Swetrot skrev:
100-150 mantimmar om man gör det själv. Snickare med väldigt effektiva verktyg och god vana gör det på 60-80 mantimmar. Allt skall sedan sorteras i kontainrar, och väldigt mycket av tiden är att bära ut saker ur huset. Det är mer än man tror. Gör du det själv handlar det kanske om 10-15.000kr för hyra av kontainrar, transport och deponiavgifter.

Skall en hel del återanvändas så tar det mer tid. T.ex. dörrfoder, innerdörrar, garderober, eluttag, fönster etc. Då måste ju allt sådant skruvas ned försiktigt och ställas undan så man inte får skador på det under rivningen och återuppbyggnaden. Beroende på hur mycket det är så tar det 20-100 timmar till, för en hantverkare.
Låt säga 80 timmar då. Det rör sig alltså om cirka 40-60 000 kronor. Låter ganska lite i sammanhanget.... Tackar för svaret...
 
Mikael_L skrev:
En platta på mark på 55kvm kostar 55' - 110 ' att göra beroende på hur mycket du gör själv.
Resning av schyssta ytterväggar (trä, träpanel, 7x8 meter hus, och två våningar =5 meter) kostar 60' - 150' beroende på utförande och hur mycket man gör själv.
Tak ca 40' - 100' beroende på utförande och hur mycket man gör själv.

Nya fräscha saker och hyfsat isolerat. = maximala restvärdet på din gamla stomme, efter nedrivningsarbetet.
Som jag ser det ...
110 000 för att resa ett hus om man anlitar hantverkare? Vilken firma anlitar man då? Om vi nu skall jämföra päron och päron som någon skrev så snackar vi alltså om att få upp en grund och väggar där allt är okej. Dessutom tillkommer rivning av huset och markarbete innan det går att gjuta.. Vi kan ju inte utgå från att jag skall lägga ner mer timmar på ett nybygge än på ett befintligt hus om nu jämförelsen skall vara aktuell... Dvs samma antal timmar.. Det gamla rivs innerdelen ut och sedan anlitas hantverkare...

Om en del anser att jag skyggar för nybygge måste jag ändå tillstå att säga att en del verkar trolla bort en del moment i ett nybygge också... Det kommer vara åtskilliga hundra tusen innan man har en grund och stomme att utgå från... Visserligen nya grejer...
 
Tokv41 skrev:
Tråden handlar heller inte om att lura marknaden som någon ovan skrev. Jag har i ärlighetens namn svårt att förstå vart alla tolkningar kommer ifrån? Vem har pratat om att lura någon?
Ingen har sagt att du ska lura någon, det var ett uttryck. Därav " --- ".

Jag skrev:
"Om vi utgår ifrån att huset är fullt renoveringsbart så är det fler än du som ser detta, garanterat, om det är ett attraktivt område. Således blir priset därefter. Det är svårt att "lura" marknaden på ett sånt här objekt vill jag påstå."

Med lura menar jag naturligtvis att man ser ett värde i något som ingen annan ser.
 
imported_Anders_S skrev:
Ingen har sagt att du ska lura någon, det var ett uttryck. Därav " --- ".

Jag skrev:
"Om vi utgår ifrån att huset är fullt renoveringsbart så är det fler än du som ser detta, garanterat, om det är ett attraktivt område. Således blir priset därefter. Det är svårt att "lura" marknaden på ett sånt här objekt vill jag påstå."

Med lura menar jag naturligtvis att man ser ett värde i något som ingen annan ser.
Andra har lagt bud för att renovera och jag har aldrig vart ute efter att köpa något som ingen annan ser ett värde i... En renoveringsfirma har tom. lagt bud trots att mäklaren anser det vara ett rivningsobjekt......
 
Tokv41 skrev:
Jadu, fortfarande inte tittat på huset på nära håll... Det är tegelfasad och källare, oklart vilken typ av grund men huset är byggt 1938.

Senaste budet just nu ligger på 1,85 milj...
Byggt 38 säger du.
Då är det säkert gjuten källare.
Har du tur så är stommen i tegel, även innerväggar, samt bjälklag gjutet.
Har du otur så är stommen och bjälklag i trä.

Kolla upp det närme, för om inget är i trä så tror jag du klara dig bra på 1000Kkr. Lej ut el, vvs samt tak och fönster. Resten fixar du själv.
Men det kommer ta lååååång tid, det måste du ha i åtanke.
 
ParkaKungen skrev:
Byggt 38 säger du.
Då är det säkert gjuten källare.
Har du tur så är stommen i tegel, även innerväggar, samt bjälklag gjutet.
Har du otur så är stommen och bjälklag i trä.

Kolla upp det närme, för om inget är i trä så tror jag du klara dig bra på 1000Kkr. Lej ut el, vvs samt tak och fönster. Resten fixar du själv.
Men det kommer ta lååååång tid, det måste du ha i åtanke.

Varför skulle det ta så låååång tid? Jag har tidigare på under två veckor spacklat, slipat och tapetserat hus på mer än 130 kvm.. Köket tillkommer och badrummet fixar min vän som sagt.. Så lååång tid borde det inte ta om jag lejer bort allt arbete fram till gipsskivorna är på plats... Rivning exkluderat...
 
Vi är mitt uppe i en "renovering" av vårt brunna hus.. se tråden om Viksbergs Gård under övrigt.

Jag har med andra ord liiiite erfvarenhet av vad det drar iväg till i renovering när man endast använder stommen.

