Håller på renovera trappen och skall lägga laminatgolv på planstegen. På dessa plansteg finns idag linoleum, går det att limma direkt laminat mot linoleum? Eller löser limmet upp linoleumet? Alt 2 blir att riva bort linoleumet från stegen och skrapa bort limrester, hur mycket måste bort trärent eller?
 
He he he... skrev precis ett inlägg med samma fråga som du. Med tanke på vilket jobb det verkar vara att få bort den gamla mattan är jag benägen att chansa på att man kan limma laminatet ovanpå linoleummattan.
 
Hej
Ska sätta igång med att renovera en trapp som precis som era har gammal linoleum matta på stegen. Den har suttit dör sen 60 talet och nu har jag bara slipat rent den från kontaktlim då det satt nålfilt limmad på den.

Går det bra att limma trälaminat direkt på linoleumen eller måste den bort, primas eller annat förslag? Skulle gärna vilja använda ett sättlim men får ingen riktig klarhet i om det fäster?

Hur har ni gjort?
 
H
Min erfarenhet av att limma med kontaktlim på gammal linoleum vid en fuskreparation är att det inte blev starkt. Linoleum har en fet yta där limmet har svårt att fästa.
Varför inte riktig parkett på en gång i stället för den fula plasten så kan det hålla dig snyggt utan skador i 40 år. Min parkett i trappan lades in 1969 och är fortfarande snygg.
 
Jag rev ut ett kork-o-plastgolv som var limmat på linoleum med vanligt golvlim. Det satt rätt bra. Det är nog bra att tvätta bort all gammal golvpolish från linoleumet med t ex sprit så man får en matt yta att limma på.
 
Ja nålfiltsmattan som var limmad satt som självaste f..n. fick slipa ned det sista och har även tvättat alla steg med limtvätt och aceton. Får testa med sättlim
 
Jag tvättade av linoliummattan med målartvätt och limmade fast laminatet med sättlim. Det funkade sktibra och har snart suttit i ett år.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.