Hej,

Vi funderar på att "renovera" våra 2 gräsmattor. I dagsläget är de inte speciellt fina och de har inte sköts bra på flera år. Jag undrar om någon vet vad man ska tänka på eller hänvisa till bra information. Till saken hör också att våra två gräsmattor har helt olika förutsättningar - en ligger i stark sol och en ligger mer i skugga och är mer fuktig.

Om vi ska anlägga en "ny" gräsmatta - måste vi gräva bort den gamla eller kan man anlägga den ovanpå? - eller är det enkelt att "renovera" våran befintliga gräsmatta så att den blir som "ny"? Vidare undrar jag vad som är bäst/enklast - "gräs på rulle" eller frön?

Vore mycket tacksam för tips och hjälp,
Fredrik
 
Jag skulle absolut ha börjat med att försöka fixa till den befintliga gräsmattan. Lite omvårdnad och gödsel brukar kunna göra underverk.

Jag skulle ha börjat med att hyra en vertikalskärare och köra över gräsmattan med för att lufta gräsrötterna och få bort gammal grässvål som hindrar näringen från att nå ner till rötterna. Därefter ut med toppdress och stödså med lite nytt gräs. Sedan är det bara att börja gödsla så ska du se att gräsmattan blir som ny igen.
 
När man toppdressar måste man välta på toppdressen eller är det bara att kratta ut ?
 
Kratta bara ut.
 
Det funkar bättre att sopa, hur konstigt det än låter.
 
Det funkar säkert också. Vad jag menade var att man inte ska välta.
 
Okey.

Tack, tack!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.