_coffe_ skrev:
230 är ganska så vanligt att man får i fingret med jämna mellanrum när man pillar med belysning och uttag i vindkraftverken... När vi bygger dom så kommer tornen i flera sektioner, för att få ljus i nästa sektion under montaget så kopplar vi så gott som alltid in ljuset och uttagen med spänning på (jag vet :D) och med tanke på att tornet är en enda stor jordpinne, så killar det ibland rätt gött....
....
med den inställningen bör man ju kanske läsa om AMS-kursen... (arbete med spänning)
lite dumt att riskera livet för att få ljus.. då finns det ju t.ex. tillfällig arb. bel.
speciellt om man jobbar med det så är det väl än mer onödigt att dö för sitt jobb.. då arbetsvägrar jag hellre..
 
Men det är ju lite tufft att få lite ström genom sig i bland, och är man tuffa killar så är man. Vi andra kanske tror att dom inte har alla hemma, men vi kan ju ha fel där.
 
Det var itne så allvarligt menat, menar bara det att det har hänt både 5 och 6 ggr att man fått ström genom kroppen....
 
Att få ström genom kroppen är ett stort misslyckande, speciellt om det är folk som arbetar med "ström" och borde ha den kunskapen och förståelse att undvika såna situationer. Det finns ju flera sätt att få både belysning och ström till sina maskiner utan att utsätta nån för fara. Jag tycker att det verkar som dom som leder arbetet inte är kvalificerad för den uppgiften. Om inställningen till "ström" fortgår tycker jag att alla ska lämna jobbet, det är inte meningen att man ska behöva riskera sitt liv för att klara sitt uppehälle.
 
Mikael_L
elmont skrev:
Att få ström genom kroppen är ett stort misslyckande, speciellt om det är folk som arbetar med "ström" och borde ha den kunskapen och förståelse att undvika såna situationer. Det finns ju flera sätt att få både belysning och ström till sina maskiner utan att utsätta nån för fara. Jag tycker att det verkar som dom som leder arbetet inte är kvalificerad för den uppgiften. Om inställningen till "ström" fortgår tycker jag att alla ska lämna jobbet, det är inte meningen att man ska behöva riskera sitt liv för att klara sitt uppehälle.
Håller helt med.
Och mitt inlägg var aldrig avsett att vara kaxigt. Jag tycker ärligt talat att det varit jävlit läskigt när det händer. Och jag är mycket glad över att det är många år sedan sist.
 
Och mitt inlägg kanske, kanske var kryddat med lite humor... vad vet jag...

Självklart är det farligt med spänning och minsta lilla kan döda dig, om inte annat ge dig fel på hjärtat... Jag är mycket väl medveten om detta och jag arbetar varje dag med att förbättra min arbetsplats och få mina medarbetare och underentreprenörer att bli mer medvetna om vad det är dom sysslar med....
 
mycke_nu skrev:
Många elrelaterade olyckor och bränder orsakas inte av bristande istallation utan saker som händer senare. Exempelvis genomspikning av ledningar i väggar, gnagarangrepp eller ingress av vatten.

Här är tekniska skyddsystem till stor nytta. Jordfelsbrytare skyddar mot många typer av elolyckor, och kunde vi såsom i USA införa krav på ljusbågsdetektorer (Arc Fault Interupters) så vore mycket vunnit.

Tyvärr verkar det finnas en obegriplig konservatism från Elsäks sida när det gäller dessa enkla åtgärder. Sverige kom väldigt sent när det gällde införande av JFB, och ljusbågsdetektorer har jag aldrig hört diskuteras utanför detta forum.
Jo dessa tankar kommer upp med jämna mellanrum, likaså att det är de inkopplade apparaterna som köps som ger problem. Lars_stefan_axelsson har ju dessutom hittat viss statistik, om så bara för Sverige, som också pekar på att de stora skillnaderna som uppstått kommit vid olika synbara steg på vägen, i form av krav på hur konstruktionen skall se ut. Detta är likt badrum. Ett badrum blir som bäst när det byggs med bra principer och bra material. Ett badrum byggt av ett proffs på 30-talet är inte lika tätt som ett badrum byggt av ett sämre proffs enligt dagens krav på vad som skall ingå i konstruktionen.

Själv bor jag i ett hus från -58. Det första vi gjorde när vi flyttade in var att sätta in en jordfelsbrytare. Inte för att jag vet eller tror att de av företagsbehörig utskickade varit okunniga sedan -58, eller att eventuella mellankommande hempulare inte varit mycket bättre än dem, utan för att vi tror att ny teknik är viktigare för säkerheten än beskrivningen av den som satte i sladdarna i rören i väggarna.

Om det nu kunde visa sig att det finns någon som är villig att bidra med att göra tillgängligt statistik från andra länder, och att även deras förbättringar gått i steg liknande våra (det vill säga systematiska olyckskällor borta genom införda krav på hur prylarna skall vara konstruerade, eventuellt oberoende av företagsbehörigheten på dem som kommit med dem), och att gemene man där kraven på hur är införda inte drabbas av elolyckor från den fasta installationen utom möjligen just när de bygger om den på egen hand, då blir det intressant. De flesta prylar som säljs är ju numera samma mellan många länder.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Om det nu kunde visa sig att det finns någon som är villig att bidra med att göra tillgängligt statistik från andra länder, och att även deras förbättringar gått i steg liknande våra (det vill säga systematiska olyckskällor borta genom införda krav på hur prylarna skall vara konstruerade, eventuellt oberoende av företagsbehörigheten på dem som kommit med dem), och att gemene man där kraven på hur är införda inte drabbas av elolyckor från den fasta installationen utom möjligen just när de bygger om den på egen hand, då blir det intressant. De flesta prylar som säljs är ju numera samma mellan många länder.

--- Mats ---
Synnerligen detaljerad statistik från USA: http://www.usfa.dhs.gov/downloads/pdf/tfrs/v8i2.pdf
 
mycke_nu skrev:
Synnerligen detaljerad statistik från USA: [länk]
Tack, och det är rätt att för USa kan vi hitta statistik, massor med statistik, men också enorma skillnader, helt andra produkter, helt andra leverantörer, ända ner till annan spänning och frekvens, så behovet jag brukar trycka på är statistik från europeiska länder, det glömde jag skriva denna gången.

Det du har är ett av många underlag för varför de kämpar för att få infört ljusbågebrytare, något som säkert vore bra också för oss.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Det du har är ett av många underlag för varför de kämpar för att få infört ljusbågebrytare, något som säkert vore bra också för oss.
Och dom har lyckats, det är krav på ljusbågsbrytare sedan förra året.
 
Finns det överhuvudtaget ljusbågebrytare att tillgå för våra elsystem? Låter ju som en oerhört bra extra säkerhet, så om det finns så känns det ju som att det är något man vill installera snarast.
 
Intressant att såpass stor andel beror på slitage på eldragningen...

Kan det ha ngt att göra med att dom inte har vp-rör (flexislang) utan drar kablar direkt i väggen ?

/K
 
Vad är en ljusbågebrytare?

/Kent
 
IFÖ kan du i korhet sammanfatta hur den fungerar och vad den har för gränsvärden osv..? Den monteras i centralen läste jag mig till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.