vilken hade ni valt och varför?

kolla gärna in husens planlösning på smalandsvillan.se

gillar det stora köket med köksö i visingsö, men å andra sidan ligger sovrummen lite mer avskilt i ljungby.

ingången på huset kommer ligga i söderläge, vi hade tänkt bygga trädäck på baksidan men vet inte hur det blir med solen?! iofs kommer den ju i väster på kvällen.
 
Jag hade nog valt Ljungby, eftersom det huset har fler möjligheter
även utan inredd övervåning. Bra med klädkammare och allrum
tycker jag.

Det här beror ju jättemycket på vad för slags liv man lever, om man
har barn, hur tomten ser ut och så vidare.
 
Hej!
Vi skall själva bygga villa Ljungby!
Bland annat för att vardagsrummet som hänger ihop med köket skapar ett stort luftigt utrymme, där rymms matsalsbord och soffgrupp med braskaminen i mitten (mysigt). Sedan är det bra då vi har barn, att sovrummen ligger avsides.

Klädkammaren är bra i Ljungby, badrummet är större och kommer när övervåningen är inredd att byggas ihop med allrummet. Det blir då bastu och badkar där. Allrummet kommer att användas med tillfällig vägg som ett tredje sovrum åt vårt yngsta barn (under byggnation av övervåningen).
Mvh Torbjörn
 
Westsidestar:
Du har säkert redan bestämt dig eftersom det var ca 1,5mån sen du startade denna tråden men jag kan skriva lite här i alla fall. Min fru och jag bor sedan ca 4mån tillbaka i en villa Ljungby & har inget ont att säga om det huset (jag vet dock ingenting villa Visingsö). Var i helgen och köpte en tillfällig vägg som vi skall skilja av allrummet med då vi snart ska ha en liten. Vårt andra sovrum har jag som arbetsrum då jag jobbar hemifrån. Planlösningen i Ljungby är kanon, kök, vardagsrum & matplats flyter ihop fint då vi har en stor köksö som vi köpt på IKEA i köket. Där intar vi frukost & har sittningar vid mindre kalas då kocken måste stå i köket.
// Fredde
 
Vår Ljungby blir klar v.20-21. Vår hus har 38 grader taklutning och är mycket "komprimerad"; 3 sovrum på bottenvåning, extra WC i stället för klädkammare. Övervåning; gästrum/arbetsrum + stor klädkammare, kanske badrum i framtiden. Vi har 2 barn så alla kan bo på 1 plan.
 
Hej!

Vi funderar också på en Villa Ljungby. Vad har allt som allt kostat för er? Har ni tagit totalentreprenad?
 
Vi betalade 1.550'kr för huset, grund köptes separat (65'kr +m) och markarbetet gjorde vi själva.
 
Vår kostar 1.500´kr för hus, 240´kr för ny "tätt" grund från cellplastdirekt inkl. markarbete, 400`kr for tomt, 260´kr markentreprenad (anslutningar, sprängarbete, fyllning, jordytor). Garage kommer vi att byga själva.
 
Jag har rensat inlägg i den här tråden som var off topic.

Försök att hålla en röd tråd och svara på det som frågeställaren önskar svar på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.