskt korrekta" svaret. Plötsligt sken han upp i ett enda stort leende -

- Asså PENGARNA! Ja, dom ska jag sätta in på Sparbanken!

Åter till tråden: Det är ju bra om man förbereder sig lite innan man kliver in till banken som konkurrerar med den där man redan lånat pengar. Tur det finns flera att öva sig på.
 
Hej EllaBella

Lite tråkig situation men om jag förstått det hela rätt upplever jag att många av svaren överdramatiserar situationen.

Jag har förstått att när ni köpt ert nya hus och sålt ert gamla, betalat 1,2 mille i kontantinsats sitter ni med 3,3 mille i lån. mer lån än så vill inte ni ha och banken inte bevilja?

enligt mäklaren ni pratat med är det troligt att försäljningen av ert gamla hus resulterar i att ni i värsta fall "bara" kan lägga 900kkr kontant vilket då ökar er låne börda med ytterliggare
300kkr. detta blir med 3% ränta minus reduktionen 6300/ år

en annan aspekt i det hela är att ni då ökat er lånebörda med ca 10% men likväl har ni pytsat in en kontantinsats på 20% om nu priset på er nya bostad var 4,5.....

en annan intressant aspekt är att ni sannolikt kommer att få lågt räknat en procents lägre ränta på lånet när ni väl tillträder nya huset mot när kalkylen gjordes. Detta räknat på 3,3 mille efter reduktion blir 23000/ år i minskade kostnader....

Ställer man då detta mot den ökande skulden som kostade dryga 6000 om året har era boeende kostnader trots allt minskat........

Och min högst personliga uppfattning är att banken så gärna vill tjäna pengar och kommer bara att ställa ränteinkomsterna i propotion mot risken att göra förlust....
och hur ska banken kunna göra förlust om ni pyntat 900 i kontantinsats och banken har huset som säkerhet....... SÅ, om jag förstod ert dilemma rätt så är jag överygad om att ni kan sova lugnt även om det såklart hade känts bättre med en större vinst på gamla kåken

har jag inte förstått frågan får du gärna förtydliga

Lycka till med nya huset!
 
S
SBAB lånar ut upp till 95% hör med dem om ni inte kan få lånelöfte där och lösa det med annan bank?
 
Nu kommer det inte hjälpa er, men kanske någon annan iframtiden. När vi köpte vårt hus så skrev vi in i kontraktet att köpet skulle hävas om banken inte var villiga att låna ut pengar till oss när väl tillträdesdagen närmade sig.

Mäklaren blev lite vit i ansiktet, men jag sa att han kunde kontakta banken där vi fått lånelöftet och jag förklarade med att jag inte visste hur mitt liv såg ut om 6 månader, jag kan ju ha förlorat jobbet, jag kan råka ut för en olycka, jag och min sambo kan ju gå skillda vägar osv osv. Faktorer som jag inte styr över och som kommer göra att jag inte kommer få ett lån av banken och då är jag inte så sugen på att köpa ett hus för 2 miljoner som jag inte har...

Det var i slutet av 2004 när säljaren satt med trumf på hand.

- M
 
Har inte varit inne här på länge nu...

B.Svensson - Du har förstått det hela precis rätt! Tack för ditt svar!

Vi har sålt vårat nuvarande hus och fick 2,6´ så allt är lugnt och vi är på grön kvist så att säga! :) Känns jätteskönt att kunna sova gott om nätterna. Dessutom har vi fått tillträdesdagen flyttad till i november så köparna av vårat hus behöver inte vänta längre än 8 månader. "BARA 8-månader" :D

Bra läge räntemässigt också känns det som. Vi kommer satsa på att binda en del av lånen på längre tid för att skapa en långsiktig trygghet. Glad Påsk alla! :)
 
EllaBella skrev:
...
Bra läge räntemässigt också känns det som. Vi kommer satsa på att binda en del av lånen på längre tid för att skapa en långsiktig trygghet. Glad Påsk alla! :)
Förvisso är det ert beslut - och är man en typ som hellre tar en hög riskpremie än att riskera en ränteuppgång så skall ni naturligtvis binda...

annars skulle jag nog i dagsläget rekommendera att ha rörligt och sätta av "överskottet" mot den tänkta bundna räntan på ett konto - så gjorde jag vid ombindningen nu i April..

Detta för att det just nu är en onormalt hög premie på lån som har 5 år eller längre löptider...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.