Vi har en friggebod som står mitt på tomten. Nu vill vi flytta denna så den står på gränsen till grannens tomt. Behövs det då bygglov?

Har ngn även koll på hur mycket plats en kran behöver för att kunna lyfta detta lilla 14kvm åbäke?
 
Nä, inte om du ställer den 4,5 m från tomtgränsen. Du kan ställa den närmare, men då måste du ha grannens medgivande. Ett skriftligt sådant är bättre än ett muntligt.
Kan ni inte flytta den med hjälp av rör och plankor?
 
  • Gilla
Clilja
  • Laddar…
Aha,,, så jag behöver inte ha bygglov om jag har ett skriftligt godkännande från grannen??? Tänkte ställa den precis på tomtgränsen...

Plank,,, nja... tror ärligt talat inte att det håller. Är det inte lika svårt som det verkar?:surprised:
 
Har varit med om att flytta frigebod med platta med hjälp av en hjulllastare så det beror lite på hur mycket jobb det blir/är.
 
Kan ju berätta om hur jag fick hem vår friggebod.

Jag fick denna bod som "stod på rot". Jag pallade upp den med en domkraft i etapper tills jag kunde backa in ett biltransportsläp (sånt som du hyr på macken) och släppa ner boden på. Sedan var det bara att rulla hem.
 
Ok det låter som att vi borde göra ett försök...

Vad är det värsta som kan hända? Att den går mitt itu?
 
Det beror på, hur den är konstruerad. Ev. konstigheter märker ni när ni börjar lyfta den.
 
Vi flyttade vår friggebod för två veckor sedan med hjälp av hjullastare, domkraft, pallyftare och en massa svordomar... Dock flyttade vi den enbart tillfälligt för att kunna bygga vårt garage men vi behöver lagerplatsen så vi kunde inte riva den nu. Hade vi gjort flytten och fortfarande tänkt ha kvar den lång tid framöver så hade vi valt att lyfta den. Det var inte så lätt att palla upp den bra när vi puttade bort den vilket nu har medfört att konstruktionen är sned och dörren går ej att stänga...
 
Jag skulle inte placera nån friggebod närmare gränsen än 4.5 meter.

Om jag ändå var tvungen skulle jag se till att få granngodkännandet skriftligt av alla ägare till fastigheten.

/ATW
 
Mikael_L
Glöm inte att ta ut fönsterbågar innan ni flyttar boden, så glasen inte spricker.
 
  • Gilla
Oskar_n
  • Laddar…
Jisses så bra detta forumet är.

Blir det mindre skador om man lyfter den....?
 
Om det är en "vanlig" knuttimrad plank-historia skulle jag sträva upp alla väggarna med snedsträvor. Sedan blir den ganska vridstyv och tål den en hel del.
 
  • Gilla
linda wallander
  • Laddar…
Jag funderar också på att flytta en 15 m2 "knuttimrad"( 38mm ).
Marken är stenig så jag tänkte bygga en bana av granstammar. Rullarna blir också granstammar. Ett par 45x240 under långsidorna för att få en jämn undersida på huset.
Som LinusoMarkus föreslår en diagonalbräda på varje vägg.
Som dragare har jag en winch på 900kp dragkraft.
Vad väger en sådan bod?
Kommer detta a tt funka?
Vilka är riskerna?:eek:
"En som aldrig frågat förr"
 
Att flytta en bod mha winch känns lite riskabelt med tanke på konsekvenserna om vajern går av. Jag hade räknat på spänningen i kabeln först med en säkerhetsfaktor på 2-3 åtminstone. µ hade jag satt till samma som för plan mark för att vara på den säkra sidan, dvs den lägre friktionen man får mha rullarna hade jag behållt som säkerhetsfaktor då man inte vet om det blir rullning eller glidning mellan stock/mark och stock/friggebod.

Stalltipset är nog ändå att använda domkraftar och någon form av lyftare, t ex frontlastare eller gaffeltruck. Ett par 2"x4" ställda på högkant borde fixa biffen som bärreglar tycker jag
 
Tack Hälsö-Daniel
Men vad kom du fram till? Jag vet inte vad en normalfrigga med trägolv kan väga.
Jag har ingen lastare så det blir nog rullar i alla fall men tack för varningen. En broms/stoppanordning bör man väl ha samt hålla sig ur vägen för vajern.
Jag funderar också på om man kan lyfta i två hörn med domkraft utan att boden förvandlas till lösvirke. (förutsatt snedsträvor på alla väggar)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.