Sitter här med fötterna på mitt kalla golv som är isolerat med mossa och sand och funderar på att till sommaren riva upp det och göra om bjälklaget och lägga i lite isolering.

Jag vill ha något som kan andas fukt och som inte sjunker ihop och som jag kan lägga själv, så lösull går bort, det skulle bli dyr reseräkning för att få hit nån som sprutar 50 kvadrat golv med lösull.

Linfiber är vore ju fint, kanske 200 mm, men priset är ju inte riktigt verklighetsbaserat tycker jag, ungefär 5 gånger mer än glasull, i mitt fall över 17000:- (2 lager 100 mm på 50 kvadrat).

Hampa har jag sett att det finns, men verkar krångligt att få tag på, närmaste jag har hittat är i tyskland.

Sågspån, torv mm kommer ju att sjunka ihop efter ett tag och då står jag där med kalla fötter igen, visserligen på ett nytt golv men...

Thermofloc golvfyllning har jag inte sett nån prisuppgift på, men cellulosaisolering verkar ju ligga i en prisklass jämförbar med glasull annars.
Det verkar vara det enda alternativet i en vettig prisklass om man vill göra jobbet själv.


Så vad göra? Köpa tjocka raggsockor och pälstofflor och spara alla slantar tills jag har råd med linfiber eller köra med cellulosa?
 
Har hört talas om en variant där man fyller med spån, och sen lägger på en lite sammanpressad linullsmatta överst. Principen ska vara att när spånet komprimeras sviktar linullsmattan ut, och fyller upp ev. hålrum.

Har dock ej provat själv, men tycker det låter ganska bra.
 
Ja, det blir ju billigare än att använda linfiber rätt igenom. har du nån koll på hur tjockt lager linfiber man lägger och hur mycket man komprimerar det?
 
Det finns pumpar att hyra till lösull.
Har du kollat vad det kosta att få ut någon som sprutar? jag har haft en här två gånger och det var ganska billigt.
Minns inte nu exakt men det kostade inte mycket mera än att köpa std isolering.

Detta har jag använt - kolla länken www.warmcel.se/
 
Det är nog inte så mycket dyrare att få hit nån som sprutar cellulosa, men det är det att jag vill inte ha hit nån hantverkare av något slag, har inte en enda bra erfarenhet av hantverkare så jag besparar mig gärna mera dåliga erfarenheter...

Hyra pump och spruta själv kanske vore en idé, men det låter ganska krångligt, plus att det är i en sådan mängd och tjocklek att det känns onödigt att blanda in sån utrustning. Det skulle gå mycket fortare att lägga ut nåt skivmaterial.

Det måste ju finnas nåt alternativ som inte kostar skjortan? Finns hampa att få tag på i Sverige?
 
Inte för att verka tjatig men det går fortare och blir bättre, tro mig.
Jag hade förmånen att mannen som kom ut med grejerna nöjde sig med fika medan vi gjorde jobbet själva och bara betalade för materialet och utkörningen - första gången ca 30m2 golv ca 20cm tjockt kostade om jag inte minns fel runt 2-2500 kr och gick på en timme.

Andra gången var det vinden som vi isolerade på mindre än en arbetsdag - huset har 150m2 byggyta men inte hel vind
har för mig att detta gick på ca 5000kr.

Förra huset sprutades vinden med gullfiber - ett riktigt äckligt mateial aldrig mera.

Skivmaterial som tex hampa och linfiber är svindyrt och i mina trakter så har ingen det på lager.

Fördelen med skivmaterial är ju att man kan göra det lite "undan för undan" men det är mera jobb och kostar inte mindre.
Spån är nog det biligaste men ett underskattat material.
Alltid viktigt med en riktig vindpapp i botten.
Jag har även sprutat regelväggar med cellulosa men jag är lite skeptisk till resultatet känns som att det borde sjunka undan.
Senaste bygget - min utbyggda grovhall isolerades faktiskt tyvärr med sten och glasull - ca4m2 golv vägg tak.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.