Hej!
Vi håller som bäst på med at renovera vår hall (huset är från början av 1900-talet). Tanken var att vi skulle riva bort plastmattan och lägga in ett nytt trägolv men efter att vi öppnade upp under trappen visade sig ett rejält plankgolv. Efter lite rivande i plastmattor, linoleummattor och masonit skivor verkar det som om plankgolvet finns i hela hallen (har bara öppnat längs en kanten än) så nu blir frågan vad vi ska göra med detta golv? Skura, slipa ... ser ut att vara tämligen stora springor (vet inte hur mycket det drar) etc.

I övrigt har vi tagir fram original pärlsponten på väggarna så det börjar att se riktigt trevligt ut. Under den tillbyggda portalen så satt den gamla dörposten kvar.
 
  • 20090331 019_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090331 020_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090324 001_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090324 011_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spara pizzavalvet bara :)
Det kan vara (svårt att se på bilderna) ett underlagsgolov och i så fall är det nog obehandlat. Man kan såpskura det så det blir en fin ytan. Är det såpskurat redan innan är det ju bara att köra på. Alternativ är att måla golvet.
Att ta upp brädorna och knacka ihop är antagligen svårt. De är säkert spikade i sponten och då brukar man göra ganska mycket åverkan på varje planka - men det kan gå!
 
Skillnaden på underlagsgolv och ett "fint" trägolv?

Underlagsgolvet i köket var det samma bredd på brädorna samt att de var mycket smalare. Brukar underlagsgolven vara spontade? I golvet i hallen är det tämligen breda brädor och de varierar i bredd.
 
Underlagsgolv var vanligt i början på 1900 just eftersom man då ofta la in linoleum. Skillnaden mot ett "fint" trägolv är att det oftan är av sämre kvalité och lättare blir stickigt.
 
Oftast ser man skillnaden i kvalitet på virket. Ett fint golv har man ofta valt ut relativt knastfritt. Ett underlagsgolv kan vara av sämre kvalitet både till utseende och ren virkeskvalitet.
Om de varierar i bredd kan det ju mycket väl vara ett kilsågat golv och då är det med all sannolikhet ett "riktigt" plankgolv.
Och, ja, de är ofta spontade. Underlagsgolven oftast med en fast spont medans kilsågade plank gärna har en lös fjäder.
 
frolsson skrev:
Spara pizzavalvet bara :)
Självklart skall Pizzavalven sparas. Dom börjar komma på modet här i Roslagen... hehe...

Finns det något bättre än att sitta i vardagsrummet, titta på valvet och sippa sin lördags-Hot shot.
 
Hmm jag tror att jag ska skapa möjlighet för nästa generation att återskapa pizzavalvet, med andra ord så tar jag bort valvet och behåller den gamla dörrposten då finns ju alla möjligheter kvar...

Angående skurgolv, hur tåligt är det? Om man ställer skor med snöslask på golvet blir det fläckar utan detta? Hur fort blir det fläckar? Hur är det med ev vatten som blir i springor?
 
Sorry, andan föll på. Nej, mina golv hemma har glipor som är väl så stora som dom du visar. Från vissa glipor drar det. (En sak jag inte borde sagt till min 3-åring är att det låg en gubbe under golvet som andades... Han kunde ju känna den kalla andedräkten själv, kunde dock inte sova på kvällen)

Kodordet för att hålla golven frächa är mattor. Nu har jag iofs betsat golv i hallen men de klarar sig bra. skurgolven är hårda och ger generellt god "avstötning", men vatten bör tas bort... Men jämfört med ett lackat golv som blir repigt så är ju valet givet, tycker jag...
 
I vårt kök och vår hall (också ett hus från början av 1900-talet) var det helt klart underlagsgolv. Plankorna var olika breda (nte kilsågat utan mer efter principen man tager vad man haver) och på vissa ställen var det rejäla glipor. Det var ganska tydligt att det inte var lagt där för att vara snyggt. Vi valde faktiskt bort det golvet och har lagt dit ett nytt. Det hade aldrig blivit snyggt.

