Hejsan,

Vi har under en längre period väntat på att hus skall säljas i ett visst område som vi är mycket intresserade av och börjar nu tröttna på det eviga väntandet. Det bor relativt många 1910-talister som när som helst kommer att överge sina boenden i det området, vilken dag som helst. Området är väldigt attraktivt och de få hus som har sålts under en 10-årsperiod har gått åt som smör.

Tycker ni det är rimligt att dela ut lappar till utvalda fastighetsägare och hoppas att någon hör av sig (för att ta gräddfilen runt budgivningsprocess/mäklare osv), eller låter det lite för desperat kanske?
 
I fastighetshandel verkar allt vara tillåtet.

Har du något att erbjuda 1910-talisterna? En lägenhet nära god service etc?
 
Jag tror att det mycket väl kan funka.
 
Man har ju hört om vissa som lyckats bra med en sån strategi så varför inte? Personligen ser jag inget fel eller oetiskt i det.
Det bästa är kanske att vandra runt i området ofta och försöka få kontakt personligen. Är nog lättare att "sälja" in sig på så vis.
 
Jag vet att för några år sedna var det en familj som tog direktkontakt med min gamla mamma, för att höra om inte hon ville sälja till dem. Hon blev väldigt glad över att de tyckte om huset. Men hon har inställningen att bo kvar så länge det överhuvudtaget är möjligt.

Och i dagsläget känns varje dag som "touch and go" för hennes kvarboende, vet i princip inte att hon bor hemma längre.
 
Vi gjorde så och det blev ett riktigt lyckokast. Visserligen fick vi bara ett svar, men det var precis det perfekta huset för oss så det räckte. Fördelen för köparna, som de själva sa, var att de slapp fixa inför en visning och de slapp ha en massa folk som kritiserade huset. En fördel för bägge var att vi fick se huset i lugn och ro och visste rätt bra vad vi köpte, och det kan ju vara en fördel även för säljarna eftersom de då kan slippa en massa tjafs i efterhand.
 
Senast i eftermiddags var en privatperson som ringde mig och ville köpa vår tomt. Han hade luskat ut via Lantmäteriet vem som ägde den, och frågade helt sonika om den var till salu.
Ett par husföretag har hört av sig också, så visst kan man göra så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.