Hej

Vet att kök kanske inte är helt rätt område för denna fråga .... (hittade dock inget bättre).

Vi ska köpa tvättmaskin och torktumlare. Vi har bara hört gott om Miele och detta är därför ett av våra alternativ (kostnad ca 20 000:). Frågan är om man kan komma billigare undan och ändå få en tillräckligt bra kombination. Vi blev rekomnenderade Asko hos handlaren - bra och prisvärt (13 500:) och visst kan man spara 6-7 000:- så finns det ju andra hål att stoppa dessa i. Vad jag försöker säga är att vi kan tänka oss att lägga en bra slant på detta bara det blir bra (problemfritt) i framtiden ....!

Vi är en familj på fyra pers (38-37-7-4) varav de tre yngsta är grabbar - tvättar nog ca 5-6 maskiner i veckan ...

Annat att tänka på? Plastbehållare (runt trumman) t.ex hur bra är det om ett antal år?

//Mikael
 
Hej. Både Miele och Cylinda/Asko har rostfri innertrumma så det är ett stort plus. Miele är kända för sin kvalité och därav prislappen, skontrumman är fin i Miele och den går som en klocka. Jag själv valde Cylinda och är riktigt nöjd med maskinerna, jag jobbar som servicetekniker och jag kan inte motivera den prisskillnaden mellan Miele och Cylinda. Cylinda har ingen gummibälj och det tycker jag är ett stort plus samt att konstruktionen är lite annorlunda. Står enligt mig lika stabilt men Mielen väger dubbelt så mycket. Reservdelar till Cylinda är betydligt billigare.
Om du ska välja Asko eller Cylinda är upp till dig, samma maskiner men garanti och service fungerar hos Cylinda..

Lycka till!!
 
Hej Mikael. Som inlägget ovan nämnder så är ASKO, dvs. tillverkaren till Cylinda (Cylinda tillverka nämligen inte tvätt/tork/disk själva, utan är endast en grossist) ett mycket bra val.
Det jag tycker du ska tänka på dock är att köpa den Tvättmaskinen som har en Induktionsmotor.

Du nämnder själv att ni är fler barn i ert hushåll, och då brukar man tvättar flera gånger efter varandra. Med det paketpriset du nämner, 13.500 så låter det som att du fått pris på W6342W samt T722CW, som jag själv såg på TV-reklam nyligen. Dock tycker jag personligen att du bör gå upp ca. 1000-1500:- på tvätten till en W6362W, eftersom den alltså har en induktionsmotor, (dessutom 1600v istället för 1400v).

Med en induktionsmotor så är det inga problem att köra tvätt efter tvätt efter varandra. Däremot en Kolborstmotor, så är det egentligen meningen att kolet ska svalan (ca. 1-2h), innan man kör den igen, annars så sliter man ut det mycket snabbare. De flesta maskiner idag har kolborstmotor, men det finns alltså alternativ, vilket man ska tänka på om man behöver använda den flera gånger om dagen.

Ang. garantin och Service på ASKO, så kollade jag på deras hemsida, och de har något som heter Trygghetsavtal, vilket innebär att när du registrerat produkten på Internet på deras sida, så får du 3års garanti på både servicejobb och delar. Både på tvätten och torken. Låter ju inte fel! Reservdelar bör ju inte vara dyrare av ASKO, eftersom de nog säljer dom i sin tur till Cylinda.

Lycka till, och hör gärna av dig med vad du köpte...
(Är själv på jakt efter både tvätt o tork o disk. (Disk blir nog ASKO XXL..17 kuvert..mums!)
 
Vi har provat det mesta och inget slår Miele på tvätt, tumlare och disk. Det har aldrig krånglat överhuvudtaget. Cylinda, Electrolux, mfl är rena leksakerna i jämförelse.

Enda nackdelen med Miele är att de väger bly - det är rejäla doningar.
 
Consensus skrev:
Vi har provat det mesta och inget slår Miele på tvätt, tumlare och disk. Det har aldrig krånglat överhuvudtaget. Cylinda, Electrolux, mfl är rena leksakerna i jämförelse.

Enda nackdelen med Miele är att de väger bly - det är rejäla doningar.
I kategorin "leksaker" så tycker jag du kan ta bort Cylinda och med det mesta så får man vad man betalar för.
 
Nja, det blir aldrig mer Cylinda i det här hushållet i alla fall. Dyrt och trasigt, så kan man sammanfatta både tvättmaskin och diskmaskin.

Värst var dock en Elektrohelios diskmaskin som aldrig diskade rent.
 
Vi ska skaffa torktumlare och jag har funderat på en med värmepumpsteknik.Drar enligt reklamen 50% mindre ström än en vanlig. Nån här som har en och kan tipsa eller avråda?
 
För mej duger kvaliten på Cylinda produkterna got,t vi är inne på vår andra diskmaskin på 33 år nu, den första maskinen var 20 år när vi köpte den vi har nu det har varit få lagningar under åren som man kan fixa själv, har även tvätt och torktumlare från Cylinda samma goda kvalite där, dessa 3 st maskiner kommer från samma fabrik som har som målsättning att göra kvalite till bra pris.Den är ju svensktillverkad så köp den och rädda jobben i Sverige Vi har 4 st barn så det har varit mycket disk och tvätt under åren så vi har verkligen testat Cylindakvaliten
 
Cylinda/ASKO helt klart.

Ang. torktumlare med värmeväxlare så visst, det är snål torkning men det är ju några tusen man får gå upp. Efter 1500-2000 tvättar har du tjänat in det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.