Hej!
Har hittat många intressanta inlägg om solvärme, men de flesta handlar om köpta varianter som ligger på tak!
Jag har funderingar på om man inte skulle kunna bygga ett eget system där man fokuserar ljuset till en punkt istället och värmer vatten därifrån?
Jag har en del idéer om hur det skulle kunna fungera, och det skulle inte kosta mycket att göra det heller, är det någon som har någon erfarenhet av detta?

Är medveten om att det kanske inte är så snyggt rent estetiskt, men om man bor lite avsides med mer mark så skulle man ju kunna bygga ett rätt stort system!
 
De stora pojkarna bygger ju så nere i öknarna, du får väl åka på lite studiebesök. Uppenbarligen fungerar det ju.
 
ja visst fungerar det! Jag vet inte hur det ser ut med förluster i form av reflekterad strålning på vanliga solpaneler, men om man fokuserar strålarna så blir det knappt några förluster alls, så effekt per yta borde ju bli större!
 
Nackdelen är att det måste till någorlunda klar sol för detta.Den diffusa strålningen blir det dålig effekt från.
 
ja det är klart... då fungerar ju en panel kanske bättre. Fast så länge man kommer undan lite billigare på el o värmeräkningen får man väl vara nöjd...

Ett vindkraftverk hade kompletterat det lite mer!
 
Du får ta och bygga dig en egen "solar tower"-anläggning

PS10_solar_power_tower.jpg

Googla på Solar tower så hittar du mycket info, dock lite svårt att genomföra privat kanske :rolleyes:
 
Kruxet med tornvarianten är att man måste ha rörliga speglar. Detta är väldigt kostsamt och också ganska avancerat.

Speglar av vanligt glas är inte helt lämpliga heller då 2xpassering av glas reducerar energin som kan tas upp.

Enklaste att bygga själv är nog att köpa en vanlig STOR villaparabol och klä med typ alufolie (kommer inte hålla länge jag vet men detta är ett exempel ;) ) sen är det ju bara att placera en svart "burk" där LNB't ska sitta.

Så behöver man bara hålla detta mot solen och allt är frid & fröjd ;)

Tycker mina vanliga plattisar fungera bra nog jag. KISS är en bra regel.
 
Så länge solfångaren är i fokus så är effekten väldigt bra.
Men bara några grader fel så sjunker effekten drastiskt.
Mao, så måste det vara ett nogrant styrsystem. Det betyder att det inte är lönsamt i små anläggningar. Dator och ställdorn ger ganska höga initsiala kostnader.

Platta solfångare är väldigt priseffektiva.

Mats
 
Iofs är varken datorer eller styrdon särskilt dyra OM man kan bygga dem själv. En enkel mikroprocessor fixar detta galant och kostar inte mer än 50 spänn. Men sen ska man få det att fungera också.

Platta SF däremot fungerar i alla väder och faktist även när det är molnigt så jag ser liksom inte någon anledning att satsa massor på relativt små ytor. För till syvende och sist är det ytan som spelar mest roll.

Vill man göra det hela superbilligt så hivar man ut vanlig svart takplåt igensvetsad i kanterna på frigolittäckning sen pumpar man vatten genom det hela. En 2"x3" runt kanterna som glas vilar på och man är klar.
 
ja en "solar tower" skulle man haft på baksidan =)
har sett det på discovery, imponerande bygge!
varianten med takplåt är ju intressant eftersom det är just takplåt, sticker ju inte ut direkt.
Det jag hade tänkt mig var inte en parabol utan en ränna med en konkav spegel, borde ju bara behövas flytta i ett led under dagen för att behålla relativit hög effekt!

EDIT: jag menar i stort sett så som absolicon har (länken ovan) och att man skulle lägga en skiva med tunn polerad alu som spegel.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.