Och de var spontade.

Den där mintgröna fanns i vårt kök också! Nästan exakt samma färg. Undrade när de målade den? 50-talet? Eller senare?
 
Redigerat:
AstaS skrev:
Den där mintgröna fanns i vårt kök också! Nästan exakt samma färg. Undrade när de målade den? 50-talet? Eller senare?
Vårt hus har en utbyggnad från någongång runt sekelskiftet 1900, en av dom första färglagren där har den mintgröna nyansen, finns lager med tidningar efter senare omtapetseringar som är från 20-talet utanpå det lagret
 
pd_jansson skrev:
Angående skurgolv, hur tåligt är det? Om man ställer skor med snöslask på golvet blir det fläckar utan detta? Hur fort blir det fläckar? Hur är det med ev vatten som blir i springor?
tycker inte våra skurgolv blir "fläckiga" av snöslask o så, möjligvis av leriga skor o hundtassar, men det biter liksom inte fast utan lämnar mer en jämn utbredd nersmutsning :) när det torkat. inga problem att få bort när man torkar eller såpskurar golven sen

i springorna har du ju en spont som stoppar en del av vattnet, det som blir av snöslask o så tror jag är av mindre betydelse, det drar nog rätt snabbt ur sig iaf om man har en lagom "dragig" trossbotten. Vattnet som blir när man skurar kan nog fukta ner en del, speciellt där sponten har glipor eller är förstörd, men o andra sidan ska man väl vara noga med att vädra ur efter att man skurat.
 
Hos oss är den mintgröna definitivt senare. Under den finns ett antal lager tapeter och sedan en skiva av något slag. Den har kanske varit modern i olika omgångar
 
Hej!
Var hem igår kväll och tittade lite närmare på golvet och det är inte spontat. I springorna som är upp till 5mm så ser man rakt ner i spånet under med andra ord får detta golv betraktas som ett underlagsgolv, dessutom drar det ganska frisk. Vi kommer alltså att fortskrida enligt ursprungsplanen med att lägga ett Baseco trägolv (180mm x 25mm) ovanpå detta men...

ska vi ta bort alla lager med linoleummattor och masonitskivor (plastmattan överst kommer vi ta bort i alla fall) eller ska dessa var kvar? Två anledningar ser jag till att man skulle behålla dessa och det är att dels minskas draget och dels att man ev kan se det som bevarande av gamla ytskikt? Nackdelar? Blir det för tätt? Vi skulle tjäna ca 1-2cm på höjden i rummet om vi tar bort dem.

Om vi tar bort mattorna räcker det med den vanliga pappen under trägolvet eller ska man lägga något ytterliggare för att isolera och utjämna ev ojämnheter? Vad?

Hos oss ser det också ut som denna kulör är original kulören och vi kommer att behålla den då vi tycker att det är en härlig färg.
 
Redigerat:
Men om du bara lägger ett nytt golv på det gamla så blir nivån högre där.
Detta brukar jag tycka är irriterande så jag har i liknande fall tagit bort golvet helt och fyllt på med ny celulosa isolering.
Lagt ner ny el och vvs ,det brukar vara bra att planera elen för framtiden genom att lägga ner nya rör till angränsande rum.

Vi har ett såpat grangolv i hallen med två barn i huset och geggig grusgång men detta funkar bra man får ju givetvis ha ett par mattor men vårat golv har legat i två vintrar nu och det såpas vår och höst.
Vi köpte Siljans andrasorterade obehandlade grangolv men man får då lägga i några extra reglar i golvet eftersom att gamla hus ofta har ca 90cm mellan golvbjälkarna.
 
Vi tog också bort vårt gamla golv och fyllde på med ny isolering under. Det sågspån som låg där hade sjunkit ihop rejält och utgjorde inte längre någon vidare isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.