Undrar om någon vet på vilket lån man får amortera och vid vilka belångingsnivåer man måste amortera.
Jag har hört att om man börjar amortera att man måste amortera på de som ligger på toppen, de som är
tagna sist.

Exempel:
Villa värderad till 3 000 000Kr
Det finns fyra lån
Lån A: 1 000 000Kr 5%
Lån B: 1 100 000Kr 4%
Lån C: 450 000Kr 3%
Lån D: 150 000Kr 2%

Lånen A, B och C ger en belåningsgrad om 85%
Samtliga lån ger en belåninggrad om 90%

Måste man amortera på D lånet?
 
Det är upp till din bank att sätta villkoren. I det marknadsläge som gäller nu så verkar bankerna vara tuffare på att kräva amortering av lånen.

Oftast så är det bättre för dig som husägare att amortera topplånet ifall något skall amorteras.

Av de olika räntesatser du visar så antar jag att några av lånen är med bunden ränta ett antal år. Då bestäms amorteringen när man tecknar lånet. Och det går oftast inte att amortera varken mer eller mindre än vad som överenskommits. Att amortera mer skulle ge en "straffavgift" i form av ränteskillnadsersättning.
 
Är några av lånen bundna? Är de det vill banken ha ränteskillnadsersättning för varje amortering.

Amorterings nivån väljer man oftast att på ett antal år ska det lånet vara löst. T.ex 20, 30,40,50 och 60.
 
Tiger79 skrev:
Är några av lånen bundna? Är de det vill banken ha ränteskillnadsersättning för varje amortering.
Detta gäller inte generallt, vi kan "flytta" amorteringarna mellan lånen utan problem. Men det är klart man kan dra det till en gräns - man kan nog inte amortera så mycket per månad att det blir att betrakta som förhandsinlösen och tvingas betala räntskillnadsersättning.

/Abbe
 
Ett av lånen är bundna i ytterliggare två år.
De andra är helt rörliga alt 3-månaders.
(Exemplet är inte en bild av hur det ser ut i verklighet utan bara ett exempel)

Jag skulle vilja att det var som abbe_ skriver men så har tydligen inte jag.
I alla fall inte på den delen som är över den 85%-iga belåningen.

Finns det någon generell bestämmelser för hur man kan sköta sitt amorterings-
förfarande i förhållande till olika belåningsnivåer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.