Hejsan,
Tänkte bara fråga hur kallt man uppfattar ett klinkergolv lagt på en isolerad platta vs med golvvärme (isolerad platta) vs direkt lagt på betonggolv utan isolering (det är frågan om en källare alltså)..

Vi håller på väger för och nackdelar.. och ytmaterial.. till vår kommande källarerenovering.

Golvet idag är betong (ett rum med heltäckningsmatta, två rum med badrumsmatta, målad betong i halva källaren.. och typ "knoppmatta" i gillestugan).. vi upplever inte golven som kalla idag.. även om det är skillnad att kliva ut på betongen (gentemot mattbeklätt område).. däremot kan rummet med våtrumsmatta uppfattas kallt..

Några idéer? har ni klinker på oisolerad platta? tycker ni det är okej? använder ni rummet ofta..

MVH Sandra
 
Vi har klinker i badrummet och pga pengaavsaknad och lite lathet så koplade jag inte på golvvärmen och det var kallt när man var en bit in på hösten.

MEN och detta är ett stort men, är det inte ett rum man ofta går barfota i eller oftast bara "passerar igenom" så kan man göra som man vill tycker jag men i badrum och där det ofta blir stänk på golvet är det trist när det tar timtal innan vattnet torkar upp.

Kan säga att de 28 graderna som går ut på golvvärmen är som natt och dag i mitt badrum iaf ;)
 
v-g:

Hehe okej, jo men jag förstår att det blir lite småkallt.. klinkers uppfattas ju så ..allmänt alltså. Men i viss mån kan man ju styra det lite med mattor på utvalda platser osv... ?!

Vår källare är en del av vår boyta (iaf halva) och vi vill ju inte sätta på oss viterpjucksen för att gå ner och tvätta ;) därför jag är lite nyfiken på skillnaden osv.. (allmänt är ju klinker perfekt som källargolv!)

MVH Sandra
 
Jag har golvvärme i fritidshuset och inet hemma - klinker i båda fallen.

Otroligt skönt med golvvärmen !!

I badrum och hall så rekommenderar jag det absolut !

På andra ställen kommer man lättare undan med mattor...

/K
 
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
Vi har en yta innanför ytterdörren med klinker där vi haft GV avstängt en period nu då vi gjort om lite. Det blir kallt... usch... ända in i benmärgen.

Min åsikt är Klinker + GV
 
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
Ja fast matta i duschen är ju inte så jättetrevligt :D ;)

Nä i en källare fungerar det bra med matta eller rent av tofflor, jag kör med slipers och fryser aldrig om fötterna i källaren.
 
gadu:

Lite för stort projekt.. då man inte har isolerad platta.. och man vill ju inte värma upp över 100 kvadrat källare med golvvärme på det viset (eftersom det blir en ganska stor värmeförlust åt alla andra håll också hehe).. alldles för dyrt projekt dessutom *funderar i snabba lag på vad det innebär att isolera... köpa golvvärme.. ytskick osv*

Men tack för åsikten.. :D Vill ju ha allas åsikter *även om alla säkert är olika*.. hehe

MVH Sandra
 
v-g:

Haha.. hmm men trätrall kanske funkar????? :p

Har du klinker i källaren? överallt..?? isolerad eller oisolerad platta..

MVH Sandra
 
klaskarlsson:

Vi hade funderat på att ha golvvärme just i duschutrymmet iaf .. för att det ska torka upp snabbt och så vara skönt att stå på en längre stund.. som nån annan sa *pekar uppåt* ... matta i duschen kanske är aningen opraktiskt hehe

MVH Sandra
 
Har fin råbetong målad med ett lager färg så nej jag har inte klinker just nu men jag tror inte det kommer bli varmare med plattor ovanpå om vi säger som så ;)

Badrummen i fråga ligger på mellan & övre plan.

Det ska bli klinker i källaren MEN som det ser ut nu tänker jag inte värma upp för maskarna ;) Vi har tofflor nedanför källartrappen som enbart är till för bruk i källaren.

Detta fungerar för oss utmärkt då golvet dels är kallt och sen är där ett pannrum så det är även smutsigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.