Det är svindyrt. Är väl egentligen enda jag kan säga. Mitt är kostnadsberäknat till närmare 3 miljoner. Visserligen gör jag inte ett smack själv utan försäkringsbolaget står för merparten. Det jag ska stå för lejer jag in hantverkare för.

Med ROT finns det ingen anledning att pyssla med detta själv. De gör bygget snabbare och jag kan göra annat under tiden.

Du ska veta att det slinger iväg skapligt om du inte ska snåla och det ska du väl inte? Varenda liten rörkrök, elkabel och annat som du kompletterar med kostar snabbt en dags inkomst.

Rivningen däremot är billigt. Kostar en rejäl lunch och en middag på krogen på kvällen för 20 man.

Så är det vilket jag vet av egen erfarenhet....Tack alla från Byggahus som kom och rev!
 
Rivningar är egentligen inte heller billiga. De kostar bara lite mindre belopp.

Ett hus under rivning är en potentiellt mycket farlig arbetsplats, som kräver större kunnighet än de flesta av oss amatörer inser innan vi kastar oss in i dem. Mitt råd är att antingen hyra in folk som KAN det, eller trots allt göra jobbet själv, men isåfall jobba LÅNGSAMT och med stor eftertanke.
 
Precis som Billy_Bäver skriver så är det lite smått farligt om man river själv.

Vi tog det såååå lugnt och fint när vi rev. Hm....jag ljuger nog lite tror jag.
 
Ska du göra massa utbyggnader?
Om du inte vill ändra utseendet drastiskt på huset och grund och stomme är schyssta finns det väl ingen anledning att riva?
Klart det blir lite anpassning men det får väl dina inhyrda hantverkare bekymra sig om. Har aldrig varit med om anpassning när jag spacklar och målar i alla fall.
Det enda som talar mot en storrenovering är om du har familj.
Nu har jag gjort i stort sett allt själv och vi har nog bara stommen och grunden kvar av det ursprungliga huset. Jag har bott där med sambo och två små döttrar under tiden (varav den ena kom till världen mitt irenoveringen) och det gör inte underverk för familjelyckan direkt. Men ska ni inte bo där under tiden hantverkarna håller på så är det nog lugnt.
Var värre för oss när vi byggde köket mitt i vintern och bodde där samtidigt.
Vi gjorde ryggåstak samtidigt så det var lite kallt också! :)
 
  • Renovering 115.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering 136.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • renovering klar 012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fein skrev:
Ska du göra massa utbyggnader?
Om du inte vill ändra utseendet drastiskt på huset och grund och stomme är schyssta finns det väl ingen anledning att riva?
Klart det blir lite anpassning men det får väl dina inhyrda hantverkare bekymra sig om. Har aldrig varit med om anpassning när jag spacklar och målar i alla fall.
Det enda som talar mot en storrenovering är om du har familj.
Nu har jag gjort i stort sett allt själv och vi har nog bara stommen och grunden kvar av det ursprungliga huset. Jag har bott där med sambo och två små döttrar under tiden (varav den ena kom till världen mitt irenoveringen) och det gör inte underverk för familjelyckan direkt. Men ska ni inte bo där under tiden hantverkarna håller på så är det nog lugnt.
Var värre för oss när vi byggde köket mitt i vintern och bodde där samtidigt.
Vi gjorde ryggåstak samtidigt så det var lite kallt också! :)
Snyggt!!! Kan tänka mig att det är tufft för familjelyckan ;)

Nu blev kåken såld för dryga 2,5 miljoner till ett renoveringsföretag som nu håller på att renovera huset.. Så således var stomme troligen helt okej som så många av Er hade så svårt att acceptera... Åtminstone så pass bra stomme att det inte behövde rivas...
 
Tokv41 skrev:
Kostnad för att dra om all el ifall det behövs?
En elektriker som drog om rubbet i min kåk 135m2 1½ plans.
30 manstimmar
Elcentral (ingen skit) och material ca 3km kabel
18 lax

Han sa skulle det gjorts via företaget kunde jag räkna med de dubbla minst.

Det har lite med hur mycket man förberett.
 
Utan att räkna ngt på det så kan jag av tidgare erfarenheter när man räknat på liknade objekt säga att vi av ca 20-30 fall aldrig fått ngn ekonomi i att renovera ett mindre hus eftersom det nästan alltid drar med sig en massa dolda kostnadetr som dränering, stamabyten osv.
Att gräva runt ett hus istället för att dränera en shaktbotten är oftast 5ggr dyrare och att bila upp gamla golvbrunnar mm tar längre tid än att gjuta en hel platta. Sedan är troligtvis inte isolering mm tillfredställande.
Samma sak med att gipsa en sned vägg oc rikta den tar oftast längre tid än att regla och gipsa ett helt rum från början.

Mitt råd.. RIV
 
Tossegubbe skrev:
Samma sak med att gipsa en sned vägg oc rikta den tar oftast längre tid än att regla och gipsa ett helt rum från början.
Det där är en bra poäng, jag håller själv på och renoverar ett gammalt hus sen fem år och det är inte klokt så många komplikationer man stöter på. Så sällan som nånting bara är "rakt på" att göra.
Det enda som är värre än ett gammalt hus i det avseendet är ett RENOVERAT gammalt hus...då finns det ingen ände på hur många konstigheter man kan stöta på om det inte är gjort av proffs.
Nej, gamla hus har man för att man gillar dem, inte för att det är ekonomiskt. Tur att jag råkar vara en sån som gillar gamla hus, annars hade jag nog känt mig rätt blåst vid det här laget!
 
Små hus är små bekymmer ....
Lätta att bygga. Lätta att riva. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.