Arbetar som snickare och när jag är hos kunder som har automatsäkringar så löser dessa till 99% när jag drar igång nån av mina sågar.
Oftast händer det när jag kör igång min bordsåg GTS10 på 1800W men även när jag startar kap/ger sågen på 1400W.
Detta är grymt irriterande.
Även i gamla hus med 6A proppar går ju säkringen när jag drar igång 1800W sågen men det går ju att lösa genom att tillfälligt byta bottendelen och stoppa i en 10A säkring under tiden man är där o arbetar. Men hur skall man lösa det när man är hos kunder med automatsäkringar ??
 
Redigerat:
Där sitter säker karaktäristik B säkringar. Din såg ger en startström på 60-70 Ampere vilket gör att de löser
Sitter där en karaktäristik C så kommer det säkert att fungera, de är trögare.

Inte mkt. du kan göra mer än att skaffa en såg med mjukstart, om det finns?
 
Rrrrr skrev:
Köp en liten mjukstart.
Som jag kopplar mellan uttag o såg ?? Vart köper jag en sån ?
Kan du beskriva eller länka hade det varit snällt...
 
en lång förlängningssladd kan lösa det hela också... typ 50-100 meter 3G1.0-sladd bör räcka beroende på matande nätets styrka
 
Hade önskat att det fanns en portabel mjukstart jag kan koppla in mellan uttag och såg. Ibland får jag ställa lärlingen i källaren vid centralen och där får han stå och peta upp säkringen hela dan.....he he
 
Skaffa verktyg som fungerar där du ska arbeta ;)
 
riktiga maskiner har mjukstart, har du en amatör variant av Boschen?
 
el_richard skrev:
riktiga maskiner har mjukstart, har du en amatör variant av Boschen?
Jag kan nog tycka att Bosch GTS 10 och Bosch GCM8s är riktiga maskiner.(Blåa Bosch)
Har även ett par stycken DW707 kap&gersåg men det händer samma sak med säkringarna när jag kör dem.
Jag jobbar som snickare och har bara proffsmaskiner.
Och nej alla maskiner har inte mjukstart även i proffssegmenten. Enda maskinen med mjukstart som jag har är Festo sänksåg.
 
Jag har aldrig lyckats köra en säkring med min blå GCM 10 S, men den hänger vanligen så gott som ensam på en C10 dvärg.

Kanske det finns en massa andra belastningar på samma säkring när du är ute och jobbar? 500 W halogenlampor eller något i den stilen?
 
En C10 klarar ju en startström på 100A. Där ligger nog ingen vanlig handjagare. Jag tror att problemet är att dom hans kunder har B-säkringar
 
Äldre typer av dvärgbrytare kan vara lite knepigare med större startströmmar och be kunden att byta ut dom mot modernare varianter är nog inget alternativ.
 
Rulla ut en 50m kabeltrumma så har du en hyfsad strömbegränsning också :), ärligt alltså, det kan funka! Men det blir kanske inte så praktiskt.
 
Tack för alla tips ! Det händer hos vanliga villaägare med nyare/utbytta centraler.
Jag kan lite el...o vet att I*U=P alltså har jag inte en massa andra belastningar på den säkringen jag har sågen, och testar naturligtvis lite olika uttag i huset.
Jag har ju en 3 faskabel med perilexuttag i ena änden och cee don i andra så jag kanske får börja stjäla kundernas spisuttag och koppla in min byggcentral den vägen.
Om det nu inte finns någon form av mjukstart man kan köpa o koppla in??
Eller skaffa en 25 meters vinda till att ha med i bilen....Skall testa ! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.